اعترافات هولناک متهمان قتل آقای مدیرعامل با نسکافه سمی در مشهد نگاهی به هزینه‌های گزاف تاج‌گذاری احمدشاه قاجار | تاجِ گران واژگونی تانکر حامل نفت در جاده سبزوار- نیشابور (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + فیلم تولد دختر سنگین وزن در آبادان + عکس تایید حکم قصاص قاتلان معاون شهرداری تهران صدا‌های مهیب در تبریز مربوط به پاکسازی مهمات عمل‌نکرده جنگ ۱۲ روزه است امضای تفاهم‌نامه مشترک مرکز وکلا و سازمان اراضی کشور برای پیگیری پرونده‌های تغییر کاربری اراضی دستگیری قاتل مسلح بعد از ۱۴ ماه فرار صدور حکم دادگاه برای شرکت‌های بورسی که سود سهام عدالت را واریز نکردند کلاهبرداری تلفنی برای تهیه دیه ۷ میلیاردی ! آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزآباد ـ کوار ویدئو| آتش‌سوزی گسترده در کارگاه فرآورده‌های نفتی شرق اصفهان اجتماع کودکان مشهدی علیه ظلم | پرواز موشک‌های کاغذی در پارک ملت (۳۰ تیر ۱۴۰۴) +فیلم هزینه سفر به باکو در سال 1404 چقدر است؟ مراکز آموزشی و مدارس در آذربایجان غربی به مدت یک هفته غیرحضوری شد فایده طرح کاشت یک میلیارد درخت چیست؟ آخرین جزئیات از نحوه برگزاری امتحانات ترم بهمن و تابستان دانشگاه‌های آزاد اسلامی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) وقوع آتش‌سوزی در جنگل ابر | عملیات مهار آتش در جریان است (۳۰ تیر ۱۴۰۴) هیچ محدودیتی برای حمل و نقل زائران عتبات عالیات وجود ندارد فعالیت ۱۷ هزار کارگاه زیر پوشش تامین‌اجتماعی در غرب خراسان رضوی واریز حقوق بازنشستگان لشکری آغاز شد (۳۰ تیرماه ۱۴۰۴) سهم ۴۷ درصدی موتورسواران در تصادفات منجر به فوت بزرگ‌راه‌های پایتخت کارت ورود به جلسه سی‌امین المپیاد دانشجویی کشور منتشر شد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) پایان جعل مأموریت | باند کلاهبرداران دولتی‌نما دستگیر شدند آغاز فرآیند مرمت یکی از گنبد‌های مسجد جامع اصفهان (۳۰ تیر ۱۴۰۴) دریاچه ارومیه تا آخر تابستان کاملاً خشک می‌شود (۳۰ تیر ۱۴۰۴) اجرای طرح ملی سنجش سلامت پایه ششمی‌ها احیای صنعت گردشگری کشور در دوران پساجنگ با محوریت صلح، فرهنگ و زیارت افشای سوالات سمپاد، عدالت آموزشی را زیر سوال برد | برخورد جدی مجلس با متخلفان ضروری است
سرخط خبرها

فرهنگ زندگی در شهرهای بزرگ

  • کد خبر: ۲۶۷۳
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
فرهنگ زندگی در شهرهای بزرگ
حامد بخشی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی مشهد

به‌تازگی یک جوان 21 ساله مشهدی در یک ماجرای زورگیری کشته شد. ماجرا از این قرار است که زورگیران به این جوان نزدیک شده‌اند و با قمه او را تهدید کرده‌اند که گوشی تلفن همراه خود را در اختیار آنان قرار دهد. جوان مقاومت کرده است و آنان ضرباتی را با قمه به گردن و سر و سینه او وارد می‌کنند. متأسفانه قربانی به دلیل شدت جراحات و خون‌ریزی درگذشت.
در گذشته و حتی اکنون، در محلات، روستاها و شهرهای کوچک، فرهنگی مبتنی بر حفظ امنیت از سوی اعضای جامعه وجود دارد. همچنین ارزش‌های غیرت و مردانگی در رابطه با مقابله با متعدیان به جان و مال و ناموس در این اجتماعات ترویج می‌شود و افراد با آن جامعه‌پذیر می‌شوند. فردی که با این ارزش‌ها بزرگ می‌شود، آن‌ها را به‌عنوان ارزش‌های اساسی مردانگی و رشادت می‌پذیرد و از تخطی از آن‌ها احساس سرافکندگی و شرم می‌کند. کسی که در موقعیت‌های مرتبط، رفتارهای متناسب با قرائت پذیرفته‌شده از «مردانگی» و «شجاعت» را از خود بروز می‌دهد، تأیید اجتماعی را کسب می‌کند و افرادی که چنین نمی‌کنند، به‌عنوان «ترسو» یا «بی‌غیرت» مجازات می‌شوند.
فضای این اجتماعات بدین‌گونه بوده که حفظ امنیت بر عهده خود اعضا بوده و از حاکمیت مرکزی چشمداشتی نداشتند. با توسعه اجتماعات محلی و تشکیل شهرهای مدرن و بزرگ، حاکمیت انحصار استفاده از «زور» و «اعمال قدرت» درباره دیگران را به دست گرفته است. ازاین‌رو، نه‌تنها از شهروندان انتظار نمی‌رود شخصا برای حفاظت و حراست از محله خود به اعمال زور و مجازات خاطیان بپردازند، بلکه حتی این اجازه نیز از آنان گرفته شده است. یک ویژگی جوامع مدرن، همین انحصار استفاده از قدرت فیزیکی در دست حاکمیت یا دولت است. بنابراین شهروندان باید جز در ضرورت‌های ویژه که امکان و فرصت تماس با پلیس وجود ندارد، از اعمال قدرت و مجازات خاطی خودداری کنند و آن را به پلیس بسپارند.
فرهنگ باقی‌مانده از سنتی که در آن زیست می‌کنیم، همچنان بر مجازات متعرضان یا مقاومت در برابر آنان تأکید می‌ورزد. به همین ترتیب، شیوه عملی شدن ارزش‌های غیرت و مردانگی که از جامعه سنتی با ما مانده است، ما را به مقاومت در برابر زورگیران و سارقان به عنف فرامی‌خواند. جوانی که قربانی زورگیری شد، برای حفظ و حراست همین ارزش‌ها در برابر زورگیران مقاومت کرده بود.
ارزش‌های جامعه جدید ما را فرامی‌خوانند تا در برابر متعرضان شخصا هماوردی فیزیکی نکنیم و این کار را به قانون و حاکمیت بسپاریم. در غیر این صورت، در درجه اول این خودِ ما هستیم که آسیب می‌بینیم.
پژوهش کیفی که دکتر مجید دانایی، جامعه‌شناس، درباره زورگیران انجام داد، نشان داد که تعداد شایان توجهی از آنان به دلیل نیاز به موادمخدر به زورگیری اقدام می‌کنند. نیاز مبرم به موادمخدر و اقتضای تعامل زورگیرانه (که نیازمند آن است که زورگیر به‌اصطلاح «کم نیاورد») موجب می‌شود که در هماوردی نابرابر میان زورگیر و شهروند، طرف دوم قربانی شود. مسلما ارزش مالی که زورگیر مطالبه می‌کند، از سلامتی فرد بالاتر نیست.
قاعده در چنین مواردی حفظ خونسردی و واگذاری مال یا شیء مطالبه‌شده به زورگیر و پس از دور شدن او، طرح مسئله با پلیس است. در بسیاری موارد، ممکن است مال‌باخته به حقوق خود دست نیابد، اما مسلما ارزش جان او بیش از مال ازدست‌رفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->