فیلم «احضار ۴» دومین افتتاحیه بزرگ سینمای وحشت شد درگذشت «رحیم عزت بقایی» هنرمند پیشکسوت موسیقی و سینما + زمان تشییع آغاز ثبت‌نام بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر کودک معرفی شدند | حضور یک کارگردان مشهدی در جمع اعضای شورا سینماگران جهانی تحریم رژیم اسرائیل را اعلام کردند «زوتوپیا ۲» پاییز به سینماها می‌آید روز ملی سینما با تخفیف آثار مکتوب فارابی جشن گرفته می‌شود اجرای فیلم کنسرت «ارباب حلقه‌ها» برای اولین بار در ایران + زمان برگزاری خطر غفلت از هویت | گفتگو با مستندساز مشهدی، درباره ضرورت ساخت مجموعه مستند‌های هویت شهری ستایش روزنامه نگار پاکستانی-استرالیایی از زبان فارسی: هیچ زبانی مانند فارسی مرا تکان نداده است مستند «جمعه سیاه» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش ارسال ۱۷۲ اثر به جشنواره فیلم‌های کمدی نشان نقره مسابقه بین‌المللی نقاشی هیکاری ژاپن در دستان نوجوان ایرانی سومین جشنواره سرود فجر بسیج خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت + اسامی + فیلم رقابت نفس‌گیر ۳۲گروه در سومین جشنواره سرود فجر بسیج خراسان رضوی | راهیابی گروه‌های برگزیده به جشنواره کشوری فیلم سینمایی «بامبولک ۲» در راه اکران
سرخط خبرها

دانستن و خرد ورزیدن

  • کد خبر: ۶۶۰۲۳
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
دانستن و خرد ورزیدن
دکتر مهراب صادق نیا - عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
امام علی علیه‌السلام در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه می‌گوید: رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ؛ یعنی چه بسیارند عالمانی که نادانی‌شان آن‌ها را به کشتن می‌دهد.

وجود ۲ کلمه علم و جهل در این حدیث و اینکه چگونه می‌شود یک نفر هم‌زمان هم عالم باشد و هم جاهل، کمی برای پژوهشگران دردسرساز شده است. برای برطرف کردن مشکل، شاید بهتر باشد که جهل را چیزی مقابل حکمت معنا کنیم تا مقابل علم؛ بر این اساس، معنای حدیث این خواهد شد که چه بسیارند عالمانی که بی‌خردی‌شان آن‌ها را به کشتن می‌دهد، البته این معنا تا اندازه‌ای با حدیثی دیگر از امام صادق علیه‌السلام هم‌خوان است: اَلْعامِلُ عَلى غَیر بَصیرَة کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ الطَّریقِ؛ یعنی کسی که بدون خِرد کاری را انجام دهد، مثل کسی است که در بی‌راهه گام برمی‌دارد.

امام علی علیه‌السلام، با این سخن به یک منطق رفتاری مهم اشاره می‌کنند. منطقی که می‌گوید برای عملی کردن دانسته‌ها لازم است خردمند بود. در حقیقت از نظر امام علی چیزی به نام «مصلحت» در فاصله دانستن تا عمل کردن وجود دارد که لازم است با خردورزی و حکمت به دست بیاید.

رفتار خردمندانه می‌گوید ممکن است هر عالمی مدّعی باشد آن‌چه را که فهمیده است حکم خداست؛ ولی این بَس نیست؛ برای عملی کردن حکم خدا باید واقعیت میدان عمل و مصلحت را نیز شناخت و سپس عمل کرد.

این منطق به ما می‌آموزد، فرق میان شیعه و داعش تنها در اعتبار فهم نیست و مشاجره بر سرِ درستی فهم، می‌تواند آغاز یک مشاجره خونین باشد؛ فرق شیعه و داعش در این است که شیعه بر اساس لزوم خردمندی و عقلانیّت در مقام عمل، همواره معتقد بوده است که حکم خدا را هر گونه که فهم کنیم کار پایان نیافته است و برای عملی کردن آن باید خردمندی کرد، البته روشن است که تکلیف دینی شیعیان همانی است که پس از این خردورزی به دست می‌آید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->