بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد تعویض ۵۰۰ هزار کولر آبی پرمصرف در خراسان رضوی جزئیات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح نخستین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر شبکه توزیع برق کشور در مشهد
سرخط خبرها

بورس لوبیای سحرآمیز نیست/صف خرید سهم سایپا ۱۵ میلیارد درخواست داشت!

  • کد خبر: ۲۷۲۰۲
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
بورس لوبیای سحرآمیز نیست/صف خرید سهم سایپا ۱۵ میلیارد درخواست داشت!
کارشناس اقتصادی درباره تحولات بورس با اشاره به فضای به‌وجود آمده در بازار سرمایه، گفت: وقتی برای خرید سهامی صف ۶۰ میلیون درخواست شکل می‌گیرد، نشانه استقبال ویژه از سهام آن شرکت است، حال آنکه وقتی سهم سایپا باز شد، صف خرید سهام این شرکت، ۱۵ میلیارد درخواست داشت و این جای تأمل دارد!

سعیده ساجدی‌نیا/شهرآرانیوز -دکتر علی عقیلی با بیان اینکه عده‌ای سعی دارند به هر شکل ممکن بورس را زمین بزنند، اظهار کرد: معتقدم این افراد موفق نمی‌شوند، زیرا حجم سرمایه در بورس خیلی زیاد شده و تنها نکته مهم این است که سهامداران بر دانش و آگاهی خود در زمینه سهام‌داری بیفزایند.

او با اشاره به رشد صد درصدی شاخص بورس از ابتدای سال تا کنون، گفت: همین مسئله رغبت بدی برای مردم ایجاد می‌کند که حتی طلا‌های خرد زن و بچه خود را بفروشند و برای سرمایه‌گذاری وارد بازار بورس شوند؛ این عده متأسفانه بازار سرمایه را با لوبیای سحرآمیز اشتباه گرفته‌اند، در حالی که این‌طور نیست و مردم باید سهامداری را بیاموزند و بدانند که باید سهام را برای دوره بلندمدت حفظ کنند.

عقیلی افزود: این حجم سرمایه که وارد بازار بورس شده، خوب است، اما اتفاق ناگواری که رخ می‌دهد این است که ارزش سهام شرکت‌هایی که ارزش ذاتی سهامشان خوب نیست هم در چنین شرایطی بالا می‌رود و به این ترتیب ارزش شرکت‌های کوچک و ضعیف هم افزایش می‌یابد و به یک‌باره با برداشت محصول، سهامداران متضرر می‌شوند.

این استاد دانشگاه به باز شدن سهم سایپا اشاره کرد و گفت: سهم این شرکت ظرف دو روز صددرصد رشد کرد و صف خرید سهام آن ۱۵ میلیارد درخواست داشت و این در حالی است که صف ۶۰ تا ۷۰ میلیون درخواست برای خرید یک سهم یعنی خیلی عالی؟! و رکورد عجیبی شکسته و در نهایت ۲۵۰ میلیون سهم عرضه شد و الباقی را باطل کردند.

او علت این حجم از درخواست را این‌گونه تحلیل کرد که افراد می‌دانند این سهم ۵ درصد ۵ درصد مثبت می‌خورد و این در حالی است که وقتی یک نماد روز‌های متوالی مثبت بخورد، گره معاملاتی ایجاد می‌شود و صاحب آن صنعت باید شفاف سازی کند.

عقیلی با بیان اینکه بهترین کار این است که شرکت‌های ارزنده وارد بازار سرمایه و بورس شوند، گفت: اینکه می‌گویند به بازار سهام عمق دهید، یعنی همین که تعداد شرکت‌های سودده افزایش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت در بازار بورس فعالیت دارند، در حالی که بیش از ۷۰ هزار صنعت و تولیدکننده در کشور داریم.

این روز‌ها حبابی بودن بازار بورس تبدیل به دغدغه بسیاری از کارشناسان شده است. حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) چند روز پیش در این باره گفته است: در شرایطی هستیم که معتقدم بورس ما حبابی است و دلیل این موضوع هم این است که نقدینگی در کشور نقدینگی زیادی است. سال ۹۶ مادر تحلیل نقدینگی گفتیم که نقدینگی در کشور آنقدر زیاد است که وارد هر بازاری شود آن بازار را با انفجار قیمت مواجه می‌کند. امروز هم این نقدینگی آنقدر زیاد است که وارد هر بازاری شده متاسفانه باعث افزایش شدید قیمت شده است، مثلاً دلار از ۳ تا ۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان و قیمت پراید را به ۹۰ میلیون تومان رساند، قیمت آپارتمان هم چندین برابر شده است.

این کارشناس همچنین از احتمال ریزش شدید سهام خبر داده و گفته است: یک سری افراد حرفه‌ای در بورس وجود دارند که به اعتبار اینکه افراد غیرحرفه‌ای زیادی وارد بورس می‌شوند جولان می‌دهند و مطمئنا اگر بورس با مشکل مواجه شود حرفه ای‌ها خارج شده و شما می‌مانید با سهامی که قابل فروش نیست و ارزش آن پایین آمده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->