خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

آیا دوران شیوع کرونا به پایان می‌رسد؟

  • کد خبر: ۲۶۷۹۰
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
  • ۲
آیا دوران شیوع کرونا به پایان می‌رسد؟
برآورد‌های کارشناسان حوزه سلامت حاکی از این است که بیماری کرونا احتمالا به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. با این حال، جوامع بشری ممکن است با این بیماری کنار بیایند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.
به گزارش شهرآرانیوز، بیماری کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد؟ صد‌ها میلیون انسان در سراسر جهان که زندگی‌شان تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است، مشتاقانه منتظر پاسخی برای این سؤال هستند. دانشمندان به سختی تلاش می‌کنند پاسخی برای این سؤال پیدا کنند، اما به دلیل پیچیدگی‌های ویروس جدید کرونا و ابهامات زیادی که درباره این ویروس وجود دارد، تاکنون پاسخ دقیقی به این پرسش داده نشده است.

یک پاسخ این است که با اتخاذ تدابیر محدودکننده مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه می‌توان کرونا را شکست داد. اما با انتشار روزافزون کرونا در جهان، کارآمدی این سناریو روزبه‌روز کمتر می‌شود. چرا که برخی دولت‌ها ممکن است با اتخاذ این تدابیر، کرونا را ریشه‌کن کنند، اما این کشور‌ها نسبت به ورود این ویروس از خارج آسیب‌پذیر خواهند بود.

پاسخ دیگر این است که با کشف واکسن کرونا، این بیماری به پایان خواهد رسید. اما تا کشف این واکسن راه دور و درازی باقی مانده است. خوشبینانه‌ترین برآورد‌ها درباره زمان ساخت واکسن کرونا، حاکی از این است که این واکسن ممکن است در سپتامبر آینده تولید شود. اما تولید انبوه این واکسن و توزیع جهانی آن مدت‌ها طول خواهد کشید و به طور فوری در دسترس همه کشور‌ها نخواهد بود.

در این میان، برخی کارشناسان، چندین سناریوی دیگر درباره افزایش و کاهش مقطعی کرونا در ماه‌ها یا سال‌های آینده مطرح می‌کنند. سناریوی اول در این زمینه حکایت از این دارد که بعد از موج فعلی کرونا، در یک یا دو سال آینده، جهان شاهد افزایش و کاهش روند ابتلا به بیماری کرونا خواهد بود. سناریوی دوم می‌گوید کرونا در پاییز یا زمستان آینده به اوج خواهد رسید و بعد از آن فروکش خواهد کرد. اما سناریوی سوم می‌گوید اوج بیماری در بهار اتفاق می‌افتد و بعد از آن شاهد روند‌های افزایش و کاهش ابتلا به کرونا خواهیم بود که چندان واضح نخواهد بود.
 
پایان غیرواقعی کرونا چه زمانی می‌رسد؟
 

دیگر بس است
همه این پاسخ‌ها و سناریو‌ها در یک چیز مشترک هستند و آن، اینکه همه ریشه در علم پزشکی دارند. این پاسخ‌ها بر مبنای تجربیات یا مدل‌های پزشکی ارائه شده‌اند. اما آیا پایان بیماری‌های واگیر همیشه جنبه پزشکی داشته است؟ روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی می‌گوید پایان بیماری‌های واگیر همیشه جنبه پزشکی نداشته است. این روزنامه نوشت: «به گفته مورخان، بیماری‌های همه‌گیر معمولا به دو شکل به پایان می‌رسند: شکل پزشکی، که زمانی اتفاق می‌افتد که بیماری و نرخ مرگ‌ومیر کاهش پیدا می‌کند و شکل اجتماعی، یعنی وقتی که همه‌گیری ترس از بیماری فروکش می‌کند.»

جرمی گرین، مورخ علم پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: «وقتی مردم می‌پرسند این چه زمانی تمام خواهد شد؟ منظورشان پایان اجتماعی (بیماری) است.»

به عبارت دیگر، بیماری می‌تواند به پایان برسد، نه به علت اینکه بیماری از بین رفته است، بلکه، به این علت که مردم از حالت ترس خسته می‌شوند و هم‌زیستی با بیماری را یاد می‌گیرند.

در آمریکا، این روز‌ها بحث بازگشایی ایالت‌ها و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی داغ است. دولت دونالد ترامپ صریحا خواستار بازگشایی کشور با وجود استمرار بیماری کرونا شده است. آلان برانت، مورخ هاروارد، می‌گوید بیماری کووید۱۹ نیز در حال تجربه نوعی پایان اجتماعی است. او گفت: «همان‌طور که در بحث بازگشایی اقتصاد ملاحظه کردیم، بسیاری از سؤالات درباره به اصطلاح پایان (بیماری) نه توسط علم پزشکی و داده‌های سلامت عمومی، بلکه توسط فرایند‌های اجتماعی‌سیاسی تعیین می‌شوند.»

در تاریخ مواردی از پایان اجتماعی برخی بیماری‌های همه‌گیر وجود دارد. به عنوان نمونه، آنفلوانزای سال ۱۹۱۸ حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان کشت. اما این بیماری نیز قبل از اینکه از نظر پزشکی به پایان برسد، از نظر اجتماعی به پایان رسید. به گفته نیویورک تایمز، جنگ جهانی اول تمام شده بود و مردم برای یک عصر جدید آماده شده و مشتاق پشت سر گذاشتن کابوس جنگ و بیماری بودند. آنفلوانزای ۱۹۱۸ تا همین اواخر فراموش شده بود. بعد از آن، آنفلوانزا‌های دیگری شایع شدند که صد‌ها هزار نفر را کشتند. اما دیگر ترس چندانی برنمی‌انگیزند. به عنوان نمونه، آنفلوانزای هنگ‌کنگ در سال ۱۹۶۸، یک میلیون نفر را در سراسر جهان کشت. این ویروس هنوز به عنوان آنفلوانزای فصلی شیوع پیدا می‌کند، اما به ندرت کسی شدت کشندگی و ترس همراه با آن را به یاد می‌آورد.
 
اما آیا ویروس فعلی کرونا یا کووید۱۹ هم همین طور خواهد بود؟ مورخان می‌گویند یک احتمال این است که همه‌گیری ویروس کرونا قبل از اینکه از نظر پزشکی تمام شود، از نظر اجتماعی تمام خواهد شد. چه بسا مردم چنان از محدودیت‌ها خسته شوند که حتی با وجود اینکه این بیماری همچنان در میان مردم وجود دارد و قبل از اینکه واکسن یا درمان مؤثری برای آن پیدا شود، این بیماری را تمام شده اعلام کنند.

نوامی راجرز، مورخ دانشگاه ییل، گفت: «فکر می‌کنم نوعی مسئله روانشناختی خستگی و سرخوردگی وجود دارد. ما ممکن است در لحظه‌ای باشیم که مردم فقط بگویند "دیگر کافی است، من حق دارم به زندگی عادی خودم بازگردم. "»

به گفته نیویورک تایمز، چنین اتفاقی در برخی ایالت‌های آمریکا در حال رخ دادن است. در بعضی ایالت‌ها، فرمانداران به غم هشدار‌های مقامات بهداشتی، برخی محدودیت‌ها را برداشتند و به سالن‌های آرایش و زیبایی و باشگاه‌ها اجازه از سرگیری فعالیت دادند. به موازات شدید شدن فاجعه اقتصادی ناشی از تطعیلی‌ها، ممکن است مردم بیشتری برای گفته اینکه «دیگر بس است»، آماده شوند.

به گفته دکتر راجرز، در حال حاضر نوعی نزاع وجود دارد. مقامات بهداشت عمومی پایان پزشکی بیماری را در نظر دارند، اما برخی اعضای حوزه عمومی پایان اجتماعی بیماری را مد نظر قرار می‌دهند.

دکتر برانت می‌گوید چالش این است که هیچ پیروزی فوری وجود نخواهد داشت. تلاش برای تعریف پایان بیماری کرونا، فرایند طولانی و دشواری خواهد بود.
 
منبع: فرارو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
0
کرونا کی تمام میشود
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
ای کاش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->