گفت وگو با داوران جشنواره ملی عکس «نسل امید» | برنامه ریزی سالانه برای جشنواره ها، کیفیت را ارتقا می دهد بازگشایی مراکز هنری مشهد؛ حمایت مدیران، پویایی هنرمندان آموزش داستان نویسی | سه گام اژد‌ها (بخش نهم) زبان روز و داستان‌های جذاب نیاز کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات دینی اولین تیزر «لاک‌پشت و حلزون» منتشر شد رقابت «جیرفت» و «آتل» در جشنواره «کارتون کلاب» ایتالیا فراخوان «کتاب سال» منتشر شد درخواست نویسندگان از ناشران برای محدودکردن هوش مصنوعی درگذشت جمال اجلالی، بازیگر فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» + علت فوت عادل تبریزی: آرزو دارم در مشهد فیلم بسازم | «اجل معلق» نقطه عطف کارنامه کاری من است ثبت‌نام در پانزدهمین دوره جوایز ایسفا تمدید شد فاطمه شکری، بازیگر تلویزیون، در بیمارستان بستری شد همدردی «برد پیت» بازیگر مطرح هالیوود، با مردم ایران جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسیا به سریال «در انتهای شب» رسید آغاز اکران آنلاین ۱۳ فیلم و فیلم‌تئاتر کانون پرورش فکری در فیلم نت صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۸ تیر ۱۴۰۴ نگاهی به سریال‌های جدید تلویزیون ویژه محرم ۱۴۰۴ نماهنگ «رفیق شهیدم» منتشر شد+ فیلم پویش «ایستاده برای ایران» آغاز شد
سرخط خبرها

جهل مقابل حکمت است نه علم

  • کد خبر: ۲۵۸۸۷
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
جهل مقابل حکمت است نه علم
دکتر مهراب صادق‌نیا - عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
امام علی (ع) در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه می‌گوید: «رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ؛ یعنی چه بسیارند عالمانی که نادانی‌شان آن‌ها را به کشتن می‌دهد.» وجود ۲ کلمه علم و جهل در این حدیث و اینکه چگونه می‌شود یک‌نفر هم‌زمان هم عالم باشد و هم جاهل کمی برای پژوهش‌گران دردسرساز شده است. برای برطرف کردن مشکل، شاید بهتر باشد که جهل را چیزی مقابل حکمت معنا کنیم تا مقابل علم؛ بر این اساس، معنای حدیث این خواهد شد که چه بسیارند عالمانی که بی‌خردی‌شان آن‌ها را به کشتن می‌دهد. البته این معنا تا اندازه‌ای با حدیثی دیگر از امام صادق (ع) هم‌خوان است: اَلْعامِلُ عَلى غَیر بَصیرَة کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ الطَّریقِ؛ یعنی کسی که بدون خِرد کاری را انجام دهد، مثل کسی است که در بی‌راهه گام بر می‌دارد. امام علی (ع)، با این سخن به یک منطق رفتاری مهم اشاره می‌کند، منطقی که می‌گوید برای عملی کردن دانسته‌ها لازم است خردمند بود. در حقیقت از نظر امام علی (ع) چیزی به نام مصلحت در فاصله دانستن تا عمل کردن وجود دارد که لازم است با خردورزی و حکمت به دست آید. رفتار خردمندانه می‌گوید ممکن است هر عالمی مدّعی باشد آن‌چه را که فهمیده است حکم خداست، ولی این بس نیست؛ برای عملی کردن حکم خدا باید واقعیت میدان عمل و مصلحت را نیز شناخت، سپس عمل کرد. این منطق به ما می‌آموزد، فرق میان شیعه و داعش تنها در اعتبار فهم نیست و مشاجره بر سرِ درستی فهم، می‌تواند آغاز یک مشاجره خونین باشد؛ فرق شیعه و داعش در این است که شیعه بر اساس لزوم خردمندی و عقلانیت در مقام عمل، همواره معتقد بوده است که حکم خدا را هرگونه که فهم کنیم کار پایان نیافته است و برای عملی کردن آن باید خردمندی کرد. البته روشن است که تکلیف دینی شیعیان همانی است که پس از این خردورزی به دست می‌آید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->