توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد
سرخط خبرها

تدابیر شورا برای گره‌گشایی از اقتصاد مشهد

  • کد خبر: ۲۶۱۵۹
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
تدابیر شورا برای گره‌گشایی از اقتصاد مشهد
رویکردهای اقتصادی شورای پنجم به روایت رئیس کمیسیون اقتصادی شورا
فرزانه شهامت/ شهرآرانیوز - تهاتر ۵۳ هزارمیلیارد ریالی بدهی‌های دولتی و تحقق ۱۲۰ درصدی بودجه و بازگرداندن اعتماد به فضای سرمایه‌گذاری در مشهد، نمونه‌هایی از موفقیت‌های اقتصادی مدیریت شهری است که در گزارش رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر به آن‌ها اشاره شد.
احمد نوروزی در نشست هم‌اندیشی اقتصاد و بازآفرینی شهری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به مواجه‌بودن شورای پنجم با فضای بی‌اعتمادی در آغاز به کار خود، اظهار داشت: پروژه‌های زیادی دچار مشکل بودند و بعضا به دلیل زیاده‌خواهی‌های شهرداری وقت، بسیاری در شرایط توقف به سر می‌بردند.
او با تأکید بر اهمیت سرمایه اجتماعی به عنوان مقدمه جذب سرمایه‌های مالی، به تلاش‌هایی اشاره کرد که برای بازگرداندن اعتماد عمومی انجام شد و تشکیل کارگروه تسهیل با عضویت رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، معماری و حقوقی شورای شهر و مدیران مرتبط در شهرداری یکی از مصادیق آن بود.


رفع مشکلات ۲۵ پروژه
او با اشاره به بررسی و رفع مشکلات حدود ۲۵ پروژه در این کارگروه، اضافه کرد: تجربه یادشده برای پروژه‌های بافت پیرامون حرم مطهر هم تکرار و مسائل ۳۰ پروژه با حضور مدیران منطقه بررسی شد. اگر جلسات به جمع‌بندی نمی‌رسید، بحث‌ها در کمیته نظارتی ادامه پیدا می‌کرد.
نوروزی در مورد دومین رویکرد اقتصادی شورای پنجم گفت: قبلا عمده سرمایه‌گذاری‌ها در بافت مرکزی مشهد انجام و باعث می‌شد برخی پروژه‌ها به‌دلیل مازاد نیاز تجاری امکان فعالیت پیدا نکنند. برای رفع این مسئله، یک بسته مشوق سرمایه‌گذاری با کمک معاونت اقتصادی شهرداری تهیه شد تا با کاهش حقوق شهرداری، کمبود برخی کاربری‌ها در مناطق شهری به ویژه حاشیه شهر از طریق تعریف مجتمع‌های چند‌منظوره، رفع و در کنار آن، هدف جذب سرمایه تأمین شود.
او شفاف‌سازی را از دیگر رویکرد‌های شورای پنجم خواند و ادامه داد: برای مناسب‌سازی فضا و حذف، اما و اگر‌ها نیازمند شفاف‌سازی بودیم، ازاین‌رو پروژه‌های سرمایه‌گذاری را در سایت معاونت اقتصادی و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم و نتایج خوبی گرفتیم. ما به سرمایه‌گذار به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنیم و برای اشتغالی که ایجاد می‌کند ارزش فوق‌العاده‌ای قائلیم. کسی که ۵۰۰ کارگر را مشغول به کار و ۲ میلیارد تومان در ماه صرف حقوق و مزایا می‌کند، باعث می‌شود کارگرانش با سرافرازی و حتی طلبکاری پیگیر حقوق خود باشند. در مقابل فردی که همین مبلغ را خیرانه به محرومان می‌دهد نیز همین هزینه را می‌کند، با این تفاوت که فرد با حس شرمندگی آن را دریافت می‌کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد با اشاره به اخذ مجوز ۲۰ هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت، میزان اوراق فروخته‌شده در سال ۹۸ را ۱۲ هزارمیلیارد ریال بیان کرد و گفت: فروش کامل این اوراق برای قطارشهری و بافت پیرامون حرم می‌تواند تحول‌ساز باشد.
او با اشاره به تهاتر ۵۳ هزارمیلیارد ریالی بدهی‌های دولتی و تحقق ۱۲۰ درصدی بودجه به‌عنوان دیگرموفقیت‌های شورای پنجم، ادامه داد: در شرایطی کار را شروع کردیم که نگران پرداخت حقوق و بدهی‌های شهرداری بودیم، اما اکنون بدهی معوق نداریم و در کشور، جزو خوش‌حساب‌ها به‌شمار می‌رویم.
نوروزی ایجاد دفاتر توسعه محله را از اقدامات اجتماعی‌اقتصادی مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: از ۲۸ دفتر تسهیلگری شهر، ۲۳ مورد را شهرداری مشهد با هدف استفاده از مشارکت مردم راه‌اندازی کرده است.
او ماهیت کار بازآفرینی شهری را فراتر از ساخت‌و‌ساز دانست و با تأکید بر جنبه‌هایی، چون ایجاد هویت، واگذاری کار به مردم و توانمندسازی اقتصادی آن‌ها از قرارداد شهرداری با جهاد دانشگاهی برای سامان‌دهی مشاغل خانگی از طریق خوشه‌سازی و ارتباط نیروی کار با صاحبان برند به‌عنوان اقدامی مثبت یاد کرد.
او با اشاره به لایحه در دست تهیه همکاری شهرداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت ۲ هزار واحد مسکونی، در مورد جزئیات آن گفت که بنیاد مسکن با تقبل هزینه‌های آماده‌سازی، زمین را از شهرداری تحویل می‌گیرد؛ واجدان شرایط ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. همچنین این اراضی در مجاورت محله‌های نیازمند بازآفرینی قرار دارد که موجب نگهداشت جمعیت در منطقه می‌شود.
به گفته وی لایحه‌ای با موضوع مشوق‌های بازآفرینی نیز در دست بررسی است که طی آن در صورت تجمیع پلاک‌ها و رسیدن به متراژ ۱۵۰ متر به بالا، مجوز افزایش تراکم و کاهش یا بخشودگی عوارض و سهم خدمات شهرداری اعطا می‌شود.


ریل‌گذاری بر توسعه
معاون اقتصادی شهردار مشهد نیز در این گفت‌وگوی زنده با اشاره به ریل‌گذاری‌های انجام‌شده و ساختار‌های جدیدی که طی چند ماه اخیر در این معاونت با هدف توسعه خدمات و مدیریت دارایی‌ها ایجاد شده است، گفت که این اقدامات در چند‌ماه آینده نتایج خود را با تشکیل صندوق زمین و ساختمان و طرح‌های اقتصادی برای کشف‌رود، منطقه منفصل توس و ... نشان خواهد داد.
نکته دیگری که اژدر اژدری بر آن تأکید کرد، داشتن نگاهی واقع‌بینانه و درک رکود عمومی حاکم بر فضای اقتصادی به‌ویژه بخش خدمات بود.
او با اشاره به کاهش گردشگری به‌ویژه خارجی در یکی‌دو سال اخیر و سپس شیوع کرونا در کشور ادامه داد: با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری در حال انجام برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد نشانه‌های رونق اقتصادی در تابستان امسال هستیم و معتقدیم باید شهر را برای استفاده از ظرفیت‌های خالی، پس از آرام شدن فضای کنونی آماده کنیم. با وجود این همان‌طور که اشاره شد، شرایط را باید مدنظر داشته باشیم، اینکه برخی از زنجیره‌های کسب‌و‌کار در این چند‌ماه عملا خالی مانده است و اگر فکری برای کاهش تعداد و میزان تراکنش‌ها نشود، این رکود می‌تواند عمیق‌تر شود.
اژدری استفاده از سرمایه‌هایی که پیش از این در خارج از شهر صرف می‌شد و ایجاد هم‌افزایی در سرمایه‌گذاری‌های درون‌شهری را از راهبرد‌های این معاونت برای غلبه بر فضای کنونی برشمرد.


تأثیر سرمایه اجتماعی بر اقتصاد
مجتبی شاکری روش، مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری از دیگر سخنرانان این نشست بود. او با اشاره به مستأجر بودن ۵۰ درصد ساکنان محلات نیازمند بازآفرینی، از افزایش ارزش منطقه پس از بازآفرینی گفت و با اشاره به ناتوانی این خانوار‌ها در پرداخت اجاره بها، بر اتخاذ راهبرد‌هایی برای جلوگیری از مهاجرت این افراد و نگهداشت جمعیت پس از انجام بازآفرینی تأکید کرد.
غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز در این گفتگو با تأیید مشهودبودن عملکرد شورای پنجم از منظر اعتمادسازی، افزایش سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، پیرامون بازآفرینی شهری روی نکاتی مانند ایجاد هویت و توانمندسازی مردم محلات یادشده، استفاده از نظرات مردم و به اشتراک گذاشتن برنامه‌های بازآفرینی با ساکنان محلات تأکید کرد.
سیدسعید ملک‌الساداتی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، نیز در سخنانی، نگهداشت جمعیت در محلات و مناطق بازآفرینی‌شده را در کنار ارتقای زیرساخت‌های خدماتی از ملاک‌های موفقیت طرح بیان کرد و با فردگرایانه‌خواندن تسهیلات بازسازی وزارت راه و شهرسازی بر اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای تجمیع پلاک‌ها تأکید کرد.
رضا احدیان، انجمن توسعه سرمایه‌گذاری و عمران خراسان‌رضوی هم تنها راه غلبه بر رکود ناشی از کرونا را استفاده از سرمایه‌های محلی بیان کرد و خواستار ورود معاونت اقتصادی شهرداری و تمهید‌سازی و کار‌هایی برای جلب اعتماد مردم و جذب سرمایه‌های خرد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->