احتیاط! مشغول شهرتکانی هستیم روایت دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی از مشهد سال ۱۳۴۹ | مشهد شهر درخت‌هاست سردرگمی مراجعان در پیداکردن محل دفن اموات در آرامستان بهشت رضا (ع) تمرکز بودجه‌ ۱۴۰۴ مشهد بر توسعه پایدار و عدالت‌محوری تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن آسفالت طی ۱۱ ماه | پخش بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع آسفالت از ابتدای سال ۱۴۰۳ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: اضافه‌شدن ۲۱۹ المان جدید استقبال از بهار ۱۴۰۴ در حوزه فرهنگی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد: المان‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ هویت رضوی و فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش می‌گذارند شرح آخرین وضعیت راه‌اندازی فاز یک خط ۳ متروی مشهد از زبان مدیرعامل مدیرعامل سازمان مپ شهرداری مشهد: بازیافت، راهکار رفع ناترازی انرژی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: ۴ ایستگاه میانی خط سه مترو تا پایان سال ۱۴۰۴ در مدار قرار خواهد گرفت مشهد مقدس، رکورددار گل‌کاری بهاری در کشور رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: ۲۵ اسفندماه تست اولیه فاز یک خط سه مترو مشهد انجام خواهد شد ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) فراخوان مرکز نوآوری پارک دانش شهرداری مشهد اعلام شد+جزئیات ثبت نام مشهد باید سبز بماند | ضرورت حفظ و توسعه فضای سبز در شهر و چالش‌ها و راهکارهایش هوای مشهد در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (چهارشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | اواسط روز و بعدازظهر از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود آتش سوزی کارخانه قند آبکوه مشهد در ۷۸ سال پیش | بوی قند سوخته شهر را فراگرفت ایجاد بیش از ۳۰۰۰ جای‌پارک موقت نوروزی توسط شهرداری مشهد با همکاری ادارات دولتی ماجرای حمله به اتوبوس شهرداری در بولوار طبرسی مشهد چه بود؟ + ویدئو
سرخط خبرها

اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت/ آسفالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر

  • کد خبر: ۲۶۸۸۱
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت/ آسفالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر
مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره‌برداری از تأسیسات و زیرساخت‌های شهرداری مشهد از اسکن یک‌سوم معابر مشهد برای بررسی کیفی تا نیمه خردادماه خبر داد.
طنین‌همتی/شهرآرانیوز- «بهنام خیاط» افزود: امسال برای اولین‌بار در ایران و در شهر مشهد حدود یک‌سوم معابر از طریق دستگاه اسکن ارزیابی کیفی می‌شوند.

وی افزود: با راه‌اندازی این دستگاه نظر شخصی کارشناسان در روکش‌کردن معابر به حداقل ممکن می‌رسد و تنها معابری روکش می‌شوند که دستگاه گزارش خرابی آن‌ها را ثبت می‌کند.

وی گفت: این ماشین با سرعت بین یک تا ۹۰ کیلومتر در شهر حرکت می‌کند که با استفاده از پرتوافکن لیزری و دوربین‌های سرعت بالا برای تولید پروفیل‌های سه‌بعدی روسازی اقدام می‌شود.

خیاط افزود: در سالیان گذشته سعی شده است برداشت چشمی دقیقی از معابر برای تعیین کیفیت آسفالت انجام شود، اما استفاده از اسکن هوشمند که نتایج و تحلیل‌های آن تا نیمه‌های خردادماه حاضر می‌شود، شرایط بهتری را برای تعیین و تشخیص نوع خرابی آسفالت برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در اختیار برنامه‌ریزان این بخش قرار می‌دهد.

وی گفت: مزیت دیگر این ماشین این است که به‌دلیل مجهزبودن به دوربین‌های جانبی، در حین حرکت عکس و تصویر از وضعیت جداول اطراف خیابان می‌گیرد که کمک خوبی در بحث بودجه‌ریزی برای بازسازی و تعمیر این جداول می‌کند.

خیاط در ادامه افزود: معابر مشهد حدود ۵۴ میلیون مترمربع است که شامل خیابان‌های آسفالت شده و آیلند‌ها و پیاده‌رو‌ها می‌باشد که حدود ۴۵ میلیون مترمربع از این میزان سطح آسفالت شده معابر ماست. در این بین و باتوجه‌به عمر خدمت‌دهی آسفالت، خرابی‌هایی در معابر به وجود می‌آید که نیازمند تعمیر و نگهداری هم هست.
وی در ادامه گفت: اگر عمر مفید آسفالت معابر را ۱۵ سال در نظر بگیریم، معمولا هر سال ۳ میلیون مترمربع را آسفالت می‌کنیم که در ۱۵ سال این ۴۵ میلیون مترمربع آسفالت می‌شود.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ تعهد انجام حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت را داشتیم که خوشبختانه از خردادماه سال ۹۸ تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر آسفالت شده‌اند و این یک رکورد بی‌سابقه در سالیان گذشته است.

خیاط افزود: در سال ۹۹ نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام حدود ۳ میلیون مترمربع روکش آسفالت در معابر شهر هستیم که برگرفته از نتایج اسکن معابر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا معبری ممکن است در چند سال نزدیک به هم مجدد آسفالت شود، افزود: به ۲ دلیل آسفالتی که جدید است را مجدد آسفالت می‌کنیم؛ اول اینکه در طراحی برخی معابر معمولا ۲ لایه آسفالت مدنظر بوده که به هر دلیل لایه دوم آن انجام نشده است و در صورت اجرا نشدن لایه دوم، لایه اول نیز دچار تنش می‌شود و در پی آن خرابی‌های زیادی در سطح و بستر معبر ایجاد می‌شود؛ دلیل دوم نیز شیب‌بندی نامناسب معبر می‌باشد که باعث آب‌افتادگی در سطح می‌شود.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به درجه ترافیکی معبر، حفاری‌های شرکت‌های خدمت‌رسان، تنش‌های ترافیکی حاصل از تردد وسایل نقلیه و... اگر بحث نگهداری و تعمیرات در معابر انجام نشود، عمر مفید آسفالت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

خیاط با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع معابرخاکی در شهر داریم، یادآور شد: از این میزان حدود یک میلیون مترمربع دارای طرح تفضیلی است و بافت پیرامونی اطراف آن شکل گرفته است و تصمیم بر این است این یک میلیون مترمربع خاکی ریشه‌کن و این معابر آسفالت شود.

وی گفت: ۱۰۰ هزار تن معادل ۸۰۰ هزار مترمربع در سال گذشته علاوه بر متراژی که برای روکش آسفالت داشتیم، لکه‌گیری کردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->