تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند
سرخط خبرها

باورهای غلط در پیشگیری و درمان کرونا

  • کد خبر: ۲۷۱۳۳
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
باورهای غلط در پیشگیری و درمان کرونا
دکتر فرح علیزاده - دستیار روان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد

مصرف موادمخدر به‌دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا را افزایش می‌دهد؛ البته مصرف‌کنندگان موادمخدر به‌نوعی دیرتر از دیگران متوجه عمق آسیب یا هرنوع بیماری ازجمله کرونا می‌شوند. بیماری‌های تنفسی ازجمله کرونا معمولا ریه را درگیر می‌کنند، بنابراین مصرف‌کنندگان قلیان و دخانیات به‌دلیل کارکرد نادرست ریه‌ها، بیشتر از افراد سالم جامعه آماده پذیرش بیماری هستند. آن‌ها سال‌ها مواد مصرف کرده‌اند، به بیماری‌های هم‌زمان دیگری نظیر بیماری‌های داخلی و عفونی مبتلا هستند و رژیم غذایی نادرستی نیز دارند. به نظر می‌رسد چنین باور غلطی که مصرف‌کنندگان موادمخدر دچار کرونا نمی‌شوند، بیشتر از آنکه واقعیت باشد، ساخته ذهن قاچاقچیان موادمخدر است، زیرا این ادعا در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده است.


با کاهش اندورفین‌ها (مواد شبه‌مرفین درون‌زا) در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصیت میکروب‌کشی مونوسیت‌ها که از سلول‌های دفاعی بدن هستند، کاهش می‌یابد، بنابراین شخص معتاد درمقایسه‌با افراد سالم دربرابر عفونت‌ها حساس‌تر است و زودتر به کرونا مبتلا می‌شود. موادمخدر، آن دسته از سلول‌های دفاعی بدن را که مسئول از بین بردن مهاجمان به بدن هستند، کاهش می‌دهد و همچنین با کاهش فعالیت این سلول‌ها، می‌تواند سبب رشد سلول‌های سرطانی شود، بنابراین باتوجه‌به تمام نکات ذکرشده، سیگار و تریاک باعث مصونیت از آلودگی به «کرونا» نمی‌شود.
حتی اگر درباره این ادعا، سراغ پزشکان و درمانگران اعتیاد هم نمی‌رفتیم، غیرعلمی بودن این ادعا از اینجا معلوم است که سیگار و تریاک، عامل ایجاد انواع سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن و التهابی ریه و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی است و اتفاقا ازجمله افرادی که به‌شدت در معرض خطر آلودگی به ویروس کرونا هستند، مبتلایان سرطان، مبتلایان بیماری‌های تنفسی و بیماران قلبی هستند.


در رد قطعی ادعای مصون‌سازی بدن با مصرف سیگار و تریاک درمقابل ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی ازجمله کرونا، می‌توان گفت که این شایعات در فضای مجازی، بهانه‌ای برای توجیه مصرف سیگار و تریاک است. هرنوع دود ازجمله دود تریاک یا سیگار، به‌مرور تغییراتی در ریه ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فرد، مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی و غیرعفونی شود. ریه فرد سیگاری نسبت‌به فرد غیرسیگاری، برای ابتلا به هرنوع بیماری التهابی و غیرالتهابی و همچنین بیماری‌های عفونی، مستعدتر است. علت احتمال زیاد مصرف‌کنندگان موادمخدر در ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی و ازجمله کرونا، این است که مصرف‌کنندگان موادمخدر هم مثل افراد سیگاری، همین دود را وارد ریه می‌کنند. علاوه‌بر این، مصرف‌کنندگان تریاک، معمولا در محافل اشتراکی، با وسایل مشترک همچون وافور، تریاک را استعمال می‌کنند که مهم‌ترین وسیله برای انتقال ویروس کرونا بین افراد است و ازآنجاکه این افراد، معمولا در مکان‌هایی اقدام به مصرف می‌کنند که تهویه مناسبی هم ندارد -چون به‌صورت اشتراکی از یک هوای ناسالم تنفس می‌کنند- ممکن است بیشتر در معرض آلودگی به ویروس کرونا قرار بگیرند.


متأسفانه در فرهنگ ما این‌‌گونه جاافتاده است که دوای هر دردی، تریاک است، درحالی‌که واقعیت نگران‌کننده این است که اتفاقا، تریاک به‌عنوان یک ضددرد و مسکن، برخی علائم هشدار‌دهنده درباره بروز بیماری را مخفی نگه می‌دارد و باعث می‌شود این علائم، دیرتر خود را نشان دهند، بنابراین فرد نه‌تنها ممکن است از بیماری خود مطلع نشود، بلکه حتی به مراکز درمانی هم مراجعه نخواهد کرد. نکته مهم این است که افرادی که تریاک فله را برای فروش به مصرف‌کنندگان، خرد می‌کنند هم، ممکن است ناقل بیماری باشند یا حتی با دست‌های آلوده، انواع آلودگی‌های عفونی و ویروسی را به همان تریاک منتقل کنند و باعث بیماری مصرف‌کنندگان شوند. علاوه‌بر این، سبک زندگی فرد مصرف‌کننده موادمخدر با سبک زندگی یک فرد غیرمصرف‌کننده متفاوت است.


مصرف الکل، تریاک و سایر مواد دخانی هیچ تأثیری بر درمان بیماری کرونا نمی‌گذارد، بلکه باعث ایجاد مشکلات ریوی و تشدید بیماری می‌شود. در کنار انتشار ویروس کرونا و درگیر‌شدن آحاد جامعه با این بیماری، انتشار برخی شایعات در فضای مجازی نیز در نوع خود تأمل‌برانگیز است و درنهایت اینکه مصرف‌‌کنندگان موادمخدر در هر شرایطی با مصرف آن لطمه خواهند خورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->