تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها
عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران:

شیوع کرونا انسجام اجتماعی را تقویت کرد

  • کد خبر: ۲۶۴۵۷
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
شیوع کرونا انسجام اجتماعی را تقویت کرد
عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران معتقد است، شیوع ویروس کرونا باوجود پیامد‌های مخرب، اتحاد و هم‌بستگی اجتماعی را تقویت کرد و این امر با تحلیل گفتمان و ادبیات فضای مجازی نیز قابل تحقیق و بررسی است.
به گزارش شهرآرانیوز، سید یعقوب موسوی در خصوص آثار و تبعات اجتماعی شیوع کرونا در جهان اظهار کرد: شیوع این بیماری در جهان بی‌شک سبب یک رکود اجتماعی (عدم تحرک اجتماعی) شد و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، کسب و کار‌ها در پی آن یک کسالت فیزیکی و اجتماعی را رقم زد و با این رکود اجتماعی اختلال کارکردی نظام‌ها همچون نظام خانواده نیز به عنوان نهاد اصلی اجتماعی تشدید شد.

موسوی ادامه داد: امروزه همچنین نهاد‌های اجتماعی و مدنی، احزاب و تشکل‌ها در سراسر جهان با روزمرگی مواجه و این مسئله نیز از تبعات اجتماعی مواجهه با این بحران به‌شمار می‌رود.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: افزایش درصد نیازمندان هم در مناطق محروم و تشدید شکاف طبقاتی نیز از دیگر آثار و نتایج این رویداد است.

وی تصریح کرد: گاه با افزایش مشکلات اقتصادی و تداوم شرایط نابسامان اجتماعی یک فرصت به منظور احتکار کالا‌های ضروری و مورد نیاز روز برای منفعت‌طلبان فراهم و این آسیب نیز شکاف طبقاتی را تقویت می‌کند.

به گفته این جامعه شناس، بروز یأس اجتماعی نیز در جوامع به سبب اقتصاد پرتلاطم و ناامنی روانی که ناشی از تعطیلی برخی کسب‌وکار‌ها و کاهش درآمد‌های اقتصادی است، از دیگر تبعات اجتماعی این بحران است.

موسوی یادآور شد: تقویت اتحاد و انسجام اجتماعی، اما به عنوان یکی از مهم‌ترین تبعات ارزشمند این واقعه نباید فراموش شود؛ هم‌بستگی اجتماعی در جامعه ایران همواره در مواجهه با وقایع ناگوار همچون جنگ تحمیلی، سیل و زلزله افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال کاهش چشمگیر سفر‌های نوروزی و پذیرش قرنطینه خانگی بدون بهره‌گیری از مکانیسم‌های تنبیهی از مهم‌ترین مظاهر همدلی و همراهی مردم با دولت بود.

موسوی افزود: همچنین حجم مبادلات عاطفی و تحلیل گفتمان و ادبیات شهروندان در فضای مجازی بی‌شک حاکی از تقویت همدلی و هم‌بستگی اجتماعی در این روزهاست.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->