اکران فیلم سینمایی مست عشق در ۶ سینمای مشهد + تیزر (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه اضافه شدن ۱۳ فیلم بر فهرست فیلم‌های جشنواره کن تصویری از آلن دلون در ۸۸ سالگی + عکس موضوع سریال «بدل» علی مشهدی چیست؟ +زمان پخش فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» در تلویزیون + زمان پخش «تغییر چهره ۲» با نیکلاس کیج و جان تراولتا ساخته می‌شود واکنش سینماگران به صحبت‌های نائب رئیس نماوا درباره بی‌اخلاقی تهیه‌کنندگان و بازیگران بیانیه روابط عمومی نماوا درباره صحبت‌های بی‌سابقه نائب رئیس این پلتفرم
سرخط خبرها

شب قدر در سایه کرونا

  • کد خبر: ۲۶۷۴۹
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
شب قدر در سایه کرونا
مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در روز‌هایی که تمام مناسک متأثر از شیوع کووید ۱۹ است، برگزار شد
شب نوزدهم رمضان ۱۴۴۱ متفاوت با سال‌های گذشته، پشت در‌های بسته بارگاه امام مهربانی‌ها در زیر آسمان شهر یا در مساجد خلوت، برای رعایت فاصله‌ای که شیوع کرونا بینمان گذاشته است، برگزار شد. دیروز نیز مراسم تعویض پرچم بارگاه منور رضوی بدون حضور زائران آستانش همراه بود. امسال اگر خواستیم که دسته جمعی دست به دعا برداریم و قرآن‌ها را با یکدیگر بر سر بگذاریم، باید حواسمان به دستورالعمل‌های بهداشتی هم باشد. پیش از این دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستورالعمل‌هایی برای برگزاری این مراسم در ۲۵ نقطه و همچنین مساجد شهر منتشر کرده بود و سیدمحمدحسین بحرینی، رئیس این دانشگاه، از مردم خواسته بود با رعایت زمان مشخص شده برگزاری مراسم شب قدر و حفظ فاصله استاندارد اجتماعی در این مراسم شرکت کنند.


به گزارش شهرآرانیوز دبیر کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا در خراسان رضوی دیروز در این باره گفت: هم زمان با آغاز برنامه‌های شب قدر، گروه‌های بهداشت در مناطق اعلام شده مستقر خواهند شد و در صورت رعایت همه نکات بهداشتی در مراسم شب ۱۹ رمضان برنامه ۲ شب باقی مانده نیز برگزار خواهد شد.
به گفته حمیدرضا رحیمی، شرط ستاد استانی مقابله با کرونا برای برپایی برنامه‌های شب‌های ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان، گزارش و تأیید رسمی مراجع درمانی و بهداشتی مستقر در مناطق بیست وپنج گانه، از مراسم شب نوزدهم است.


فعالیت ۹۰ درصد مساجد با رعایت اصول بهداشتی
از رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان نیز درباره ساعت برگزاری مراسم شب‌های احیا در مساجد پرسیدیم که پاسخ داد: در این شب‌ها به احتمال زیاد بیش از ۹۰ درصد مساجد شهر فعال خواهند بود، اما ساعت برگزاری مراسم احیا در هر مسجد، متفاوت و بر اساس تصمیم گیری مسئولان مسجد خواهد بود.
حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع این نکته را هم گفت که دستورالعمل‌های بهداشتی به مساجد ابلاغ شده و قرار است مراسم شب‌های قدر در مدت محدود و کوتاه برگزار شود. او با بیان اینکه پیش از ماه مبارک رمضان نیز حدود ۶۰ درصد از مساجد فعال بوده اند، افزود: این موضوع با هماهنگی ستاد تدبیر استان و رعایت اصول بهداشتی انجام می‌شد.
او با اشاره به محوری بودن مساجد در شب‌های احیا افزود: همین موضوع باعث شد در ماه رمضان، مساجد بیشتری فعالیت خود را دوباره آغاز کنند.


آرامستان‌ها در شب‌های قدر تعطیل است
حجت الاسلام حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد، نیز با اشاره به ادامه روند تعطیلی آرامستان‌ها در شب‌های قدر در مشهد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آرامستان‌ها تاکنون دستوری مبنی بر بازگشایی آرامستان‌ها ازسوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم دیروز با اشاره به بارش‌های اخیر و هشدار‌های هواشناسی گفت: برای برپایی اولین شب قدر آمادگی داشتیم. به گفته مهدی یعقوبی، برخی مکان‌های اعلام شده برای برگزاری شب‌های قدر، سرپوشیده نیستند و بعد از این نیز در صورت آغاز بارش برنامه‌های آنان لغو می‌شود.
۹ پایگاه اهدای خون هم زمان با شب‌های قدر در استان دایر خواهد بود. ۱۰۰ آتش نشان نیز در ۲۵ نقطه مشهد مستقرند و نیرو‌های اورژانس ۱۱۵ به حالت آماده باش کامل درآمده اند.
همچنین همه سازمان ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی در روز ۲۸ اردیبهشت، برابر با بیست و سوم ماه مبارک رمضان با ۲ ساعت تأخیر کار خود را آغاز خواهند کرد.


تمهیدات ترافیکی در شب‌های قدر
پلیس راهور خراسان رضوی هم شب گذشته تمهیدات ترافیکی لازم را اعمال کرد که این تمهیدات در شب‌های ۲۱ و ۲۳ رمضان نیز اعمال می‌شود. به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: محدودیت توقف وسایل نقلیه در صورت نیاز از ساعت ۱۷ شب‌های ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان تا پایان مراسم از میدان شهدا به طرف خیابان شیرازی، از تقاطع شهدا تا حرم مطهر و روگذر شیرازی، خیابان امام رضا (ع) حد فاصل تقاطع دانش تا میدان بیت المقدس تا حرم مطهر و رینگ زیرگذر، خیابان طبرسی از تقاطع گمنام تا حرم مطهر، خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه تا حرم مطهر طول خیابان شهید اندرزگو، از بیت المقدس تا تقاطع خسروی، خیابان آیت ا... بهجت از تقاطع شهدا تا مقابل بهجت ۲ اعمال خواهد شد.
حمیدرضا دهنوی، با اشاره به محدودیت تردد در مسیر‌های یاد شده، گفت: بسته به پذیرش پارکینگ‌های حرم مطهر از ساعت ۲۰ شب‌های ۲۱و ۲۳ ماه مبارک رمضان تا پایان مراسم، از تردد تمام وسایل نقلیه شخصی و موتورسیکلت‌ها به سمت حرم جلوگیری می‌شود و در صورت حضور عزاداران در معابر و ممکن نبودن عبور خودرو، محدودیت ترافیکی کامل اعمال خواهد شد.
 

ببینید: گزارش تصویری/ مراسم احیاء شب 19 رمضان در خیابان های مشهد




برنامه‌های مجازی آستان قدس رضوی در شب‌های قدر
بسته بودن در‌های حرم مطهر رضوی باعث شد ویژه برنامه‌های شب‌های قدر این آستان مبارک امسال به صورت مجازی برگزار شود و دلدادگان امام رئوف از راه دور قرآن بر سر بگیرند.
به گزارش آستان نیوز، هر ساله آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮی با ﺣﻀﻮر چشمگیر زاﺋﺮان در لیالی قدر، ویژه برنامه‌های متعددی تدارک می‌دید که به صورت شبانه روزی و در قالب‌های مختلف در حرم مطهر برگزار می‌شد، اما امسال ﻃﺒﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، روزه داران می‌توانند ازطریق رسانه ملی و رضوی تی وی، برنامه‌های لیالی قدر حرم مطهر رضوی را دنبال کنند.
ﻣﺮاﺳﻢ شب‌های ﻗﺪر حرم مطهر امام رضا (ع) از ﺳﺎﻋﺖ ۲۱ ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ ازسوی ذاﮐﺮان و مداحان اهل بیت (ع) آﻏﺎز ﻣﯽﺷﻮد و ﺗﺎ ﺳﺎﻋﺖ ۲۴ ادامه خواهد
داشت. در ویژه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺐ ۲۱ ماه رمضان، حجت الاسلام ناصر رفیعی سخنرانی خواهد کرد و ﻣﺪاحان اهل بیت (ع) حجت الاسلام جعفر اسلامی فر و مهدی سروری، دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ کبیر را ﻗﺮاﺋﺖ می‌کنند و به مرثیه سرایی و سوگواری می‌پردازند.
در ﺷﺐ ۲۳ ماه رمضان نیز حجت الاسلام مهدی شجاع، مهدی نیکبخت و ابراهیم قانع، از ﻣﺪاحان اهلﺑﯿﺖ (ع) ﺿﻤﻦ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ کبیر ﺑﻪ ﻣﺮﺛﯿﻪﺳﺮایی ﻣیﭘﺮدازند و ﭘﺲ از این ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، حجت الاسلام والمسلمین محمد سیدآبادی ﻣﺮاﺳﻢ اﺣﯿﺎ را ﺑﺮﮔﺰار می‌کند.
طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، ویژه برنامه‎های مراسم شب‌های قدر حرم مطهر رضوی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خراسان رضوی، الکوثر، شبکه بین المللی امام رضا (ع)، درگاه اینترنتی رضوی تی وی و رادیو‌های زیارت، جوان، پیام و معارف پخش می‌شود. در ﺷﺐ ۱۹ ﻣﺎه ﻣﺒﺎرک رﻣﻀﺎن نیز ویژه برنامه‌های آستان از ﺳﺎﻋﺖ ۲۱ ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ و مراسم مداحی ﺗﻮﺳﻂ ذاکران اهل بیت (ع) محمدرضا غلامرضازاده و مهدی رسولی آﻏﺎز شد و در این مراسم، آیت ا... سید احمد علم الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺮاﻧﯽ و اجرای برنامه احیا پرداخت.
همچنین در این شب ها، شبکه‌های رادیویی جوان، پیام، آوا و زیارت، حال و هوای لیالی قدر در حرم امام رضا (ع) را به صورت زنده برای شنوندگان خود روایت می‌کنند.
رئیس اداره امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به برگزاری ویژه برنامه شب‌های قدر برای زائران غیرایرانی به صورت مجازی از جوار بارگاه منور رضوی گفت: ویژه برنامه‌های احیای شب‌های قدر بارگاه منور رضوی از ساعت ۳ تا ۴:۳۰ بامداد با قرائت دعای جوشن کبیر ازسوی مداحان سید کریم موسوی و صلاح حدادی، سخنرانی و مراسم برسر گرفتن قرآن با حضور آیت ا... نجم الدین طبسی و آیت ا... حیدری، ویژه عرب زبانان در شبکه الکوثر، برگزار می‌شود.
به گفته حسن غلامپور این مراسم برای عرب زبانان در شبکه اینستاگرام از ساعت ۱۲ تا ۱:۳۰ بامداد با حضور قاریان و استادان برجسته نیز اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در فضای مجازی اینستاگرام به صورت زنده ویژه برنامه‌هایی برای آذری زبانان و اردوزبانان برگزار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->