اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود
سرخط خبرها

اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت/ آسفالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر

  • کد خبر: ۲۶۸۸۱
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت/ آسفالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر
مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره‌برداری از تأسیسات و زیرساخت‌های شهرداری مشهد از اسکن یک‌سوم معابر مشهد برای بررسی کیفی تا نیمه خردادماه خبر داد.
طنین‌همتی/شهرآرانیوز- «بهنام خیاط» افزود: امسال برای اولین‌بار در ایران و در شهر مشهد حدود یک‌سوم معابر از طریق دستگاه اسکن ارزیابی کیفی می‌شوند.

وی افزود: با راه‌اندازی این دستگاه نظر شخصی کارشناسان در روکش‌کردن معابر به حداقل ممکن می‌رسد و تنها معابری روکش می‌شوند که دستگاه گزارش خرابی آن‌ها را ثبت می‌کند.

وی گفت: این ماشین با سرعت بین یک تا ۹۰ کیلومتر در شهر حرکت می‌کند که با استفاده از پرتوافکن لیزری و دوربین‌های سرعت بالا برای تولید پروفیل‌های سه‌بعدی روسازی اقدام می‌شود.

خیاط افزود: در سالیان گذشته سعی شده است برداشت چشمی دقیقی از معابر برای تعیین کیفیت آسفالت انجام شود، اما استفاده از اسکن هوشمند که نتایج و تحلیل‌های آن تا نیمه‌های خردادماه حاضر می‌شود، شرایط بهتری را برای تعیین و تشخیص نوع خرابی آسفالت برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در اختیار برنامه‌ریزان این بخش قرار می‌دهد.

وی گفت: مزیت دیگر این ماشین این است که به‌دلیل مجهزبودن به دوربین‌های جانبی، در حین حرکت عکس و تصویر از وضعیت جداول اطراف خیابان می‌گیرد که کمک خوبی در بحث بودجه‌ریزی برای بازسازی و تعمیر این جداول می‌کند.

خیاط در ادامه افزود: معابر مشهد حدود ۵۴ میلیون مترمربع است که شامل خیابان‌های آسفالت شده و آیلند‌ها و پیاده‌رو‌ها می‌باشد که حدود ۴۵ میلیون مترمربع از این میزان سطح آسفالت شده معابر ماست. در این بین و باتوجه‌به عمر خدمت‌دهی آسفالت، خرابی‌هایی در معابر به وجود می‌آید که نیازمند تعمیر و نگهداری هم هست.
وی در ادامه گفت: اگر عمر مفید آسفالت معابر را ۱۵ سال در نظر بگیریم، معمولا هر سال ۳ میلیون مترمربع را آسفالت می‌کنیم که در ۱۵ سال این ۴۵ میلیون مترمربع آسفالت می‌شود.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ تعهد انجام حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت را داشتیم که خوشبختانه از خردادماه سال ۹۸ تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر آسفالت شده‌اند و این یک رکورد بی‌سابقه در سالیان گذشته است.

خیاط افزود: در سال ۹۹ نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام حدود ۳ میلیون مترمربع روکش آسفالت در معابر شهر هستیم که برگرفته از نتایج اسکن معابر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا معبری ممکن است در چند سال نزدیک به هم مجدد آسفالت شود، افزود: به ۲ دلیل آسفالتی که جدید است را مجدد آسفالت می‌کنیم؛ اول اینکه در طراحی برخی معابر معمولا ۲ لایه آسفالت مدنظر بوده که به هر دلیل لایه دوم آن انجام نشده است و در صورت اجرا نشدن لایه دوم، لایه اول نیز دچار تنش می‌شود و در پی آن خرابی‌های زیادی در سطح و بستر معبر ایجاد می‌شود؛ دلیل دوم نیز شیب‌بندی نامناسب معبر می‌باشد که باعث آب‌افتادگی در سطح می‌شود.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به درجه ترافیکی معبر، حفاری‌های شرکت‌های خدمت‌رسان، تنش‌های ترافیکی حاصل از تردد وسایل نقلیه و... اگر بحث نگهداری و تعمیرات در معابر انجام نشود، عمر مفید آسفالت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

خیاط با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع معابرخاکی در شهر داریم، یادآور شد: از این میزان حدود یک میلیون مترمربع دارای طرح تفضیلی است و بافت پیرامونی اطراف آن شکل گرفته است و تصمیم بر این است این یک میلیون مترمربع خاکی ریشه‌کن و این معابر آسفالت شود.

وی گفت: ۱۰۰ هزار تن معادل ۸۰۰ هزار مترمربع در سال گذشته علاوه بر متراژی که برای روکش آسفالت داشتیم، لکه‌گیری کردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->