نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

۸۰۰ هکتار از اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد در اختیار نهاد‌های خاص/ امید داریم مشکل آقای شهلا به زودی رفع شود/ اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک را نمی‌دهیم

  • کد خبر: ۲۵۳۱۸
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
۸۰۰ هکتار از اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد در اختیار نهاد‌های خاص/ امید داریم مشکل آقای شهلا به زودی رفع شود/ اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک را نمی‌دهیم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۸۰۰ هکتار از اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد در اختیار نهاد‌های خاص قرار دارد که محصور و فنس‌کشی شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا حیدری در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: تصرف ۸۰۰هکتار از این اراضی یک دغدغه محیط زیستی است و معتقدیم نمایندگان و تشکل‌ها باید به این موضوع نیز توجه کنند و حساسیت نشان دهند.

وی با تأکید به اینکه اکنون ۳۵۰۰هکتار از کمربند سبز درخت‌کاری شده است، اظهار کرد: اگر این ۸۰۰هکتار در اختیار پروژه کمربند سبز قرار گیرد تا سال۱۴۰۰ این محدوده نیز درخت‌کاری خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه ۱۰سال از مطالعات و مصوبات کمربند سبز می‌گذرد، گفت: مرحله نخست این پروژه انجام شده است و مرجله دوم آن نیز با رعایت اسناد بالادستی انجام گرفت. در شورای دوم تا چهارم ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار در این پروژه هزینه شد که اکنون ارزش این رقم بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: از سال۹۵ این پروژه به‌دلیل آسیب‌های زیست‌محیطی از سوی دستگاه قضا متوقف شد، اما شورای پنجم امکان جبران عارضه‌های زیست‌محیطی پروژه را فراهم کرد. 3لاین فضای سبز در این پروژه پیش‌بینی شده است. امکان مسکونی‌سازی را به‌طور کلی متوقف کردیم، اما هنوز حواشی زیادی درباره این پروژه وجود دارد.


مشهد میراث ماندگار

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه مشهد میراث ماندگار ۱۰۰ سال مدیریت شهری است و طبیعتا با موانع زیادی روبه‌رو بوده گفت: این موانع همچنان وجود دارد و طبیعتا در دوره ۴ساله شورا نمی‌توان به همه نیاز‌ها و مشکلات پاسخ داد. اما جهت‌گیری و رویکرد شورا در راستای رفع موانع است.
 

به گفته وی، از آغاز فعالیت شوراها با برخی موانع و مشکلات ساختاری مواجه بودیم که قطعا در ادامه مسیر به این مشکلات مانند گذشته توجه ویژه خواهیم داشت. قبول داریم که در برخی موارد شاید تمرکز لازم وجود نداشته است، اما برخی مقدمات کار فراهم شده و امیدواریم به آثار و نتایج آن دست یابیم.

 

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا تمام ضعف‌ها و عدم تمرکز را در اجرای برنامه‌ها رفع کنیم، افزود: معماری و شهرسازی جزو محورهایی است که باید بیش از پیش به آن توجه می‌شد. سیما و منظر شهری، کوتاه کردن فعالیت‌های مربوط به صدور اخذ پورانه ساختمان و پایان‌کار، طرح‌های تفصیلی و حفظ هویت مشهد، جزو نکاتی است که امیدواریم در این بازه زمانی باقی‌مانده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

حیدری برندسازی از داشته‌های تاریخی و تمدن شهر مشهد را نیز از موارد مورد غفلت در این سال‌ها دانست و گفت: سالیان سال نتوانستیم فرصت آشتی دین و هنر و فرهنگ زیارت را در مشهد داشته باشیم.

 

او بیان‌کرد: در راستای بازسازی و احیای بافت فرسوده و ناکارامد شهری و همچنین موانع ساختاری و تعامل دستگاهی در شهر به نقطه خوبی رسیده‌ایم. در بحث شهر بدون زباله و شهر بدون معتاد نیز برنامه‌های زیادی داشتیم که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است، اما امیدواریم در ادامه راه باقی‌مانده شورا به این مهم دست یابیم. همچنین در راستای افزایش سطح درآمدهای پایدار و درآمدهای نقدی شهرداری که نیازمند نگاه ملی است نیز ما حداکثر تلاش خود را کردیم و این تلاش ادامه دارد.

 

به گفته وی، در آینده شورا روی این مباحث تمرکز جدی خواهد داشت، تا بتوانیم نواقص و ضعف‌های موجود را بررسی و برطرف کنیم.

 

۲۵ پرونده فساد در شهرداری

حیدری در ادامه درباره اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با فساد در شهر و شهرداری گفت: تاکنون ۲۵ پرونده در راستای معرفی عواملی که گاهی ارتباط ناسالم با بدنه شهرداری برقرار می‌کردند، تشکیل شده است که نیاز داریم شهروندان اطلاعات دقیق و روشنی در اختیار ما قرار دهند تا عوامل نظارتی ورود پیدا کنند. از ۲۵ پرونده موجود، ۵ پرونده در ارتباط ناسالم محرز شده است. آبرو و حرمت افراد همیشه برای ما اهمیت دارد و معتقدیم این جنبه شخصی و تسویه حساب شخصی پیدا نکند، کار آسانی نیست، روند طولانی دارد، در جلسه این هفته کمیسیونی که مربوط به این موضوع است، راجع به این پرونده‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.
 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان‌کرد: برای این موضوع باید تمام جوانب حفاظتی را در نظر گرفت، هنوز این فرهنگ به آن صورتی که باید جا نیفتاده و مردم هنوز به صورت جدی پای کار نیامده‌اند. با توجه به اینکه استندهایی در دیگر مناطق شهرداری نصب شده است، اما هنوز مردم به طور جد وارد این فرایند نشده‌اند.

تبرئه شهلا

وی گفت: امیر شهلا از اتهام خود تبرئه شده اما هنوز حکمی از سوی دستگاه قضایی اعلام نشده است؛ ما با توجه به تبرئه او، طی مکاتباتی از دستگاه قضا خواستیم که هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود تا بتوانیم از حضور آقای شهلا در شورای شهر استفاده کنیم و با توجه به حضور آقای رئیسی در قوه قضائیه و ویژگی‌های ایشان، امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر در مسیرش پیگیری شود و نتیجه لازم را داشته باشیم.

کاهش ۴۰ میلیاردی درآمد شهرداری

وی در ادامه از حمایت اقشار آسیب‌پذیر از سوی شهرداری و بقیه دستگاه‌های اجرایی در شهر در دوران کرونایی خبر داد و گفت: چک‌های سررسید بدهی به شهرداری در اسفند و فروردین مشمول زمان شد و شهرداری تا اول تیرماه استمهال کرد. در این دوران شهرداری مشهد به دلیل آسیب‌هایی که از کرونا دید ۴۰ میلیاردتومان کاهش درآمد داشت.


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه در خصوص ایجاد محدودیت‌های حمل و نقل عمومی در شهر گفت: در بحث اتوبوس‌رانی جزو اولین کلان‌شهر‌هایی بودیم که به دلیل رفاه و سلامت مردم حمل و نقل را تعطیل کردیم. ۳۰ درصد از مبتلایان به کرونا از طریق حمل و نقل عمومی به این ویروس مبتلا می‌شدند به همین دلیل سلامتی مردم را بر درآمد شهرداری اولویت قرار دادیم و از حق و حقوق شهرداری گذشتیم. در همین حال نیز حتی حق و حقوق راننده‌های بخش خصوصی تضعیف نشد و همه به صورت کامل پرداخت شد و تأخیری در پرداخت‌ها به وجود نیامد. درآمد‌های ناشی از این پرداخت تا ۱۵ اردیبهشت، ۲۰ میلیاردتومان به ضرر شهرداری مشهد شده است.

به گفته وی، شهرداری اگر می‌خواست منافع اقتصادی خود را درنظر بگیرد، طبیعتا نباید حمل و نقل عمومی را تعطیل می‌کرد.

البته برای همین منظور اتوبوس‌ها را به صورت محدود فعال کردیم و فاصله حرکت اتوبوس را در پایانه کوتاه کردیم تا بهتر و سریع‌تر بتوانیم به قشر ضعیف و کارگر خدمات‌رسانی کنیم.

۱۵ اردیبهشت راه‌اندازی دوباره قطارشهری و اتوبوس در مشهد

وی اضافه کرد: با این حال اگر شرایط کشور و مشهد تا ۱۵ اردیبهشت عادی شود، به طور قطع متناسب با شرایط برای راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌رانی و قطارشهری تصمیم‌گیری می‌کنیم. با این حال از مردم انتظار داریم تا با رعایت موازین بهداشتی از چرخه این بیماری جلوگیری کنند تا با همراهی مردم بتوانیم رفاه و خدمات متناسبی را برای مردم فراهم کنیم.
 

ایجاد جایگاه‌های موقت استقرار و سامان‌دهی کارگران

حیدری، در خصوص ایجاد جایگاه‌های موقت استقرار و سامان‌دهی کارگران نیز گفت: شهرداری پایگاهی را در میدان سلمان در گذشته درست کرده است و سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نیز هزینه کرده است، اما موفق نبود زیرا دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری نکردند و همچنین کارگران از این بخش خارج شدند.

 

وی از ایجاد تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه  که در حال انجام است، خبر داد و گفت: ۵ پایگاه در مشهد از روز گذشته برای ثبت‌نام کارگران ساختمانی کار خود را آغاز کردند و شهروندان هم می‌تواند از طریق همین ارتباط، کارگران را به‌کار بگیرند و  در این راستا فقط امروز در میدان فردوسی مشهد ۳۰۰ کارگر ثبت‌نام کردند.

 

به گفته وی،همچنین در آینده امیدواریم افرادی که ثبت‌نام کردند و کار برایشان در آن روز پیش نیامده شهرداری مشهد برای کارهای روزمزد خود از آن‌ها استفاده کند.

 

افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی مشهد غیرمتعارف نیست

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل عمومی مشهد برای توجه به اقشار ضعیف جامعه است و قیمتی که الان دریافت می‌شود قیمت واقعی نیست.

به گفته وی، شهرداری و مجموعه مدیریت شهری یک نهاد عمومی غیردولتی است و باید خودش را اداره کند و ما همچنان یارانه اتوبوس را می‌دهیم و این مبلغ یارانه اگر افزایش یابد مدیریت شهری را با مشکل ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش‌ هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی مشهد غیرمتعارف نیست و به دنبال تخفیف‌های لازم هستیم، افزود: در حال حاضر یک فرد با یک بلیت از دو خط قطار شهری مشهد استفاده می‌کند، یعنی از انتهای طبرسی تا انتهای وکیل‌آباد تنها با ۸۰۰ تومان سفر می‌کند، درحالی‌که هزینه بهره‌برداری قطار شهری هزینه بسیاری دارد. البته این‌ها همه برای مردم مشهد است، اما باید برای نوسازی آن‌هم بودجه داشته باشیم.

 

آرامگاه فردوسی یک عنصر هویتی در شهر مشهد است

 

حیدری در ادامه با بیان اینکه آرامگاه فردوسی یک عنصر هویتی در شهر مشهد است و البته مردم این منطقه نیز باید مشکلشان حل شود، گفت:  امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم و مشاور طرح نیز باید پاسخ‌گو باشد.

 

به گفته وی، برای بافت تاریخی توس نیز طرح‌هایی درسال ۹۹ پیش‌بینی شده است و  در اولویت‌های کاری قرار گرفته است، اما امیدواریم ویروس کرونا روی آن تأثیر نداشته باشد. بحث سامان‌دهی منطقه توس مهم است و باید در این حوزه که گام برداشتیم راه را ادامه دهیم.

۱۴۰ ایراد به طرح جامع 
 
حیدری همچنین در  پاسخ به سؤالی مبنی بر تذکر دکتر مهدی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، به شهردار گفت: موضوع طرح تفصیلی یک موضوع بین بخشی است، موضوعی که مسکن و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری و شماروان طرح در آن نقش دارند، و باید حتما در خصوص آسیب‌شناسی این طرح بحث شود. متأسفانه در دوره شورای چهارم ۱۴۰ ایراد به طرح جامع وارد شد، بنابراین طرح را به وقت خود به شهرداری ابلاغ نکردند. در شورای پنجم، از دستگاه‌های متولی و کارشناسان مربوطه خواستیم به این موضع کمک کنند، به شهرداری اجازه دادیم تا این طرح را ابلاغ کند، اما در عمل با مشکلاتی که بین نهاد‌ها و کسانی که در این بین نقش داشتند، مواجه شدیم.

وی اضافه‌کرد: شورا موظف است طرح‌های تفصیلی را تأیید کند، شورا ایراداتی را در طرح تفصیلی جنوب غرب داشتیم، موضوع تحقق پذیری و عملیاتی بودن خیلی مهم است و شورا هم روی همین اصول (تحقق پذیری، تراز مالی و ایرادات اساسی) آن را برگرداند تا مشاروان طرح آن را اصلاح کنند. تذکر آقای مهدی‌نیا هم به دلیل این بود تا شهرداری برای نهاد مطالعات که در حال حاضر هیچ مدیر و سرپرستی ندارد، تعیین تکلیف کند تا تحرک و سرعتی در این زمینه انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نکات مورد تأکید ما در جریان لیست امید، تقویت شرکای اجتماعی اقتصادی و سمن‌ها بود، در همین راستا نیز تاکنون تعامل و ارتباط خوبی با تشکل‌های دولتی برقرار شده است، افزود: نقش تشکل‌های غیردولتی و خیریه‌ها در این دوران بحران پای کار امدند و در کنار ما بودند.

وی از ارائه لایحه شهرداری مشهد در خصوص ایجاد سرای محله در مشهد گفت: مبنای تشکیل این سرا، تقویت انجمن‌های غیردولتی است و اداره این سرای محله به عهده تشکل‌های غیردولتی است.

غفلت از نقش بانوان در مدیریت شهر مشهد

وی در ادامه با انتقاد به شهردار مشهد در خصوص کوتاهی در انتخاب و نقش بانوان در حوزه مدیریت شهری گفت: شهردار باید سهم لازم و مشخصی را برای مدیریت بانوان در این زمینه داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر موانعی در این زمینه وجود داشته، بانوان باید خود اعلام آمادگی کنند، و شهرداری نیز باید دراین‌باره باید هر چه زودتر تصمیم بگیرد و از ظرفیت زنان در بخش‌های مدیریتی استفاده کند.
 
نگاه ویژه به مشهد

وی در ادامه با تأکید به اینکه باید به کلان‌شهر مشهد نگاه ملی و بین‌المللی حاکم باشد، افزود: مشهد شهری است که هر سه سال یک‌بار جمعیت کل ایران به این شهر سفر می‌کنند، پس طبیعی است که دولت و مجلس نگاه ویژه‌ای به این شهر داشته باشند.
حیدری در ادامه اظهار کرد: بعد از ۱۴ سال شورای شهر در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گفت و طبیعی است که انتظارت و مطالبات زیادی در ین بین وجود دارد. مبانی که گفتمان ما بر اساس آن شکل گرفت و مردم هم به آن رأی دادند.
توقع دارند رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌ها در حوزه مدیریت شهری نیز دیده شود. مطالبه گری اشکالی ندارد ما هم به عنوان منتخبان شهر مشهد در این زمینه تلاش می‌کنیم. چالش‌ها و تقابل‌های سیاسی با بقیه مجموعه‌هایی که درون شهر نقش آفرینی می‌کنند را سم می‌دانیم. حرمت و جایگاه ارزشمند همه را در این شهر حفظ می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا برنامه‌هایی را که قول دادیم به آن عمل کنیم.
 
حیدری اضافه‌کرد: مشهد شهر مذهبی است که باید تمام جوانب و ملاحظات آن را مدنظر قرار داد. خیلی‌ها تصمیم داشتند تا بین شورا و مدیریت شهر تقابل ایجاد کنند، اما خوشبختانه تعامل بسیار خوبی با آستان قدس رضوی، استانداری خراسان و شهرداری برقرار کردیم و همه با هم در کنار هم قرار گرفتیم.
 
محدودیت تردد در اطراف حرم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه موضوع حمل و نقل و ترافیک اطراف حرم مطهر رضوی جزو دغدغه همیشه شورای شهر مشهد بوده، افزود: دراین‌باره نیز لایحه‌ای در خصوص دریافت عوارض و محدودیت تردد در اطراف حرم به شورا آمد، و در حال حاضر شورا آن را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: به منظور تقویت سامانه حمل و نقل عمومی، در شهرداری با آستان قدس رضوی، طرحی را تعریف کرده‌ایم تا در ۴ محور نزدیک به حرم مطهر پارکینگ ایجاد کنند تا بتوانند با شناسایی زمین‌های بلا استفاده از ظرفیت پارکینگ استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۸ قرارداد ساخت سه ایستگاه قطارشهری از میدان شهدا، باب‌الجواد و پایانه مسافربری بسته شد که خوشبختانه توانستیم در صحن علنی شورا، به منظور تامنین تجهیزات مورد نیاز قرارداد ببنیدم و اعتبار معادل ۲۶۰۰میلیارد تومان برای آن درنظر بگیریم.

به گفته وی، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ قرار است سایر ایستگاه‌ها اماده تحویل شوند و با این اتفاق خوب، خط ۲ به خط ۳ متصل می‌شود.
 
۳۳ نام تکراری در معابر مشهد
 
حیدری در پاسخ به سؤالی مبنی بر نام‌های تکرای در شهر گفت: ۳۳ نام تکراری در ۹ معبر مشهد داریم و به طور میانگین هر ۳ معبر شهر یک نام دارند. در این زمینه کار مطالعاتی انجام شده است، اما مسئله اصلی زمانی است که شهرداری می‌خواهد بین نام‌های تکراری یک نام را تثبت و بقیه را تغییر دهید. در این زمینه ملاک‌هایی، چون پرجمعیت بودن آن معبر، طول و عرض و... مدنظر گرفته و اولویت‌بندی می‌شود که مردم نیز باید همکاری کنند. اکنون ۵۵ معبر شناسایی و به کمیته نام‌گذاری ارسال شده است.

اودرباره مسئله کارتن‌خواب‌ها نیز گفت: ارگان‌های مختلفی در زمینه کارتن‌خواب‌ها ماموریت مستقیم دارند، اما شهرداری دراین زمینه کمک کننده است و با در اختیار قرار دادن فضا‌هایی به عنوان گرم‌خانه یا فضا‌هایی برای قرنطینه معتادان در شرایط کرونا به این موضوع کمک می‌کند. 
 
۴۶۰ کارتن خواب در خانه سبز
 
به گفته او اکنون در مدیریت خانه سبز مشهد ۴۶۰ معتاد و کارتن‌خواب نگهداری می‎‌شوند.

حیدری در پاسخ به سؤالی در زمینه سهم شهرداری در افزایش ارزش افزوده مالیات گفت: ارزش افزوده مالیات یکی از حوزه‌های نگران کننده است و فکر می‌کنیم با توجه به شرایط اقتصادی منابع آن را نتوانیم تأمین کنیم. در واقع این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که اقتصاد فعال باشد، اما به دلیل شرایط اقتصادی ۴۰۰ میلیارد تومانی که به این منظور پیش‌بینی شده بود، محقق نمی‌شود. امیدواریم این مسئله پس از شرایط کرونا و با حضور زائران در تابستان جبران شود.

او در زمینه افزایش درصد‌ها افزود: الان این سهم با سهم دولت برابر شده و به ۲ تا ۴درصد تبدیل شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تعرفه‌های ساخت‌و‌ساز گفت: سهم پروانه ساخت‌و‌ساز در واقع سهم اندکی نسبت به دیگر متغیر‌های موجود در فرایند ساخت‌وساز است این درحالی است که هنگام رکود همه متغیر‌ها بالا می‌رود؛ بنابراین نمی‌شود فشار را فقط روی شهرداری آورد و ضمن اینکه این درصد در مناطق کم‌برخوردار کمتر است. به نظرم آنچه دراین زمینه اتفاق افتاده، کاملا قابل دفاع است و مشاوران طرح می‌توانند به همه سؤالات در این زمینه پاسخ دهند.

لایحه این تعرفه‌ها را شهرداری آورده است و درصورتی که قرار باشد تجدیدنظری هم صورت بگیرد، شهرداری باید لایحه بیاورد. اکنون رویکرد شورا این است که بتواند تهیلات و مزایایی به جای تعرفه پیشنهاد دهد.
 
خسارت ۱۰۰۰ میلیاردری شهرداری مشهد

او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر استفاده کلان‌شهر مشهد از منابع دولتی با توجه سهم اندک درآمد‌ها و شرایط بحرانی کرونا گفت: تا الان ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌ایم. در جریان هستیم که مجموعه کلان‌شهر‌های کشور مکاتبه‌ای با آقای جهانگیری، معاون رئیس جمهور داشته و گزارش ضرر‌ها را داده‌اند. مشهد هم در کنار دیگر کلان‌شهر‌ها این مطالبه را دارد. به نظر ما دولت ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند این ضرر‌ها را جبران کند. از جمله صندوق توسعه ملی که می‌تواند سهمی به شهرداران بدهد یا از باب بدهی‌های شهرداری‌ها کمکی کند.
 
سرنوشت کوهستان پارک شادی

او همچنین در زمینه تعطیلی کوهستان پارک شادی نیز گفت: کوهستان پارک شادی متعلق به بانک دی است. در ابتدای شورای پنجم اعلام آمادگی کردیم این فضا با قیمت مناسب و معقول دراختیار شهرداری قرار گیرد. ما حاضریم آن را احیا کنیم، چون از مجموعه‌هایی است که سابقه زیادی دارد. از این‌رو تلاش‌هایی کردیم، اما توافقی صورت نپذیرفت. با توجه به اینکه رایزنی‌ها برای تملک به نتیجه نرسیده است، از برنامه‌های ۹۹ خارج شده است. اما در هر صورت شورا اجازه تغییر کاربری آن را نمی‌دهد.

حیدری در پاسخ به سؤالی در زمینه احیای بافت تاریخی و هویتی مشهد نیز گفت: به طور کلی در زمینه بافت شهری، طرح‌های تفضیلی تعیین تکلیف می‌کند. اکنون رویکرد شورا تأکید بر حفظ بافت تاریخی و هویتی شهر است. اکنون طرحی در شورا در حال بررسی است که بر اساس آن به خانه‌های ثبت شده در میراث فرهنگی، همچنین خانه‌هایی که دارای مشخصات تاریخی هستند، اما ثبت نشده‌اند، تسهیلاتی تعلق گیرد. در صورت تصویب این طرح اتفاق خوبی در زمینه حفظ بافت تاریخی و هویتی شهر صورت خواهد پذیرفت.

حیدری همچنین به احیای برخی از مجموعه‌های تاریخی شهر اشاره کرد و افزود: توجه به آرمگاه فردوسی در طول تاریخ مدیریت شهری بی‌نظیر بوده که اکنون مرحله سوم این طرح آماده افتتاح است.

حیدری گفت: در باب نظارت بر موضوع شهرداری، در چهارچوب قوانین می‌توان شهردار را استیضاح کرد. شهرداری دارای نقاط قوت بالایی است. چالش عمده شهرداری‌های کشور منابع درآمدی است که شهرداری دراین زمینه خوب عمل کرده است. نقد‌هایی هم به شهرداری وارد است همان‌طور که به شورا وارد است.

او گفت: مجموعه شورا و مدیریت شهری در مشهد موفق بوده است و باید تا پایان دوره نقص‌ها برطرف شود.
 
سفرهای خارجی اعضای شورا
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه با بیان اینکه ما مدعی نیستیم که فساد را در شهر ریشه کن کردیم گفت: قطعا دراین‌باره نواقصی داریم که نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم. ما در سایت شورا سامانه ثبت سفر‌های خارجی شورا را راه‌اندازی کردیم تا سفر‌های خارجی اعضا در آن ثبت شود، اگر به این سامانه مراجعه کنید حتما می‌بینید که در این دوره‌ی شورا خیلی از اعضا حتی یک سفر خارجی هم انجام نداده اند و برخی نهایتا یکی تا دو سفر خارج رفتند. این در حالی است که در شورای چهارم، تا ۴ سفر خارجی را انجام داده بودند.

خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی کرونا به مدیریت شهری مشهد

حیدری در ادامه از خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی کرونا به مدیریت شهری مشهد خبر داد و گفت: از این رقم، سهم کاهش منابع شهرداری ۶۵۰ میلیاردتومان و سهم هزینه‌ای تحمیلی به شهرداری ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به‌اینکه اگر موج دوم کرونا در شهر ایجاد نشود، به طور قطع اجرای پروژه‌های عمرانی در ادامه راه در اولویت کار قرار دارد، افزود: اگر منابع مالی تأمین شود پروژه‌های عمرانی را برای اجرا اولویت‌بندی می‌کنیم و اگر نشود ناچاریم به سمت بودجه انقباضی و محصور کردن برخی فعالت‌ها برویم که توقف فعالیت‌های عمرانی می‌تواند آثار زیان‌باری را به شهر تحمیل کند. در همین خصوص درخواست داریم تا دولتمردان و مجلس از اعتبارات صندوق ملی برای اجرا و ادامه پروژه‌ها مساعدت ویژه داشته باشند.

حیدری در ادامه از درنظرگرفتن تخفیفات ویژه شهرداری به شهروندان در ۶ ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: در بحث عوارض افزایش قیمت نداریم بلکه اصلاح قیمت داریم، نسبت سهم عوارض در فروش در سال ۹۷، رقم ۴/۷ درصد و در سال ۹۸، ۴ درصد بوده و این رقم در سال ۹۹، ۴/۷ درصد است.

به گفته وی، سهم پروانه در ساخت، متغیر خیلی ضعیفی است و این قیمت زمین، آهن میل‌گرد و مصالح است که افزایش دارد نه پروانه ساختمانی!

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->