طنینهمتی/شهرآرانیوز- «بهنام خیاط» افزود: امسال برای اولینبار در ایران و در شهر مشهد حدود یکسوم معابر از طریق دستگاه اسکن ارزیابی کیفی میشوند.
وی افزود: با راهاندازی این دستگاه نظر شخصی کارشناسان در روکشکردن معابر به حداقل ممکن میرسد و تنها معابری روکش میشوند که دستگاه گزارش خرابی آنها را ثبت میکند.
وی گفت: این ماشین با سرعت بین یک تا ۹۰ کیلومتر در شهر حرکت میکند که با استفاده از پرتوافکن لیزری و دوربینهای سرعت بالا برای تولید پروفیلهای سهبعدی روسازی اقدام میشود.
خیاط افزود: در سالیان گذشته سعی شده است برداشت چشمی دقیقی از معابر برای تعیین کیفیت آسفالت انجام شود، اما استفاده از اسکن هوشمند که نتایج و تحلیلهای آن تا نیمههای خردادماه حاضر میشود، شرایط بهتری را برای تعیین و تشخیص نوع خرابی آسفالت برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در اختیار برنامهریزان این بخش قرار میدهد.
وی گفت: مزیت دیگر این ماشین این است که بهدلیل مجهزبودن به دوربینهای جانبی، در حین حرکت عکس و تصویر از وضعیت جداول اطراف خیابان میگیرد که کمک خوبی در بحث بودجهریزی برای بازسازی و تعمیر این جداول میکند.
خیاط در ادامه افزود: معابر مشهد حدود ۵۴ میلیون مترمربع است که شامل خیابانهای آسفالت شده و آیلندها و پیادهروها میباشد که حدود ۴۵ میلیون مترمربع از این میزان سطح آسفالت شده معابر ماست. در این بین و باتوجهبه عمر خدمتدهی آسفالت، خرابیهایی در معابر به وجود میآید که نیازمند تعمیر و نگهداری هم هست.
وی در ادامه گفت: اگر عمر مفید آسفالت معابر را ۱۵ سال در نظر بگیریم، معمولا هر سال ۳ میلیون مترمربع را آسفالت میکنیم که در ۱۵ سال این ۴۵ میلیون مترمربع آسفالت میشود.
وی اضافه کرد: سال ۹۸ تعهد انجام حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت را داشتیم که خوشبختانه از خردادماه سال ۹۸ تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر آسفالت شدهاند و این یک رکورد بیسابقه در سالیان گذشته است.
خیاط افزود: در سال ۹۹ نیز در حال برنامهریزی برای انجام حدود ۳ میلیون مترمربع روکش آسفالت در معابر شهر هستیم که برگرفته از نتایج اسکن معابر است.
وی در پاسخ به اینکه چرا معبری ممکن است در چند سال نزدیک به هم مجدد آسفالت شود، افزود: به ۲ دلیل آسفالتی که جدید است را مجدد آسفالت میکنیم؛ اول اینکه در طراحی برخی معابر معمولا ۲ لایه آسفالت مدنظر بوده که به هر دلیل لایه دوم آن انجام نشده است و در صورت اجرا نشدن لایه دوم، لایه اول نیز دچار تنش میشود و در پی آن خرابیهای زیادی در سطح و بستر معبر ایجاد میشود؛ دلیل دوم نیز شیببندی نامناسب معبر میباشد که باعث آبافتادگی در سطح میشود.
وی تأکید کرد: باتوجهبه درجه ترافیکی معبر، حفاریهای شرکتهای خدمترسان، تنشهای ترافیکی حاصل از تردد وسایل نقلیه و... اگر بحث نگهداری و تعمیرات در معابر انجام نشود، عمر مفید آسفالت به شدت کاهش پیدا میکند.
خیاط با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع معابرخاکی در شهر داریم، یادآور شد: از این میزان حدود یک میلیون مترمربع دارای طرح تفضیلی است و بافت پیرامونی اطراف آن شکل گرفته است و تصمیم بر این است این یک میلیون مترمربع خاکی ریشهکن و این معابر آسفالت شود.
وی گفت: ۱۰۰ هزار تن معادل ۸۰۰ هزار مترمربع در سال گذشته علاوه بر متراژی که برای روکش آسفالت داشتیم، لکهگیری کردیم.