قبری در میانه حیاط | نقد رمان «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین» در کتاب‌فروشی چشمه کارگر تهران سوتی‌های عجیب سریال «محکوم»! | بی احترامی پلتفرم‌ها به مخاطب همچنان ادامه دارد زمان پخش «بامداد خمار» مشخص شد + خلاصه داستان «لاک‌پشت و حلزون»، فیلمی ایرانی با طعم فرانسوی «یوز» تاریخ‌ساز شد | رکورد تازه در سینمای کودک ایران صوت | آهنگ جدید اشوان با نام «دلم تنگه» منتشر شد + لینک دانلود و متن آمریکا به اسلام ویزا نداد | تور ادبی آقای خواننده لغو شد لیدی گاگا به دنباله «شیطان پرادا می‌پوشد» اضافه شد «شرور» صدرنشین پیش‌فروش بلیت در ۲۰۲۵ شد هفته شیراز روی آنتن شبکه نمایش «قلمه»، جوانه امیدوارکننده طنزپردازان خراسان | آیین اختتامیه یازدهمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد + فیلم چالش‌های ایفای نقش شهید علی هاشمی در «پسران هور» | از واکنش دختر شهید تا سختی‌های فیزیکی اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی درباره اختتامیه جشنواره تئاتر مهر و ماه دیزنی، «گیسو کمند» را با اسکارلت جوهانسون زنده می‌کند معصومه آقاجانی، بازیگر و دوبلور پیشکسوت در بیمارستان بستری شد پایان فصل اول «۱۰۰» با اجرای هادی حجازی‌فر | فصل دوم به زودی ۷۰ درصد مردم همچنان پای تلویزیون | رقابت نزدیک شبکه سه و آی‌فیلم «استخر» با حضور پسر سروش صحت به پایان فیلم‌برداری رسید فیلم کوتاه «تنبیه» نامزد سه جشنواره معتبر جهانی شد ویدئو | وداع همایون شجریان با مادرش در مشهد
سرخط خبرها

تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است

  • کد خبر: ۲۶۸۲۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است
سلمان نظافت‌یزدی - روزنامه‌نگار
تفسیر شخصی ما از فراز‌ها و بند‌های ادعیه با برداشت و ارتباط ما با خالق وابستگی مستقیمی دارد. ما در برهه‌های مختلف زمانی با آیات و احادیث مختلفی ارتباط می‌گیریم و بیشتر درگیر معنای آن می‌شویم. در شب‌های شریف قدر که حافظ درباره‌اش نوشته است: «شب وصل است و طی شد نامه هجر/ سلام فیه حتی مطلع الفجر» ما بیشتر از همیشه روی آیه‌ها و روایت‌ها تأمل می‌کنیم. شبی که اساس آن توبه و بخشش است و از دیرباز فرصتی بوده است برای انسان طاغی تا در این شب خودش را بشکند و پا در مسیر تازه‌ای بگذارد. یکی از ادعیه‌ای که اگرچه خاص این شب نیست، اما از ادعیه‌های شاخص و عرفانی است، دعای کمیل است. دعای کمیل بخش‌های درخشانی دارد که یکی از فراز‌های آن: «وَلا یُمکِنُ الفرارُ مِن حُکومَتِک»؛ «گریز از قلمرو حکومتت ممکن نیست.» است. محمد فنایی‌اشکوری در کتاب «نیایش عارفان: شرح حکمت و معنویت شیعی در دعای کمیل» درباره این فراز می‌نویسد: حکومت او فراگیر است و راهی برای گریز از آن نیست. اقطار آسمان‌ها و اعماق زمین همه ملک اوست. به هر کجا بگریزی به او بازمی‌گردی: «یا من الیه یهرب الخائفون»؛ فرار از او به سوی اوست. چنان‌که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه می‌گوید: «هارب منک الیک» در جای دیگر می‌گوید: «اللهم انک طالبی ان انا هربت و مدرکی ان انا فررت»؛ «تو جوینده و یابنده منی به هر کجا که بگریزم.»
این فراز ازجمله فراز‌های حیرت‌انگیزی است که می‌توان از منظر‌های مختلف به آن پرداخت، اما شاید یکی از بهترین تفسیر‌هایی که بتوان برای این فراز یافت و به نظر قرابت معنایی زیادی با هم دارند، همین بیت بیدل دهلوی است: «وحشی دشت معاصی را دو روزی سر دهید/ تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->