نگاهی به ضعف‌های سریال «ناریا»؛ از روایت آشفته تا قصه مبهم! سعید روستایی و پیمان معادی در فهرست رای دهندگان اسکار هشدار وزیر فرهنگ درباره صداهای تفرقه‌افکنِ پس از جنگ چرا آهنگ «بوم، بوم، تل‌آویو»؛ در پاسخ حملات موشکی ایران به اسرائیل جهانی شد؟ + ویدئو نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است
سرخط خبرها

تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است

  • کد خبر: ۲۶۸۲۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است
سلمان نظافت‌یزدی - روزنامه‌نگار
تفسیر شخصی ما از فراز‌ها و بند‌های ادعیه با برداشت و ارتباط ما با خالق وابستگی مستقیمی دارد. ما در برهه‌های مختلف زمانی با آیات و احادیث مختلفی ارتباط می‌گیریم و بیشتر درگیر معنای آن می‌شویم. در شب‌های شریف قدر که حافظ درباره‌اش نوشته است: «شب وصل است و طی شد نامه هجر/ سلام فیه حتی مطلع الفجر» ما بیشتر از همیشه روی آیه‌ها و روایت‌ها تأمل می‌کنیم. شبی که اساس آن توبه و بخشش است و از دیرباز فرصتی بوده است برای انسان طاغی تا در این شب خودش را بشکند و پا در مسیر تازه‌ای بگذارد. یکی از ادعیه‌ای که اگرچه خاص این شب نیست، اما از ادعیه‌های شاخص و عرفانی است، دعای کمیل است. دعای کمیل بخش‌های درخشانی دارد که یکی از فراز‌های آن: «وَلا یُمکِنُ الفرارُ مِن حُکومَتِک»؛ «گریز از قلمرو حکومتت ممکن نیست.» است. محمد فنایی‌اشکوری در کتاب «نیایش عارفان: شرح حکمت و معنویت شیعی در دعای کمیل» درباره این فراز می‌نویسد: حکومت او فراگیر است و راهی برای گریز از آن نیست. اقطار آسمان‌ها و اعماق زمین همه ملک اوست. به هر کجا بگریزی به او بازمی‌گردی: «یا من الیه یهرب الخائفون»؛ فرار از او به سوی اوست. چنان‌که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه می‌گوید: «هارب منک الیک» در جای دیگر می‌گوید: «اللهم انک طالبی ان انا هربت و مدرکی ان انا فررت»؛ «تو جوینده و یابنده منی به هر کجا که بگریزم.»
این فراز ازجمله فراز‌های حیرت‌انگیزی است که می‌توان از منظر‌های مختلف به آن پرداخت، اما شاید یکی از بهترین تفسیر‌هایی که بتوان برای این فراز یافت و به نظر قرابت معنایی زیادی با هم دارند، همین بیت بیدل دهلوی است: «وحشی دشت معاصی را دو روزی سر دهید/ تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->