جاده چالوس یک‌طرفه شد (۱۵ تیر ۱۴۰۴) ابتلا به این بیماری‌ها می‌تواند خطر افسردگی را دو برابر کند پرهیز از ایجاد شوک دمایی در اولین لحظات گرمازدگی هشدار نارنجی هواشناسی برای سه استان کشور صادر شد (۱۵ تیر ۱۴۰۴) تکرار حماسه مدافعان سلامت در جنگ ۱۲ روزه | لزوم بازنگری در سرمایه انسانی حوزه بهداشت استخدام ۲۰۰ عضو هیئت علمی قراردادی در دانشگاه فرهنگیان تصویب شد اعلام جزئیات ترم تابستانی دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۵ تیر ۱۴۰۴) | رگبار و رعدوبرق در شمال و شمال‌غرب کشور پرواز‌های «هما» از اهواز و شیراز به مقصد دبی برقرار شد هشدار سازمان هواپیمایی: فروش بلیت برای پرواز‌های ساعات شب جعلی و غیرمجاز است بازگشایی فرودگاه شهید مدنی تبریز | نخستین پرواز استانبول انجام شد (۱۴ تیر ۱۴۰۴) + فیلم تأمین قطار‌های فوق‌العاده برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۴ فرمول مراقبت از پوست صورت در تابستان برای دادن غذا و نوشیدنی نذری از این ظرف‌ها استفاده نکنید مراقب گرمازدگی در داخل خانه باشید آیا زیاد خوردن لبنیات، کابوس شبانه می‌آورد توصیه‌های تابستانی برای مادران باردار پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴) پروازهای شرکت‌های عربی به ایران از سر گرفته شد ۱۷ مصدوم در حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری درگهان (۱۳ تیر ۱۴۰۴) هشدار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران: آثار روانی و اجتماعی جنگ نیازمند توجه و سیاست‌گذاری فوری است ۲۵ استان با تنش آبی مواجه هستند استاد دانشگاه فردوسی مشهد: سران صهیونیستی و آمریکایی شمر و یزید زمان ما هستند تمدید مهلت ثبت اعتراض آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم ویدئو | ازسرگیری پروازها در فرودگاه‌های اصفهان و تبریز ۱۱ کشته در حادثه ریزش ساختمانی در پاکستان نخستین پرواز خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ۲۵ سال حبس در انتظار ارسال کنندگان فیلم و تصویر به شبکه‌های معاند
سرخط خبرها

آیا آموزش مجازی واقعی است؟

  • کد خبر: ۲۶۵۳۷
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
آیا آموزش مجازی واقعی است؟
احمدرضا اصغرپورماسوله - عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی

در هفته‌های اخیر به‌خاطر شیوع بیماری کرونا بحث آموزش از راه دور بسیار جدی و داغ شده است. پیش از این هر زمان که درباره آموزش از راه دور صحبت می‌شد، آن را فرعی بر اصل آموزش ازطریق تعامل فیزیکی تلقی می‌کردیم اما هنگامی که کرونا امکان تعامل فیزیکی را سلب کرد، ناگزیر هم در محدوده آموزش‌وپرورش و هم در حوزه آموزش‌عالی، همه به‌سراغ آموزش از راه دور یا همان آموزش مجازی
رفتند.
آموزش مجازی باوجود نام آن، واقعیتی الزامی و بسیار مهم است که از جهات گوناگون می‌توان به این موضوع پرداخت. اول اینکه آموزش مجازی این امکان را فراهم می‌کند که دانشجویان و استادانی که علایق مشترک دارند، بتوانند یکدیگر را بیابند و فارغ از محدودیت‌های سازمانی و هزینه‌های فراوان رفت‌وآمد، در تعامل باشند.
به این ترتیب بُعد مسافت، دیگر مانعی بر سر راه استفاده از محضر یک دانشمند نخواهد بود. نکته دوم به بحث هزینه‌ها مربوط می‌شود. تاسیس فضاهای فیزیکی و نگهداری از آن‌ها هزینه‌های فراوانی دارد. قصد نداریم ادعا کنیم که فضاهای فیزیکی آموزشی به‌کلی بی‌فایده هستند اما هنگامی که هزینه‌ها را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که استفاده از آموزش مجازی، می‌تواند دامنه نفوذ آموزش را بسیار گسترش دهد و به این ترتیب، نوعی دموکراسی بر آموزش
حاکم شود.
مجهزترین ساختمان‌ها و خوابگاه‌ها نیز اگر ساخته شوند، نفعشان محدود به کاربرانی است که تعدادشان از چندصدنفر بیشتر نیست اما آموزش مجازی می‌تواند هزاران نفر را پوشش دهد، حتی کسانی را که به‌دلایل مختلف امکان حضور و ثبت‌نام در مراکز مدنظر را
ندارند.
نکته سوم اینکه لازمه توسعه آموزش مجازی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی گسترده قدرتمند و ارزان‌قیمت است. اگر در دورترین نقاط به شبکه اینترنت دسترسی وجود نداشته باشد، آن‌گاه مزایای مذکور اثر خود را از دست خواهند داد. درواقع اگر گستره شبکه اینترنت پرسرعت و ارزان به سراسر نقاط کشور نرسد، آن‌گاه آموزش مجازی بار دیگر نابرابری را تشدید خواهد کرد.
نکته چهارم اینکه بی‌تردید در تعامل‌های فیزیکی، امکان ارتباط عمیق‌تر و اثرگذاری بیشتری وجود دارد. همچنین تعاملات فیزیکی انگیزه‌ها را بیشتر تقویت می‌کنند و می‌توانند زمینه را برای تغییر در نگرش‌ها و رفتارهای متعلمان فراهم کنند. اگرچه این امر صحیح به نظر می‌رسد، درصورتی‌که ابزارهای فناورانه و بسترهای ارتباطی به‌خوبی توسعه یابند، شاید بتوان تعاملات از راه دور را نیز عمق و وسعت بیشتری بخشید. در تعاملات از راه دور قطعاً گفت‌وگوهای صوتی از ردوبدل کردن پیام‌های متنی موثرترند و تعاملات ویدیویی نیز از تعاملات صوتی، کارایی بیشتری دارند؛ به همین خاطر است که همراهی فناوری در این زمینه اهمیت دارد.
نکته آخر اینکه اگرچه کرونا در هفته‌های اخیر همگان را مجبور به استفاده از ابزارهای آموزش مجازی کرد، بعد از گذر از این بحران، نباید این تجربه فراموش شود، بلکه باید از آن به‌عنوان فرصتی برای تقویت زیرساخت‌ها و اشاعه هرچه بیشتر امکانات یادگیری مجازی استفاده کرد. چه خوب است که دانشگاه‌های دولتی موظف شوند صوت و تصویر کلاس‌های استادان برجسته خود را به‌رایگان دراختیار همه شهروندان قرار دهند تا اشخاص علاقه‌مند از یادگیری محروم نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->