سرخط خبرها

هیچ پشتیبانی استوارتر از مشورت نیست

  • کد خبر: ۲۵۱۷۸
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
هیچ پشتیبانی استوارتر از مشورت نیست
مسلم ابراهیم‌زاده - رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه
یکی از صفات اهل ایمان مشورت در امور است. این افراد در به‌دست‌آوردن رأی درست به مشورت می‌نشینند و از رأی صاحب‌نظران بیشترین بهره را می‌گیرند. بدیهی است که مشورت در کار‌های فردی، خصوصی و کار‌های جمعی مفید و لازم است.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هیچ پشتیبان و حمایتى استوارتر از مشورت نیست.» امر شورا و مشورت آنچنان از اهمیت بسزایی برخوردار است که قرآن مجید یک سوره به نام شورا را به آن اختصاص داده است.
همه ما در زندگی روزمره، بار‌ها شاهد اعمال نادرست خود بوده‌ایم و بیشتر این اتفاقات برمی‌گردد به بی‌تجربگی و مشورت‌نکردن ما با دیگران.
تمام این‌ها را گفتم تا متذکر شوم اینکه کاری را برای انجام به شور بگذاریم تا چه اندازه اهمیت دارد و فراتر از آن مشورت در اجرای اموری است که سرنوشت افراد بیشتری در آن نقش دارد. سال‌هاست که در مدیریت شهری برای انجام امور در محلات و آشنایی بیشتر با مشکلات ساکنان محله، شورای اجتماعی محلات شکل گرفته است که باید گفت کم‌کم جایگاه خودش را در بین مردم پیدا کرده و مردم با ارتباط‌گیری با آن می‌توانند مطالباتشان را به‌درستی مطرح کنند.
تشکیل این شورا‌ها فرصت مناسبی را در راستای مشارکت‌پذیری شهروندان فراهم کرده و باعث شده است تا مدیران شهری با شناخت بهتر از مشکلات مردم، در راستای حل آن اقدام کنند.
با توجه به اینکه شورای اجتماعی محله از میان مردم شکل گرفته است می‌تواند به پیگیری و رفع مطالبات شهروندان سرعت بخشد. شورای اجتماعی محلات با اعتمادسازی در مردم برای حل مشکلات محله اقدام می‌کند و فرهنگ مشارکت شهروندی را نیز ارتقا می‌دهد. این شورا‌ها در بررسی حل مشکلات مردم در مناطق مختلف شهری نقش بسزایی دارند و به‌عنوان بازوان توانمند مدیریت شهری محسوب می‌شوند. آن‌ها در واقع پل ارتباطی مردم با مسئولان و مدیران شهری هستند و کمک شایانی در تصمیم‌گیری‌ها می‌کنند.
اداره این شورا‌ها به دست معتمدان و نخبگان محله است و این مردمی‌بودن شورا‌ها یکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. حضور داوطلبانه مردم در قالب شورای اجتماعی محلات سبب می‌شود تا در رفع نیاز‌های مردم به اولویت‌های آن بپردازیم. زیرا شورا‌ها نگاه ریزتر و جزئی‌تر به مسائل و مشکلات محل زندگی‌شان دارند و در این امر می‌توانند یاری‌رسان مدیران شهری باشند.
امام علی (ع) می‌فرماید: «مشورت کردن، اندیشه‌هاى درست دیگران را براى تو کسب مى‌کند.»
درگذشته مدیری تصمیم می‌گرفت خدمات عمرانی در محله‌ای انجام دهد و از نگاه او و کارشناسانش کار درست و برای رفاه شهروندان ساکن در آن محله بود. غافل از این موضوع که این محلات اولویت‌های دیگری دارند و مردمش ترجیح می‌دهند به نیاز‌های اصلی‌شان رسیدگی شود. شورا‌های اجتماعی محلات با شور گذاشتن نظرات مردمی در مساجد، مدارس و تشکل‌ها می‌توانند به این امر مهم تسهیل ببخشند و ما را در رسیدن به اهداف و رفع نیاز‌های مردمی کمک کنند.
شناسایی بهتر مسائل بومی و محله‌ای در کنار جلب مشارکت شهروندان و بهره‌بردن از پتانسیل‌های مردم در راستای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی فرهنگ شهر از مهم‌ترین آثار مثبت حضور شهروندان و مشارکت آنان در قالب شورای اجتماعی محلات است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->