پلیس فراجا: دستگیری پسر خداداد عزیزی صحت ندارد احکام کمیته‌های انضباطی دانشجویان به دستور وزیر بهداشت متوقف شد تخلف بهزیستی و کمیته امداد در اجرای کامل قوانین حمایت از مددجویان ۲۸ شهریور زمان اعزام نخستین گروه از زائران عمره به سرزمین وحی مهار آتش سوزی یک منزل مسکونی در محله طلاب مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) حمله شیر نر باغ وحش ارم تهران به شیشه و شکستن آن + فیلم چند راهکار موثر برای ترک همیشگی سیگار هزینه استفاده زندانیان از پابند الکترونیکی چقدر است؟ برای کاهش چربی خون چه مواد غذایی مفید است؟ یک متخلف کشتار غیرمجاز گاو در سبزوار به پرداخت هزینه نقدی محکوم شد هوشمندسازی پرونده سلامت بیماران و دسترسی به تصاویر پزشکی بیماران در سامانه PACS تغذیه سالم و مقوی نقش زیادی در سلامت و یادگیری دانش‌آموزان دارد رئیس جدید دانشگاه تهران منصوب شد + بیوگرافی و سوابق اجساد فوتی‌های واژگونی اتوبوس بوشهر-مشهد، احراز هویت نشده است | همه فوت شدگان، زن هستند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) مشاور وزیر آموزش و پرورش: روز بازگشایی مدارس مشکلی در زمینه نیروی انسانی و فضا در خراسان رضوی نداریم + فیلم واکسیناسیون سالانه مؤثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا وزیر آموزش و پرورش: حدود ۹ میلیون دانش‌آموزِ کشور در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۳) | باران‌های رگباری همراه با رعدوبرق پراکنده از فردا تا جمعه مرگ تلخ ۲ کودک بر اثر مصرف قرص برنج در گرمسار (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) نگاهی به منابع آلودگی محیطی در اطراف ما | میکروب‌های دوروبرت را بشناس فعالیت بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ دفترخانه ثبت رسمی ازدواج و طلاق در کشور مشاور وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموزان عظیم‌ترین سرمایه‌های پدران و مادران این سرزمین هستند
سرخط خبرها

چند راهکار موثر برای ترک همیشگی سیگار

  • کد خبر: ۲۵۱۳۷۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
چند راهکار موثر برای ترک همیشگی سیگار
در نتیجه تحقیقات ثابت شده که سه شیوه مؤثر درمانی برای ترک سیگار وجود دارد و لازم نیست در زمان ترک تنها به اراده خود متکی باشید. اما متخصصان امروزه بر لزوم استفاده توامان از دارو و مشاوره برای ترک سیگار تاکید دارند چرا که به تنهایی یکی از این دو در ترک سیگار مؤثر نخواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین فرشیدی معاون سابق وزیر بهداشت در خرداد سال جاری اعلام کرده بود که سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر استعمال دخانیات جان خود را در ایران از دست می‌دهند. [آخرین آمار و ارقام استعمال دخانیات در ایران + جدول | مصرف سیگار در این گروه سنی سیر صعودی دارد] همچنین مصرف سیگار سالانه عامل بیش از ۴۸۰ هزار مرگ در آمریکا است. افزایش میزان مرگ بر اثر استعمال دخانیات در دنیا سبب شده تا محققان تحقیقات بیشتری در مورد موثر‌ترین راهکار‌های ترک سیگار انجام دهند. دخانیات اغلب بر سلامت کلی افراد سیگاری و کسانی که در معرض دود دست دوم و سوم قرار دارند یعنی خود سیگار نمی‌کشند و دود سیگار را در فضا به طور غیر مستقیم استتنشاق می‌کنند، تاثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین پی بردن به موثرترین شیوه‌های ترک سیگار و پیروی از این شیوه‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند نرخ مرگ را در میان افراد جامعه کاهش دهد، می‌تواند بخشی از هزینه‌ها و بار اضافی روی بخش بهداشت و درمان را کاهش دهد. «گروه اعتیاد به تنباکو کاکرین» (CTAG)، که در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا فعال است، اخیرا یک بررسی سیستماتیک مبتنی بر شواهد و تحقیقات در مورد روش‌های پیشگیری و درمان وابستگی به نیکوتین انجام داده است.

یافته‌های مقالات منتشر شده بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که وارنیکلین، سیتیزین و سیگار‌های الکترونیکی، نرخ موفقیت ترک سیگار را افزایش داده‌اند.

وارنیکلین: یک داروی خوراکی است که در همزمان با آموزش و مشاوره برای ترک سیگار استفاده می‌شود. [آشنایی با دارو‌های ترک سیگار]سیتزین: یک داروی کمکی گیاهی برای ترک سیگار است که برای چندین دهه در بسیاری از کشور‌های اروپایی استفاده شده است. سیتیزین در حال حاضر در آمریکا وجود ندارد و مورد تایید سازمان غذا و داروی این کشور نیز نیست.

همچنین بوپروپیون (داروی ضدافسردگی است که معمولا برای درمان اختلال افسردگی عمده و کمک به ترک سیگار استفاده می‌شود)، درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، مشاوره رفتاری و مشوق‌های مالی نیز می‌توانند در ترک سیگار موثر باشند.

با توجه به توجه به نکاتی که انجمن ریه آمریکا مطرح کرده، به یک سری از مزایای سلامتی که با ترک سیگار می‌توانید تجربه کنید، اشاره می‌کنیم. خیلی از این مزایا می‌توانند به سرعت رخ دهند.

بیست دقیقه پس از ترک سیگار: بهبود نسبی ضربان قلب و افت فشار خون.
یک روز:پس از ترک سیگار:خطر حمله قلبی شما کاهش می‌یابد.
سه ماه پس از ترک:عملکرد ریه شما شروع به بهبود می‌کند.
یک سال پس از ترک:خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب نصف فردی است که سیگار می‌کشد.
پنج سال بعد از ترک: خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو نصف افرادی است که سیگار می‌کشند.
ده سال پس از ترک سیگار:خطر مرگ بر اثر سرطان ریه نصف افرادی است که سیگار می‌کشند.

برای شروع ترک، توصیه شده یک برنامه مشخص داشته باشید:

تاریخ ترک سیگار را ترجیحا در عرض ۲ هفته تعیین کنید و تلاش داشته باشید ترکیب استفاده از دارو و مشاوره را در زمان ترک حفظ کنید. این اقدام ترکیبی کلیدی است و منجر به نرخ موفقیت بالاتری در زمینه ترک سیگار می‌شود. اگر در اولین تلاش برای ترک موفق نشدید، به تلاش خود ادامه دهید. در آمریکا، بیش از ۵۰ درصد از تمام افراد سیگاری، اکنون سیگار را ترک کرده‌اند.

منبع: همشهری 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->