ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها
براساس آمار تا پایان سال گذشته؛

روزانه ۵۰میلیارد ریال صرف اداره شهر می‌شود

  • کد خبر: ۲۵۳۷۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
روزانه ۵۰میلیارد ریال صرف اداره شهر می‌شود
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیشنهاد می‌کنم درصد حقوق شهرداری نسبت به قیمت فروش ساختمان یا هزینه‌های ساخت‌وساز در مشهد در ۵سال گذشته بررسی و به مردم اعلام شود.
به گزارش شهرآرانیوز، احمد نوروزی با بیان اینکه عمده هزینه اداره شهر از محل جرائم و عوارض ساختمانی تأمین می‌شود، افزود: از زمانی که قیمت فروش مسکن در مناطق برخوردار شهر مشهد هر مترمربع ۸۰میلیون ریال بود، سهم حقوق شهرداری از این محل تا امروز که هر مترمربع ۲۵۰میلیون ریال و بیشتر هم فروخته می‌شود، تغییرات زیادی نداشته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته بدون تغییر در حقوق شهرداری، قیمت مسکن یک‌باره جهش زیادی پیدا کرد. پیشنهاد می‌دهم حساب کنید که کل حقوق شهرداری چند درصد قیمت مسکن است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در یک مجموعه ساختمانی، در بدبینانه‌ترین حالت، میزان عوارض ساختمانی برای تراکم پایه ملک کمتر از ۲درصد است و در صورت خرید تراکم مازاد، سرجمع حقوق شهرداری حداکثر حدود ۶درصد است.

نوروزی با بیان اینکه افزایش این عدد چه تأثیری در افزایش قیمت مسکن خواهد داشت، اضافه کرد: نکته مهم دیگری که به آن اشاره می‌کنم، ارزش سهم العرصه هر متر مربع بنا در این مناطق حدود ۸میلیون تومان است، ولی شهرداری خیلی کمتر از این عدد را دریافت می‌کند که حتی به ۴۰درصد هم نمی‌رسد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر شهرداری باید هزینه‌های شهر را تأمین کند که متأسفانه عمده درآمد شهرداری از محل ساخت‌وساز و جرائم ساختمانی است.

وی خاطر نشان کرد: در سال۱۳۹۶ که پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر مشهد آغازبه‌کار کرد، هزینه اداره شهر مشهد روزانه ۳۰میلیارد ریال بود، اما این هزینه‌ها در پایان سال گذشته به روزی ۵۰میلیارد ریال رسید و در سال۹۹ هم به شدت افزایش خواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همه از شهرداری انتظار ارائه خدمات دارند، اینکه حمل‌ونقل عمومی را فراوان کند، ساخت قطارشهری را به پایان برساند و پارک‌های متعدد ایجاد کند. درحالی که هزینه ساخت هر کیلومتر مسیر قطارشهری از ۲۵۰۰میلیارد ریال در چند سال قبل به ۷۰۰۰میلیارد ریال رسیده است؛ بنابراین شهرداری باید متناسب با این هزینه‌ها، درآمد داشته باشد.

نوروزی افزود: از سوی دیگر هزینه‌هایی که شهرداری باید برای تأمین خدماتی که قرار است در آینده برای ساکنان تراکم مآزاد ساختمانی ارائه دهد، در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا سرانه‌هایی که ساکنان این خانه‌ها نیاز دارند باید توسط شهرداری تأمین شود که البته رقم درخور توجهی است و شاید بیشتر از قیمت فروش تراکم باشد.

وی گفت: از شهرداری درخواست کردم از هزینه‌های مازادی که باید برای تأمین سرانه‌ها داشته باشد، برآورد دقیقی ارائه دهد، زیرا اگر این خدمات را ارائه نکنیم، عملا شهر کیفیت زندگی خود را از دست می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: افزایش نرخ عوارض ساختمانی که از سوی شهرداری اعمال شده، خیلی کمتر از هزینه‌های مشابه آن و درصد افزایش قیمت مسکن است.

نوروزی خاطرنشان کرد: سال گذشته قرار بود افزایش نرخ عوارض ساختمانی در مشهد اعمال شود که سازندگان در نشست‌هایی که با اعضای شورای اسلامی شهر داشتند، درخواست کردند که این افزایش نرخ فعلا اعمال نشود، بنابراین تاریخ این اعمال به ۱۵ اسفند و سپس به ۲۵ اسفندماه موکول شد.

وی بیان کرد: سازندگان از شهرداری انتظار شهری خوب، تمیز، سرسبز با هوای پاک و حمل‌ونقل روان دارند، اما زمان پرداخت حقوق شهرداری که می‌رسد، فریاد اعتراضشان بلند می‌شود. ما از پیشنهادات آنان درباره منابع جایگزین به شورای شهر دراین‌باره استقبال می‌کنیم، چرا که ما نماینده مردم هستیم و باید از منافع عموم مردم دفاع کنیم نه یک قشر خاص، دراین‎‌باره هم فکر می‌کنم که منافع جمع را در اولویت قرار داده‌ایم.
 
منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->