سرخط خبرها

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

  • کد خبر: ۲۷۱۵۸
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
تهدیدی که به فرصت تبدیل شد
علیرضا ارجمندی - مسئول کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره)

زمانی که تازه بحث شیوع ویروس کرونا در چین مطرح‌ شده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد این ویروس تمام دنیا و همه امور اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی جهان را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. شاید تصور بسیاری از مردم این بود که این ویروس همانند بیماری‌هایی نظیر «سارس» در مناطق محدودی خواهد بود و بقیه دنیا درامان‌ هستند؛ اما واقعیت چیز دیگری را نشان داد و کرونا پنجه مرگبار خود را بر اغلب کشورهای جهان افکند. کتابخانه‌ها نیز از این امر مستثنا نبودند و تعطیلی اجباری کتابخانه‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار داد.
کتابخانه‌ها خدمات حضوری خود را به حالت تعلیق و تعطیلی درآوردند؛ چراکه کتابخانه‌ها می‌توانست یکی از مکان‌های گسترش ویروس کرونا باشد؛ آن‌هم به‌واسطه انتقال ویروس از طریق کتاب‌هایی که در اختیار مراجعان متعدد بوده‌اند یا حضور در کتابخانه‌ها برای مطالعه.


درست است که کتابخانه‌ها تعطیل هستند ولی کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج آن تعطیل نیست و هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد؛ بر این اساس ما در مجموعه فرهنگی امام خمینی (ره) تلاش کردیم که فضا و خدمات کتابخانه‌ای را از طریق فضای مجازی برای مخاطبانمان فراهم کنیم تا پیوند اعضا با کتابخانه قطع نشود و کار در بستر فضای مجازی سبب پیوندی جدید میان کتابخانه و اعضا شود.


با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا و ممکن نبودن ارائه خدمات حضوری به مراجعان، کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) نیز همانند بسیاری دیگر از کتابخانه‌ها در کشور بیکار نبود، در واقع شیوع کرونا تنها شیوه ارائه خدمات کتابخانه‌ای را تغییر داد بنابراین ما به ارائه خدمات جدید و متناسب با نیاز مخاطبان خود در فضای مجازی اقدام کرده‌ایم. این خدمات شامل معرفی کتاب در موضوع‌های مختلف، تولید کتاب‌های صوتی برای کودکان و نوجوانان، زنگ کتاب، تهیه پاورپوینت به مناسبت‌های مختلف، تولید کتاب گویا برای کتابخانه گویای رضوی و... است.


در همین راستا به تهیه محتواهای صوتی برای مخاطبان اقدام کردیم علاوه بر تهیه کتاب‌های گویا موردنیاز کتابخانه نابینایان، در حوزه تولید کتاب‌های صوتی برای کودکان و نوجوانان نیز محتوای خوبی آماده کرده‌ایم.
همچنین کتابداران این کتابخانه ارتباط خود را با معلمان و مدیران مدارس نیز بیشتر کردند و محتواهای تولیدشده خود را در فضای مجازی با آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اند؛ اقدامی که با استقبال زیاد مدارس روبه‌رو شده است. برخی موضوع‌ها از قبیل امام‌شناسی و مناسبت‌های مذهبی برای کودکان، آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کودکان پایه ششم و بالاتر، آموزش برخی داستان‌های شاهنامه برای نوجوانان و... است.اکنون محتواهای صوتی تهیه‌شده از سوی کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره)، علاوه بر استفاده در کانال‌های چند مهدکودک، چند دبستان در مناطق مختلف شهر، گروه‌های کلاسی شاد و... در گروه‌های گسترده‌تر نظیر تبادل اطلاعات همکاران پرورشی تبادکان «و حتی در سطح کشوری در کانال «گروه معاون پرورشی کشور » نیز راه‌یافته است.پاک‌سازی و ضدعفونی کردن کتاب‌ها از دیگر برنامه‌های این کتابخانه در این زمان بوده است.
به نظر می‌رسد به دلیل شرایط به وجود آمده، جنبه‌های مختلفی از خدمات و استعدادها آشکار شده، دیوارهای کتابخانه‌ها برداشته‌ شده، مرزهای مسافت درهم گسسته، مشکلات رفت‌وآمد از بین رفته است و کتابخانه‌ها توانسته‌اند بدون هیچ محدودیتی به جذب مخاطب در هرکجای شهر و حتی کشور بپردازند.باشد تا یاد بگیریم از هر تهدیدی به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->