سرخط خبرها

خانه، کتاب و کرونا

  • کد خبر: ۲۵۰۹۸
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
خانه، کتاب و کرونا
طاهره بهره‌مند - مدیر کتابخانه شهید مفتح
این روز‌ها که ویروس ناشناخته کرونا باعث شده مردم نه به جایی بروند و نه با کسی معاشرت داشته باشند و در خانه خود را قرنطینه کردند، اوقات فراغت بیشتری دارند و می‌توانند برنامه شخصی و کار‌های عقب افتاده زندگی خود را دنبال کنند. در روز‌های معمول گذشته شاید کتاب خواندن یکی از حسرت‌های مهم زندگی ما بود و فرصت کمتری برای مطالعه پیدا می‌کردیم، ولی این روز‌ها قرنطینه خانگی این فرصت را برای ما مهیا کرده است تا بتوانیم این نیاز روحی را برطرف کنیم. سایت‌ها و کتابخانه‌های بسیار شرایطی را فراهم کرده‌اند که افراد بتوانند به صورت مجازی به مطالعه مشغول شوند. با توجه به این شرایط بسیاری از کتاب‌ها و منابع علمی نیز به صورت پی دی اف دانلود می‌شوند. به همشهریانم توصیه می‌کنم از این فرصت مغتنم نهایت استفاده را ببرند.
در پاسخ به این سؤال که ضرورت مطالعه و کتاب‌خوانی در این روز‌ها چیست؟ باید گفت که با توجه به انتقال سریع این ویروس و راه‌های مختلف ورود آن به بدن افراد دچار وسواس بهداشتی و استرس شده‌اند. همچنین شیوع اخبار از منابع غیراستاندارد به این مشکل دامن می‌زند بنابراین مطالعه منابع علمی معتبر و مستند و انجام دستورات بهداشتی باعث می‌شود افراد کمتر دچار استرس و وسواس شوند.
با توجه به اینکه این روز‌ها همه افراد خانواده وقت بیشتری را کنار یکدیگر سپری می‌کنند پس به سرگرمی و برنامه‌ای برای پرکردن اوقات فراغتشان نیاز دارند. کتاب خواندن به صورت خانوادگی یکی از این برنامه‌هاست.
افراد خانواده می‌توانند در روز حداقل ۲ ساعت را به عنوان کتاب خواندن مشخص کنند. قصه‌گویی برای فرزندان خردسال بر اساس کتاب‌های داستان کودکان یکی دیگر از برنامه‌های مناسب در زمان فراغت و قرنطینه خانگی است. اجرای این برنامه‌ها به صورت روزانه تأثیرات زیادی در زندگی افراد به دنبال دارد. هر کدام از اعضای خانواده می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را به صورت خلاصه تعریف کنند یا بخشی از کتاب را که برای آن‌ها جذابیت بیشتری داشته برای دیگران بلند بخوانند.
اما درباره فواید این کتاب‌خوانی دورهمی باید گفت که این امر باعث صمیمیت بیشتر بین اعضای خانواده می‌شود. والدین در این مدت با علایق و منابع مطالعاتی فرزندان خود در حوزه‌های مختلف علمی، تخیلی و داستانی آشنا می‌شوند و به آن‌ها در انتخاب کتاب‌های مناسب و منابع مورد تأیید کمک می‌کنند. خواندن کتاب به صورت روزانه دایره واژگان و کلمات را گسترش می‌دهد. زمینه تفکر را در موضوع‌های مختلف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود پاسخ بسیاری از سؤالات را در حوزه‌های مختلف به دست آوریم. کتاب‌خوانی دورهمی و بیان خلاصه هر کتاب تمرینی است برای دانش‌آموزانی که به کنفرانس علاقه دارند، قدرت مباحثه و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. پس مطالعه این ضرورت کم رنگ شده را این روز‌ها جدی بگیریم و حداقل هفته‌ای یک کتاب مطالعه کنیم. به عبارت بهتر در خانه می‌مانیم، کتاب می‌خوانیم و کرونا را شکست می‌دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->