برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان خراسان رضوی: تقویت طرح‌های کتاب به‌جای برگزاری نمایشگاه مجازی

  • کد خبر: ۲۵۲۳۷
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان خراسان رضوی: تقویت طرح‌های کتاب به‌جای برگزاری نمایشگاه مجازی
پس از تعلیق‌شدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌علت کرونا که قرار بود بیست‌وششم فروردین‌ماه امسال آغازبه‌کار کند، زمزمه‌های زیادی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی به گوش می‌رسد.

امیری/شهرآرانیوز- برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌صورت مجازی واکنش‌هایی منفی از سوی ناشران درپی داشته است، همچنان که رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز این‌گونه به موضوع واکنش نشان داد: اگر توانستند المپیک را اینترنتی برگزار کنند، می‌توانند نمایشگاه کتاب را هم به‌طور عادلانه اینترنتی برگزار کنند.
هومان حسن‌پور برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را صدمه به بدنه اصلی ناشران دانسته و گفته بود: نمایشگاه کتاب به این علت برگزار می‌شد که کتاب ویترینی نداشت. در واقع می‌خواستند مشکل کتاب نخواندن را حل کنند، اما وقتی کسی در دنیای مجازی بخواهد کتاب بخرد، همه ناشران را چک نمی‌کند، بلکه کتاب‌های مدنظرش را جست‌وجو می‌کند و از ناشران معروف می‌خرد و تمام می‌شود. درحالی که صحبت از نمایشگاه کتاب، صحبت از ۲۰۰۰ ناشر است، ولی در نمایشگاه مجازی ۲۰۰۰ ناشر درنهایت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ناشر محدود می‌شود. در حالت عادی هم که از همین ناشران خرید می‌شود، پس تکلیف ناشری که تازه شروع‌به‌کار کرده است چه می‌شود؟ یا ناشری که کارکرد کیفی داشته و در کل ۱۰کتاب خوب منتشر کرده است؟ در نمایشگاه مجازی این‌ها اصلا دیده نمی‌شود.
نمایشگاه مجازی طرح خامی است
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان خراسان‌رضوی نیز دراین‌باره نظر مساعدی ندارد و می‌گوید زمزمه‌هایی که دراین‌باره شنیده می‌شود، از طرحی خام حکایت می‌کند. اصلا کسی از کم‌وکیف چنین طرحی خبر ندارد، اما فکر می‌کنم ناشران با این موضوع موافق نباشند.
مهدی نصیرزاده می‌گوید: همیشه در سامانه اداری پیشنهادهایی می‌شود، اما معلوم نیست این پیشنهادها اجراشدنی باشد.
به عقیده نصیرزاده شاید بهتر باشد به‌جای برگزاری نمایشگاه کتاب به‌شکل مجازی، طرح‌های کتاب‌خوانی را که تاکنون اجرا می‌شده است، تقویت کرد. او می‌گوید: مثلا همین طرح‌های تابستانه و زمستانه بازخوردهای خوبی داشته‌اند و از طرفی در این سال‌ها آسیب‌شناسی هم شده‌اند. به نظرم می‌شود این تقویت و حمایت از این طرح‌ها را مدنظر قرار داد تا برگزاری نمایشگاه کتاب به‌شکل مجازی.
به عقیده نصیرپور در این صورت از طرفی فشار کمتری روی ناشران وارد می‌شود و از سوی دیگر این طرح‌ها هم رشد می‌کنند. این مدلی است که می‌شود روی آن فکر کرد.
به بیان رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان استان، برگزاری نمایشگاه مجازی خودش نیازمند زیرساخت‌های فراوانی است که ممکن است به‌دلیل فراهم‌نبودن این زیرساخت‌ها به ناشران آسیب بیشتری وارد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->