دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

مطالبه پرستاران شرکتی به واقعیت تبدیل می شود؟ + صوت

  • کد خبر: ۲۵۰۵۲
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
مطالبه پرستاران شرکتی به واقعیت تبدیل می شود؟ + صوت
تغییر قرارداد پرستاران «شرکتی» می تواند پاسخی به مطالبه معیشتی آن ها باشد
به گزارش شهرآرانیوز، حالا دیگر همه می‌دانیم کادر درمانی، پزشکان و پرستاران، مبارزان خط مقدم جنگ با کرونا هستند.
سلحشورانی که در شب کلاه درد، زندگی را می‌یابند، اما خودشان این روز‌ها از فراموشی سخن می‌گویند.
اما قدردانی از تلاش پرستاران با حرف، ابراز احساسات و عناوین قهرمانانه سودی ندارد، بلکه مطالبه اصلی آن‌ها معیشت است.
پرستارانی با قرارداد‌های شرکتی که سال هاست دغدغه تغییر قرارداد و ثبات کاری دارند و این روز‌ها به شدت نگران آینده شغلی خود هستند و دغدغه شان جدی شده، آن هم در روز‌هایی که آن‌ها در بیمارستان‌ها روز‌های سخت کرونایی را تقریبا پشت سر گذاشته اند.
 

تعداد پرستاران شرکتی در مشهد ۴۵۰ نفر است که تا امروز به دلایل مختلف نتوانسته اند در آزمون استخدامی قبول و به تبع آن رسمی شوند. آن‌ها مهم‌ترین دلیل این موضوع را کم بودن سهمیه پذیرش استخدامی مطرح می‌کنند. این در حالی است که تغییر وضعیت قرارداد را با سال‌ها سابقه کاری، حق خود می‌دانند؛ بنابراین در همان نیمه اسفند ۹۸، نامه‌ای با عنوان «همسان سازی حقوق و تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به پیمانی و رسمی» از سوی ۴۰۰۰ نفر از پرستاران شرکتی کشور برای رهبری تنظیم و امضا می‌شود که رونوشت آن به رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته می‌شود.
در بخشی از متن این نامه نوشته شده است: «این روز‌ها که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستیم، افزایش پنجاه درصدی حقوق که باید شامل همه نیرو‌ها شود، برای نیرو‌های شرکتی اعمال نشده و باعث شکاف گسترده با نیرو‌های پیمانی و رسمی هم رده شده و دلسردی این نیرو‌ها را به دنبال داشته است.»
نامه پرستاران شرکتی و البته پیگیری‌های پیشین وزارت بهداشت، حالا اثر خودش را گذاشته و در جلسه ماه گذشته دولت، تصمیم‌های مهمی درباره مطالبات این وزارتخانه گرفته شده، چنان که رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه مشترک معاون رئیس جمهور و اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام پرستاری اذعان کرده است: «تخت و بیمارستان بدون پرستار معنی ندارد. در شرایط پیش آمده، هر کار برای پرستاران بکنیم حقشان است. برای استخدام و تقویت کادر پرستاری تا سال ۱۴۰۰ تأمین بودجه کرده ایم.»
در واقع، با دستور رئیس جمهور، همه مطالبات وزارت بهداشت و بیمه سلامت با اولویت پرداخت کارانه و معوقات کارکنان به ویژه پرستاران پرداخت می‌شود. همچنین در این جلسه اعلام شده است دولت برای جبران کمبود‌های ۴ سال گذشته که فقط توسعه تخت‌های بیمارستانی را بدون در نظر گرفتن ۵۰۰۰ پرستار بازنشسته سالانه در نظر داشته است، به جذب حداقل ۲۰ هزار پرستار نیاز دارد. این در حالی است که در شرایط فعلی می‌تواند امسال با استخدام ۸ تا ۱۰ هزار پرستار، فقط به حفظ شیرازه بیمارستان‌ها امیدوار باشد.
در این میان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد نیز می‌گوید: به احتمال زیاد، سهم مشهد از این تعداد، جذب حدود ۱۰۰۰ پرستار با قرارداد پیمانی باشد. محسن گچ پزان همچنین امیدوار است نیمی از این ۱۰۰۰ نفر همان پرستاران شرکتی باشند که چندین سال سابقه کار دارند و هنوز نتوانسته اند از طریق آزمون استخدامی رسمی شوند. او می‌گوید در شرایط کرونایی، دیدگاه‌ها به پرستاری تغییر کرده است و همه متوجه مهم بودن این شغل شده اند. در شرایط فعلی، ما هم سعی کردیم امتیازات زیادی بگیریم. تغییر وضعیت پرستاران هم یکی از این امتیازات است. بدین ترتیب، اگر پرستاران شرکتی سابقه شرکت در آزمون استخدامی را داشته باشند، به همان نمره آزمونشان استناد می‌شود و این برایشان امتیاز مثبتی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->