سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

ایجاد مناطق آزاد جدید؛ تکرار یک تجربه شکست‌خورده

  • کد خبر: ۲۵۹۱۷
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
ایجاد مناطق آزاد جدید؛ تکرار یک تجربه شکست‌خورده
ایجاد منطقه آزاد سرخس و دوغارون در حالی به تصویب مجلس رسید که صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند این مناطق از مسیر اصلی خود منحرف شده‌اند.

فرزانه شهامت/شهرآرانیوز -خبر کوتاه است: «کلیات لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی سرخس و دوغارون در جلسه علنی دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت تصویب شد.» باید از این خبر خوش‌حال باشیم؟ پاسخ به این سؤال آن‌قدر‌ها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست.

 

موافقان درحالی برای افزایش مناطق آزاد، دلایلی مانند رونق اقتصادی منطقه، کمک به دور زدن تحریم‌ها، فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و... را اعلام می‌کنند که مخالفان با استناد به تجربه عملکرد مناطق آزاد کنونی کشور، معتقدند این مناطق از فلسفه اصلی خود فاصله گرفته‌اند، بنابراین ایجاد مناطق تازه، تکرار یک تجربه شکست‌خورده است.

 

پیش از این محمدرضا پورابراهیمی، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، با اذعان به این مهم گفته بود: مناطق آزاد باید تبدیل به سکوی صادرات می‌شد، اما به‌جای آن به محل انبار واردات تبدیل شده است. قرار بود در این مناطق سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود، اما بیشتر به سمت جذب سرمایه‌گذاری داخلی حرکت می‌کنند.

 

همچنین قرار بود از طریق این مناطق، واردات کاهش یابد و تولید داخلی افزایش پیدا کند، اما واردات تبدیل به منبع درآمد مناطق آزاد شده است.

 

علی عقیلی، کارشناس اقتصادی، با چنین دیدگاهی موافق است. او هر یک از مناطق آزاد کشور با کارکرد کنونی را در حکم سوراخی در بالن اقتصاد کشور توصیف می‌کند و می‌گوید: ایجاد مناطق آزاد به دلایلی که گفته خواهد شد، یعنی آینده فرزندان این کشور را فدای حال پدرانشان کنیم.

 

او ادامه می‌دهد: شاهد فساد در عملکرد مناطق آزاد هستیم. این مناطق به محلی برای دور زدن قوانین گمرکی تبدیل شده‌اند، درحالی‌که هدف اولیه این نبود و سهولت تجارت و رونق کسب‌و‌کار مدنظر قرار داشت.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تجربه مناطق آزاد کنونی، ادامه می‌دهد: اگر به قشم رفته باشید، انبوه جنس‌های بی‌کیفیت چینی را دیده‌اید. کیش هم که قرار بود به محلی برای استقرار صنایع تبدیل شود شرایط مشابهی دارد.

 

این وضعیت در منطقه آزاد چابهار، ارس، اروند و... نیز صادق است و هرکدام به مبدأیی برای واردات قاچاق و ضربه‌زدن به تولید داخلی تبدیل شده‌اند؛ جنس‌هایی که از این مبدأ‌ها در بازار داخلی به فروش می‌رسند و به دلیل کیفیت پایین و خدمات پس از فروشی که ندارند، به اقتصاد خانوار‌ها زیان و در نهایت ضرر مضاعف به اقتصاد کشور وارد می‌کنند. وقتی از او درباره نفع این مناطق برای رونق صادرات می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: صادقانه می‌گویم نفعی نداشته است.

 

معتقدم مجلس پیش از آنکه چنین مصوباتی داشته باشد، باید بررسی کند کدام یک از اهداف ایجاد مناطق در مناطق آزاد کنونی محقق شده است، مثلا آیا در جذب سرمایه خارجی که به عنوان یکی از اهداف بیان می‌شود توفیقی داشته‌ایم؟


این کارشناس اقتصادی می‌گوید: منکر اشتغالی که در این مناطق ایجاد می‌شود و نفع آن برای بومیانی که نتوانسته‌ایم شغل پایداری برایشان ایجاد کنیم، نیستم با وجود این بر پرهیز از نگاه جزیره‌ای در تصویب چنین لوایحی به دلیل جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی بزرگ‌تر تأکید دارم.


پیش‌بینی او این است که در هفته‌های منتهی به پایان عمر مجلس دهم، تصمیمات دیگری از این دست هم گرفته شود، چیز‌هایی از جنس حذف ۴ صفر از پول ملی که به اعتقاد کارشناسان، حکم جراحی زیبایی روی بیماری سرطانی را دارد.


شایان ذکر است بر اساس تصمیم مجلس، تعداد مناطق آزاد به ۱۷ منطقه و تعداد مناطق ویژه اقتصادی به ۱۵۶ منطقه افزایش پیدا می‌کند که روی هم رفته تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور به ۱۷۳ منطقه خواهد رسید. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->