تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ
سرخط خبرها

انتقال «زیارت» از پایتخت سیاسی به پایتخت معنوی

  • کد خبر: ۲۵۹۵
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۷
انتقال «زیارت» از پایتخت سیاسی به پایتخت معنوی
هم‌زمان با انتصاب استاندار خراسان رضوی به عنوان دبیر کارگروه ملی زیارت، دبیرخانه این کارگروه به مشهد منتقل شد

مسعود سلطانی - خبر خوش‌حال‌کننده‌ای بود؛ 10 سال پیش در بهار 1388 کارگروه ملی زیارت با اختیاراتی ویژه تشکیل شد؛ اختیاراتی بی‌سابقه‌ که از برابری مصوبات این کارگروه با مصوبات هیئت‌وزیران حکایت داشت.
اما عمر این خوش‌حالی با اجرایی‌نشدن مصوبات کارگروه به سر رسید و بعد با توقف فعالیتش در 21 خرداد 1393 نیز دیگر کسی امیدی به احیای آن نداشت.
این روند ادامه داشت تا اینکه استاندار خراسان‌رضوی در نیمه تیرماه از موافقت رئیس‌جمهور با تشکیل دوباره کارگروه ملی زیارت خبر داد. علیرضا رزم‌حسینی گفت: «کارگروه ملی زیارت چندین مدت تعطیل بود و با دستور رئیس‌جمهور موافقت شد که این کارگروه تشکیل شود و دبیرخانه دائمی آن نیز استانداری خراسان‌رضوی است؛ چون مشهد شهر ملی است، نه مرکز یک استان؛ بنابراین با توجه به حجم زائری که از سراسر کشور به مشهد می‌آید، می‌طلبد که اعتبارات و تصمیمات در سطح ملی صورت بگیرد.»
هنوز یک‌ماه از این خبر نگذشته است که رزم‌حسینی به‌عنوان «دبیر کارگروه ملی زیارت» منصوب شد. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حکم انتصاب رزم‌حسینی نوشت: «نظر به اینکه مقرر است دبیرخانه دائمی کارگروه در آن استانداری مستقر شود، انتظار دارد با برگزاری مستمر و منظم جلسات به‌منظور اتخاذ تصمیمات هماهنگ، سامان‌دهی و تدوین سیاست‌های راهبردی حوزه‌های فرهنگی، رفاهی، زیربنایی و تسهیل امور زائران در مقیاس ملی و بین‌المللی گام‌های مثبت و مؤثری بردارید.»
این یعنی از امروز ریش و قیچی دست خودمان، دست خراسان‌رضوی، است که این موضوع را می‌توانیم نتیجه پیگیری‌های رزم‌حسینی بدانیم؛ هرچند که فعالیت او در منصب استاندار هنوز به 6 ماه نرسیده باشد.


اولویت، اجرای مصوبات قبلی
در ابتدای تصویب تشکیل کارگروه ملی زیارت، قرار بود جلسات این کارگروه به‌‌صورت فصلی برگزار شود، اما این کارگروه پس از 3 جلسه و طرح و بررسی مصوبات مختلف، به مدت یک‌سال تعطیل شد. پس از آن 2‌ جلسه دیگر نیز تشکیل شد که آخرین جلسه با حضور احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم و یازدهم، در مشهد بود. با روی کارآمدن دولت یازدهم، برگزاری کارگروه زیارت لغو شد و تکلیف مصوباتی که حکم مصوبات دولتی و هیئت‌وزیران را داشت و قرار بود در راستای سامان‌دهی امور زائران ثامن‌الحجج(ع) اجرا شود، مشخص نشد. در همان زمان علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان‌رضوی، لغو این مصوبه را خسارت‌بار دانست و گفت: «این روند مشکلاتی را برای کارگروه زیارت خراسان‌رضوی ایجاد می‌کند.»
با این حال کارگروه ملی زیارت در همان جلسات اندکی که طی 10 سال گذشته داشته است، مصوبات بسیاری دارد که بسیاری از آن‌ها ناظر به پروژه‌های بزرگ بوده اما هنوز اجرا نشده است. پروژه‌هایی همچون احداث قطار سریع‌السیر مشهد-تهران-اصفهان، ساخت ایستگاه دوم راه‌آهن مشهد، توسعه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، تعریض و بازسازی ورودی‌های شهر مشهد و... تعلیق اجرایی این پروژه‌ها به 21 خرداد 1393 برمی‌گردد. زمانی که رشیدیان، استاندار وقت، خبر از لغو مصوبه کارگروه ملی زیارت داد و به این ترتیب فعالیت این کارگروه متوقف شد. بعد از آن هم‌زمان با برگزاری اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی و انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت جهان اسلام، کمیته‌های کارشناسی کارگروه ملی زیارت دوباره فعال شدند، اما با فروکش کردن تب و تاب اجلاس بین‌المللی و رویدادهای آن، دوباره این کارگروه زیر گرد فراموشی رفت و صحبتی از آن به میان نیامد، تا امروز که با احیای دوباره این کارگروه می‌توانیم به اختیارات ویژه و قدرت آن برای توسعه زیرساخت‌های زیارت امید ببندیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->