اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

مشارکت ۸۹درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ

  • کد خبر: ۲۶۰۸۵
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
مشارکت ۸۹درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ
۷۶درصد شهروندان مشهدی در نظر سنجی انجام‌شده گروه سنجش افکار اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد، اهمیت تفکیک زباله را زیاد دانسته‌اند.

به گزارش،شهرآرانیوز، نتایج نظرسنجی اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد از شهروندان مشهد نشان می‌دهد که مسائلی از قبیل مراجعه نامنظم خودرو‌های تحویل زباله خشک، مبلغ کم پرداختی در مقابل زباله‌های خشک تحویلی شهروندان و کیفیت کم کالا‌های معادل در ایستگاه‌های مبادله پسماند، پاشنه آشیل تفکیک زباله‌های خانگی در مشهد برای شهرداری این شهر است.
 
با توسعه روز‌افزون شهر‌ها و جمعیت ساکن در آن و همچنین تغییر سبک زندگی، شاهد افزایش فرهنگ مصرف‌گرایی و در نتیجه بالا‌رفتن میزان تولید زباله هستیم.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری از مصرف حامل‌های انرژی و ویژگی‌های محیط زیستی خانوار‌های شهری سال ١٣٩٥، خانوار‌های شهری کشور به‌طور متوسط در هر هفته ١٧٥٥٤٨ تن پسماند تولید کرده‌اند که سرانه پسماند تولید‌شده هر خانوار شهری ٩/٧ کیلوگرم در هفته بوده است.

۵/۴ میلیون خانوار شهری، به‌طور متوسط در هر ماه از حداقل یکی از وسایل یک‌بار مصرف پلاستیکی (لیوان، بشقاب و...) استفاده کرده‌اند. به‌طور متوسط ١٤/٥ میلیون کارد، قاشق و چنگال، ٤٥/٩ میلیون لیوان، ١٨/٩ میلیون بشقاب، کاسه یا دیس و ٣٢/٥ میلیون متر سفره یک‌بار مصرف پلاستیکی در هر ماه استفاده شده است.

از سویی تجزیه کاغذ و کارتن در طبیعت حدود ۲ ماه، چوب ۳ سال، پلاستیک ۱۵ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد و ظروف شیشه‌ای و بطری پلاستیکی و فولاد نیز بیش از یک میلیون سال در طبیعت باقی می‌ماند و حتی پیش‌بینی می‌شود که تجزیه نشود.

براساس آنالیز فیزیکی در طول شبانه‌روز حدود ۲۰۰۰ تن پسماند در مشهد تولید می‌شود که حدود ۲۰ درصد از پسماند تولیدی قابلیت بازیافت را دارد و در حال حاضر حدود ۱۱ درصد از این حجم تفکیک می‌شود.

مشارکت ۸۹ درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ
نگاهی به این داده‌ها و آمار، اهمیت مدیریت پسماند و تفکیک زباله را برای همگان مشخص می‌سازد تا اینکه محیط زندگی‌مان، برای آیندگانمان نیز قابل زیست باشد، از همین رو ۷۶ درصد شهروندان مشهدی نیز در نظرسنجی انجام‌شده گروه سنجش افکار اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد، اهمیت تفکیک زباله را زیاد دانسته‌اند. با اینکه تنها ۸ درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی در حوزه تفکیک زباله، از شهرداری، آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

همچنین ۸۹ درصد پاسخ‌گویان این نظرسنجی گفته‌اند که در تفکیک زباله مشارکت دارند، اما تنها ۶۰ درصد از شهروندانی که زباله‌هایشان را تفکیک می‌کنند، آن را به شهرداری تحویل می‌دهند که از این تعداد حدود ۳۷ درصد زباله‌های تفکیکی خود را به خودرو‌های بازیافت، ۲۳ درصد به ایستگاه‌های مبادله پسماند و ۰/۲ درصد به سیمپ می‌دادند.

۴۰ درصد شهروندان زباله‌های خشکشان را به شهرداری تحویل نمی‌دهند
۴۰ درصد باقی‌مانده که زباله‌های خود را در منزل تفکیک می‌کنند، آن را به شهرداری تحویل نمی‌دهند که ۲۰ درصد این دسته از پاسخ‌گویان نظرسنجی، زباله‌های خشک خود را جلو در منزل می‌گذارند، ۸ درصد آن را به نمکی‌ها می‌فروشند، ۷/۵ درصد زباله‌های خشک خود را کنار مخزن زباله‌تر می‌گذارند و ۴/۵ درصد نیز آن را به مراکز غیرمجاز خرید ضایعات می‌فروشند.
این بخش از پاسخ‌گویان نظرسنجی، مراجعه نامنظم خودرو‌های جمع‌آوری پسماند شهرداری به میزان ۳۶ درصد، خریداری زباله‌های خشک شهروندان به قیمت پایین ۲۷ درصد، بی‌کیفیت و گران‌بودن کالا‌های معادل ایستگاه‌های مبادله پسماند به میزان ۱۲ درصد و همچنین برخورد نامناسب عوامل اجرایی جمع‌آوری و تحویل زباله‌های خشک شهروندان ۲ درصد را عمده دلایلی دانسته‌اند که باعث شده است پسماند‌های خود را در منزل تفکیک کنند، اما زباله‌های خشک را به شهرداری تحویل ندهند.

افزایش تفکیک زباله از مبدأ، نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و آموزش

دریافت مواد معادل به میزان حدود ۷۲ درصد، کسر از عوارض پسماند حدود ۳۷ درصد، دریافت وجه نقد ۳۳ درصد، عمده درخواست‌های شهروندان در قبال تحویل زباله‌های خشک خود به شهرداری بود و ۱۱ درصد از پاسخ‌گویان این نظرسنجی که کار تفکیک زباله در منزل را انجام می‌دادند، پاسخ داده‌اند که در مقابل تحویل زباله‌های خشک خود به شهرداری هیچ انتظاری ندارند، زیرا انجام این کار را وظیفه شهروندی خود می‌دانند.

حدود ۱۱ درصد از پاسخ‌گویان در این نظرسنجی، به مشارکت در تفکیک زباله در منزل پاسخ منفی داده‌اند و علت آن را نیز اهمیت‌ندادن به موضوع تفکیک زباله به میزان ۴۰ درصد، نبود ایستگاه بازیافت در نزدیکی محل زندگی یا مراجعه نا‌منظم خودرو‌های جمع‌آوری زباله‌های خشک به میزان ۴۰ درصد، آموزش ندیدن برای تفکیک زباله به میزان ۲۷ درصد و نداشتن بهره مالی تفکیک زباله برای شهروند به میزان ۱۷ درصد بیان کرده‌اند.
 
منبع: روابط عمومی مرکز ۱۳۷ شهرداری مشهد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->