اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

معلم فیلم‌ساز

  • کد خبر: ۲۵۶۴۷
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
معلم فیلم‌ساز
درباره محمد صادقی، هنرمند جوان مشهدی، که تصمیم دارد نخستین فیلم بلندش را بسازد
به گزارش شهرآرانیوز، جامعه هنری خراسان و مشهد کم ندارد کسانی را که با جدیت و علاقه کار می‌کنند و توانمندی‌های خود در این عرصه را به معرض نمایش می‌گذارند. محمد صادقی یکی از آن‌هاست. او سال۱۳۶۵ متولد شد و از سال۱۳۸۰ در دوران دانش‌آموزی، علاقه به حرفه عکاسی و سینما را در خود کشف کرد.

کشف استعداد و علاقه در نوجوانی باعث شد صادقی هم‌زمان با تحصیل در مقطع متوسطه، با نگاه فعالیت فوق برنامه به عکاسی، به ساخت فیلم کوتاه نیز بپردازد. مقام‌هایی که در همین زمان از جشنواره‌های دانش‌آموزی به دست آورد و نیز ترغیب و تشویق معلمان، موجب انگیزه بیشتر او برای ادامه مسیر هنری‌اش شد.

او درباره تصور غالب جامعه از بازار کار فعالیت‌های هنری در آن زمان می‌گوید: برای ما دهه‌شصتی‌ها در نظر گرفتن این‌گونه فعالیت‌ها به‌عنوان شغل، کار سختی بود. در واقع تفکر غالب اندکی سستمان می‌کرد. کلا مشاغل مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر همیشه این تردید را به همراه دارند.

محمد صادقی به دانشگاه تربیت‌معلم وارد شد و ۲ سال بعد از تحصیل در دانشگاه در کسوت معلمی آغاز به کار کرد، اما در کنار فعالیت‌های دانشجویی، همچنان سینما را دنبال می‌کرد تا اینکه برای تدریس راهی روستا‌ها شد: این دوران نقطه عطفی در نگاه من به زندگی ایجاد کرد. چند سال حضور در روستا و برخورد با اقشار مختلفی که تاکنون کمتر دیده بودم، جهان‌بینی مرا گسترش داد. درواقع می‌توان گفت که فعالان هنر سینما، عاشقان روایت‌اند؛ روایت‌های مختلف از مسائل اساسی یکسان بشر. در این مقطع، به ازای هر دانش‌آموز با داستان‌های زندگی متفاوتی روبه‌رو شدم و کم‌کم داستان‌های مختلف در من رسوب کرد. اینجا بود که متوجه شدم می‌شود به‌طور جدی‌تر به هنر سینما پرداخت و من نیز داستان‌های زیادی برای گفتن داشتم.

در همین دوران برای کسب حداقل تخصص ساخت فیلم کوتاه، دوره کارگردانی سروش سیما را طی کرد و از سال۱۳۹۰ به‌طور کاملا جدی در بخش فیلم کوتاه حرفه‌ای مشغول به فعالیت شد و اولین اثر حرفه‌ای خود را با نام «دوربین، مدرسه و چند روایت معتبر از کلاس سوم ب» را در همان سال کارگردانی کرد.

این فیلم کوتاه بر اساس داستان‌هایی واقعی از دوران معلمی او بود. صادقی درباره اثرش بیان می‌کند: استقبال از این فیلم در جشنواره‌ها بیش از حد انتظارم بود و همان سال و سال بعدش به حدود ۱۵جشنواره داخلی و چند جشنواره خارجی ازجمله جوایز جهانی فیلم کوتاه نیویورک راه پیدا کرد.

بازخورد‌ها و حمایت‌ها این کارگردان را به ادامه راه بیشتر ترغیب کرد و باعث شد سال۱۳۹۱ «مدرسه» را بسازد. موفقیت‌های فیلم قبلی با همان شدت و حتی بیشتر برای این اثر هم تکرار شد. این روند باعث کار بی‌وقفه صادقی شده بود و سال۹۲ «ساعت تو هنوز یازده نشده؟» را ساخت و با بازخورد‌های بسیار و کسب جوایز گوناگون روبه‌رو شد.

این کارگردان می‌گوید: در این مقطع همکاری با انجمن سینمای جوان را آغاز کردم و با هدف کسب تجربه و علم تخصصی سینما، وارد مقطع کارشناسی‌ارشد سینما در دانشگاه سوره تهران شدم. سال۹۳ در کنار تحصیل و معلمی، فیلم «گچ» را ساختم که استقبال جشنواره‌ها و فعالان حرفه‌ای سینما و پس از آن چند پیشنهاد کاری تلویزیونی را برایم به همراه داشت.

محمد صادقی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ با همکاری مؤسسه تبیان‌فیلم تهران چند فیلم تلویزیونی ساخت که «ساده‌دل» و «گنج سرد» به تهیه‌کنندگی مرحوم فرج‌ا... سلحشور و جمال شورجه از این دست هستند.

این هنرمند پس از دوره تحصیل به مشهد برگشت و دوباره در روستا به تدریس مشغول شد؛ اما این‌بار تدریس فیلم‌سازی در هنرستان‌ها. سال۹۶ نیز با فیلم کوتاه «پیژامه راه راه پدر را باد برد» به ۲۰جشنواره جهانی راه یافت و از روسیه، کانادا و ترکیه جایزه دریافت کرد. صادقی سال۹۷ به‌عنوان داور جشنواره حقوق بشر کودکان ترکیه معرفی شد. او درباره ادامه مسیر هنری‌اش می‌گوید: از سال۹۷ تاکنون نیز در مناطق حاشیه‌ای مشهد با همکاری آموزش و پرورش طرحی ابتکاری با عنوان «طرح دانش‌آموز فیلم‌ساز» را اجرا می‌کنم. از بین دانش‌آموزان مستعد حاشیه شهر مشهد، استعداد‌هایی را شناسایی می‌کنیم، آموزش می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا فیلم کوتاه خود را بسازند که حاصلش تاکنون ۱۰ اثر بوده است.
 
اکنون نیز مشغول نوشتن فیلم‌نامه بلند مرتبط با سبک کاری‌ام هستم تا اگر شرایط مهیا شود، فیلم سینمایی اولم را بسازم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->