پیشینه یکی از بزرگ‌ترین محدوده‌های تاریخی شمال شهر مشهد | کاوش در تاریخ ناخوانده مزرعه «محرابخان» آمادگی کامل ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب تخصیص اعتبار به مسجد مرویهای مشهد تا یک ماه آینده + فیلم (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) سرای عزیزالله‌ اف مشهد، میراثی در انتظار تکمیل فرایند احیا | پژمان‌فر از بنا‌ی تاریخی عزیزالله‌ اف بازدید کرد + فیلم افزایش ۷۷۰میلیارد تومانی اعتبار ساخت فضا‌های ورزشی مشهد یکسان‌سازی نرخ حمل‌و‌نقل عمومی دغدغه زائران تأمین و نصب تجهیزات ایمنی در پارکینگ توحید مشهد استفاده شهرداری مشهد از وَن‌های تخصصی ویژه جمع آوری کودکان کار درباره یکی از کوچه‌های محله سرشور مشهد که یادآور نام یک پزشک قدیمی است | دگردیسی‌های مدام کوچه «مشیر» استفاده از تجربیات حمل‌ونقل عمومی شهرداری مشهد در شهرداری کرج ۱۱۰ میلیارد تومان در تأمین آب مورد نیاز مشهد صرفه‌جویی شد اثربخشی اقدامات کارگروه وکلای ترمیمی در دبیرخانه شهر ترمیمی بیشترین تصرفات اراضی ملی در مشهد و ۳ شهر دیگر خراسان رضوی نام‌گذاری تعدادی از معابر شهر مشهدمقدس به نام‌های ۴۷ بانوی شهید مشارکت مردم مشهدمقدس در برپایی مواکب و اسکان زائران، جلوه‌‌ای بسیار ارزشمند از فرهنگ میزبانی بود بازار رضای مشهد در معرض آسیب بزرگ تغییر کارکرد دکه‌های روزنامه فروشی مشهد در نبود نظارت درست | کیوسک ‎های غیرمطبوعاتی اجرای ۴ پروژه در راستای سامان‌دهی کال زرکش مشهد افزایش تعداد دوچرخه و ایستگاه بایدو، در دستور کار شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب

  • کد خبر: ۲۵۰۱۹۳
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب
پروژه نیمه‌کاره کانال آب نه‌تنها سبب مشکلات زیادی در عبور و مرور شده، بلکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، خطر سیلاب و آب‌گرفتگی در فصول بارانی را افزایش داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محله چهارچشمه، یکی از محلات قدیمی مشهد است. ساکنان این محله نزدیک به دودهه است که با مشکلی اساسی درگیر هستند. این مشکل مربوط به نیمه‌کاره ماندن کانال آب در خیابان نماز یک تا ابتدای کوچه شهید صمانی‌۲ است. مشکلی که به گفته ساکنان چهارچشمه با گذشت سال‌ها، هنوز به سرانجام نرسیده است و حالا با قدمتی نزدیک به دودهه تبدیل به دغدغه‌ای جدی برای اهالی شده است.

اهالی این محله با اشاره به اینکه بخش ابتدایی کانال احداث شده، اما ادامه آن تا کوه‌پارک همچنان معلق مانده است، بر این باورند که این پروژه نیمه‌تمام نه‌تن‌ها سبب مشکلات زیادی در عبور و مرور آنها شده، بلکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، خطر سیلاب و آب‌گرفتگی در فصول بارانی را افزایش داده است.

مشکل آب‌گرفتگی و خطرات احتمالی

همین موضوع بهانه بازدید میدانی و تریبون صدای مردمی از محله چهارچشمه و شنیدن مشکلات آنهاست. محبعلی اسدی، عضو شورای اجتماعی محله چهارچشمه همراه ماست تا دغدغه ساکنان را بیان کند. این عضو شورای اجتماعی محله مشکلات را با وضعیت پیاده‌رو‌های این محدوده شروع می‌کند. او می‌گوید: نبود پیاده‌رو در خیابان نماز ۱ برای ساکنان مشکلات زیادی ایجاد کرده و شهروندان ناچارند از خیابان تردد کنند که خطرآفرین است.

نکته دیگری که این عضو شورای اجتماعی به آن اشاره دارد مربوط به اراضی این محدوده است. او در ادامه بیان می‌کند: مشکل اصلی مربوط به آزادسازی املاک در شهید صمانی ۲ و ۳ است. در این ارتباط سال گذشته طرح مصوب از فرمانداری گرفتیم که شهرداری ظرف یک ماه به آزادسازی معبر مذکور اقدام کند، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.

گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب

کانالی که تهدید است

یکی دیگر از شهروندان با ناراحتی از مشکلات ناشی از این کانال نیمه‌کاره می‌گوید: هر بار که باران می‌بارد، آب به داخل خانه‌ها نفوذ می‌کند و ما نگران هستیم که در زمستان، با بارش‌های سنگین، دچار سیلاب شویم. این کانال به جای اینکه به تخلیه آب کمک کند، عملا به تهدیدی برای منازل ما تبدیل شده است.

او به پیگیری‌های صورت گرفته نیز اشاره دارد. پیگیری‌هایی که به گفته آنها همچنان بدون پاسخ باقی مانده است: از سال ۱۳۸۴ تا امروز، هر بار که به شهرداری مراجعه کردیم بار‌ها قول دادند، اما هیچ اقدامی ندیدیم. تا چه زمانی باید این وضعیت را تحمل کنیم؟

نکته دیگر این شهروند اجرا نشدن برخی از پروژه‌ها در این محدوده‌هاست. او می‌گوید: بلاتکلیفی پروژه کانال آب این محدوده سبب شده که شرکت آب‌وفاضلاب نیز احداث طرح اگو را اجرایی نکند، از سوی دیگر مخابرات به دلیل بلاتکلیفی به این محله خط تلفن و فیبر نوری ارائه نمی‌دهد. در صورتی که این املاک، سند دارند و مشکل مالکیتی ندارند. او می‌افزاید: خاکی بودن این کوچه مشکلات بهداشتی همچون وجود سالک را افزایش می‌دهد و بیماری ایجاد می‌کند.

نیاز به آسفالت خیابان شهید صمانی‌۲

مشکل دیگری که ساکنان محله چهارچشمه با آن روبه‌رو هستند، نبود آسفالت در کوچه شهید صمانی‌۲ است. این کوچه به دلیل عدم آسفالت، به محلی پر از گل‌و‌لای در فصول بارانی تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود آورده است. یکی از ساکنان این کوچه با بیان اینکه این مشکل را بار‌ها به شهرداری گزارش داده‌اند، می‌گوید: عبور‌و‌مرور در این کوچه برای ما بسیار دشوار است. هر بار که باران می‌بارد، کوچه پر از گل‌و‌لای و رفت‌و‌آمد برای ما و کودکانمان مشکل‌ساز می‌شود. ما از شهرداری می‌خواهیم که هرچه زودتر این کوچه را آسفالت کند.

گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب

چالش‌های عقب‌نشینی

در بازدید میدانی نکته دیگری که ساکنان اشاره دارند درباره ضرورت همراهی برخی از مالکان به منظور پیشرفت پروژه است. یکی از شهروندان می‌گوید: تکمیل کانال و ادامه آن تا کوه‌پارک نیازمند عقب‌نشینی برخی از منازل در مسیر کانال است. حدود چهارده ملک مسکونی باید برای احداث این کانال عقب‌نشینی کنند، اما مالکان این منازل برای همکاری شرطی دارند.

یکی از این مالکان که آماده همکاری است، می‌گوید: ما آمادگی داریم تا برای احداث کانال، منازل خود را عقب‌نشینی کنیم، اما به شرطی که شهرداری تسهیلات لازم را برای ما فراهم کند.
او در ادامه بیان می‌کند: ما نیز مثل همه مردم، نیاز داریم که خانه‌هایمان را توسعه دهیم. فرزندانمان به سن ازدواج رسیده‌اند و قصد داریم برای آنها خانه‌ای بسازیم، اما شهرداری اجازه ساخت‌و‌ساز نمی‌دهد. اگر شهرداری به ما پروانه ساخت با تسهیلات ارائه دهد، ما هم بدون مشکل همکاری خواهیم کرد.

قانون اجازه رفع تصرف در بستر رود را نمی‌دهد

برای پیگیری مشکلات ساکنان محله چهارچشمه به سراغ معاون فنی و اجرایی منطقه‌۹ شهرداری مشهد می‌رویم. علی خان‌محمدی با بیان اینکه قانون برای رفع تصرف بستر رودخانه اجازه ارائه تسهیلات یا امتیاز به مالکان را نمی‌دهد، توضیح می‌دهد: قانون‌گذار برای بستر رودخانه اجاره خرید املاک را به شهرداری نمی‌دهد و اصلا قرار نیست برای رفع تصرف بستر رودخانه هزینه مالی کنیم. طبق قانون دولت باید بستر رودخانه را رفع تصرف کند.
معاون فنی و اجرایی منطقه‌۹ شهرداری مشهد درباره پیاده‌روسازی خیابان نماز‌۱ می‌گوید: به محض تخصیص نقدینگی، پیاده‌روسازی خیابان نماز‌۱ اجرایی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->