معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

چرا کارفرمایان کارگران را در سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها شریک نمی‌کنند؟

  • کد خبر: ۲۷۲۹۱
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
  • ۱
چرا کارفرمایان کارگران را در سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها شریک نمی‌کنند؟
در شرایطی که تب بورس حتی در میان دهک‌های پایین‌تر جامعه بالا گرفته است، چرا کارفرمایان کارگران را در سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها شریک نمی‌کنند؟
سعیده ساجدی‌نیا/شهرآرانیوز -در شرایطی که تب بورس حتی در میان دهک‌های پایین‌تر جامعه بالا گرفته است، چرا کارگران را در سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها شریک نمی‌کنند؟ حتی اگر شده این شراکت یک درصد باشد، این داشتن سهم موجب می‌شود کارگران با انگیزه بیشتری تلاش کنند و کالا‌های باکیفیت‌تری تولید کنند؛ زیرا از نتیجه نهایی بهره‌مند می‌شوند و خوش‌حال‌اند که سهمی از سود شرکت دارند. 
این پیشنهادی است که عضو هیئت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور در شرایط فعلی کشور و بالارفتن حجم نقدینگی در بازار سرمایه برای کارگران می‌دهد و می‌گوید: این یک اصل است که اگر کارگر بهره‌مند شود، بهره‌وری ایجاد می‌شود.

احسان سهرابی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با تأکید بر اینکه خروجی و برآیند ارزش‌گذاری برای کارگران در نهایت به خود کارفرمایان بازمی‌گردد، می‌گوید: اگر همین سهم یک درصدی از سهام شرکت‌ها به هر کارگر اختصاص یابد، اطمینان می‌دهم تولیدات ما حتی قابل رقابت در سطح خاورمیانه و اروپا باشد.
 
کارفرمایان نمونه
رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: در همین شرایط کارفرمایانی در خراسان داریم که حتی یک کارگرشان بدون خانه نیست و معلوم است که این کارگر برای چنین کارفرمایی از جان‌ودل مایه می‌گذارد. موردی داشتیم که وقتی کارفرما به مشکل مالی خورده بود، کارگرانش گفته بودند حاضریم طلا‌های زن و دخترانمان را بفروشیم و پولش را بابت بدهی‌ها بدهیم و حتی ۶ ماه هم حقوق نگیریم! درست است که کارگران از قشر ضعیف هستند، اما اخلاق‌مدارند.
 
ذبح کارگران به هر بهانه
متأسفانه نه‌تنها این نگاه منطقی در سیستم‌های کارگری وجود ندارد، بلکه همیشه اولین کسانی که قربانی می‌شوند، کارگران هستند و کارفرمایان به هر بهانه‌ای برای اخراج کارگر زود دست‌به‌کار می‌شوند. در حالی که کارگران سرمایه‌های اصلی یک مجموعه هستند و اگر کارفرمایی حفظ سرمایه برایش مهم باشد، باید به نیاز‌های او توجه کند.

سهرابی از کارگران به‌عنوان سرمایه‌های انسانی و ستون فقرات نظام و سربازان اقتصاد مقاومتی یاد می‌کند و می‌گوید: اگر می‌خواهیم شعار سال یعنی جهش تولید تحقق یابد و ۱۰ برابر بهره‌وری داشته باشیم، امنیت شغلی کارگران را باید مدنظر قرار دهیم.
این در حالی است که کوچک‌تر شدن سفره‌ها و شرمندگی در برابر خانواده‌ها تنها سهم کارگران بوده که امسال با وجود میهمان ناخوانده‌ای به نام «کرونا»، پایمال شدن حقوق کارگران شدت بیشتری یافته است.

شرایط بازگشت کارگران به کار فراهم شود
رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار خراسان‌رضوی دغدغه‌های خود را با این تأکید به پایان می‌برد که کارگران شرمنده زن و بچه‌هایشان هستند و با این وضعیت نه شکمشان سیر می‌شود و نه قدرت خرید دارند، در حالی که قیمت ارزاق عمومی هم هر روز بالاتر می‌رود. گوشت و مرغ که نمی‌خورند هیچ، حبوبات هم هر روز دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. اگر می‌خواهیم در سال جهش تولید، اقتصاد رونق پیدا کند، باید شرایط بازگشت کارگران به کار فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Sweden
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
0
اون بزرگوار بزرگ زاده بود که کارگرو محترم و با ارزش حساب میکرد و حقوق مزایا کارگر از قشر قوی جامعه بودن تقریبا ودر مقابل کارگر وسط میدان شهر گفت مرگ بر...و اکنون کارگر ینی کسی که پسرش معتاده دخترش تن فروشه...و هیچکس نمیگه مرگ برررررررر
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->