خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها
از ابتدای فروردین‌ تاکنون

۱۵۰۰ سازه غیرمجاز در اراضی کشاورزی مشهد تخریب شد

  • کد خبر: ۲۷۳۵۳
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
۱۵۰۰ سازه غیرمجاز در اراضی کشاورزی مشهد تخریب شد
فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای فروردین تاکنون، ۶ مرحله حکم قضایی تخریب در اراضی تغییر کاربری شده بالای ۱۰۰ قطعه در کلان‌شهر مشهد اجرا شد.
طنین همتی/شهرآرانیوز؛ سرهنگ محسن جلالیان در ادامه افزود: ۴ مرحله در بینالود، ۳ مرحله در چناران و در مجموع، ۱۳ مرحله عملیات تخریب سازه‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی داشتیم که بیش از ۱۵۰۰ قطعه زمین بوده است.

وی گفت: در بحث اراضی کشاورزی ۲ محدودیت قانونی وجود دارد؛ یکی بحث تغییر اراضی کشاورزی از جمله باغی و زراعی و یکی هم خردکردن اراضی کشاورزی است که در قانون در همین ۲ موضوع جرم‌انگاری شده است.

وی ادامه داد: در کلان‌شهری مثل مشهد به‌ویژه در ضلع شمالی حاشیه شهر مشهد، اراضی فردوسی و شترک، ساخت‌وساز‌های غیرمجاز رشد چشمگیری داشته است. تغییر کاربری اراضی ارزش‌افزوده زیادی برای سودجویان دارد. برای مثال زمینی که متری ۱۰ هزار تومان قیمتش است را یک فرد سودجو بدون طی کردن مراحل قانونی آن با تغییرکاربری غیرمجاز به متری بیش از ۱۰۰ هزارتومان می‌فروشد و ارزش‌افزوده ۱۰ برابری ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این مواقع متضرر هم کسانی هستند که بدون اطلاع از موازین قانونی این زمین‌ها را می‌خرند و بیشتر هم قشر بازنشسته و کارمندی هستند که به‌دنبال باغ‌ویلا در مناطق خوش آب‌وهوا هستند، اما باید بدانند ما در قانون چیزی به‌نام باغ‌ویلا نداریم.

وی گفت: این تب را معمولا بنگاه‌های املاک در حاشیه شهر ایجاد کرده‌اند و در ساختمان‌هایی بدون پروانه ساخت و با تبلیغات زیاد و سود حاصل از ارزش‌افزوده این تغییر کاربری، ریسک تخلفات قانونی آن را به جان می‌خرند، اما زمانی که قانون به ساخت‌وساز‌های غیرمجاز وارد می‌شود، این ضرر‌ها را خریدار نهایی متحمل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرچه شرایط اقلیمی یک منطقه بهتر باشد، ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی در آن منطقه بیشتر می‌شود، یادآور شد: بیشترین خردکردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری استان مربوط به کلان‌شهر مشهد و بعد از آن شهرستان بینالود (طرقبه و شاندیز)، چناران، نیشابور، تربت‌حیدریه و سبزوار است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی دیگر که برای خریداران به‌ویژه در کلان‌شهر مشهد بیشتر به‌چشم می‌خورد، مشکل تأمین آب در اراضی خردشده است که خرید آب برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست. در نتیجه زمین بی‌استفاده می‌ماند و متأسفانه با خردکردن این اراضی، زمین از چرخه تولید کشاورزی هم خارج می‌شود.

جلالیان تصریح کرد: در تمام شهرستان‌های استان گشت داریم، اما در بعضی از شهر‌ها که این آمار بیشتر گزارش می‌شود، گشت‌زنی ما هم بیشتر می‌شود. حال باتوجه‌به گسترش این پدیده ضداجتماعی، اکنون تعداد گشت‌های ما به نسبت حجم تخلفات کفایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی در بحث شناسایی و برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سطح کشور امسال در ایام نوروز رتبه اول را داشت.

وی گفت:ابتکاری که در سطح استان داریم، کمیته صیانت از حقوق بیت‌المال در مشهد است که بیشتر دستگاه‌ها در آن دخیل هستند و مأموریت تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز را دارد و از برند‌های شهر مشهد در استان است.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان خراسان رضوی تأکید کرد: متقاضیان خرید زمین که بیشتر قشر کارمند و بازنشسته هستند، قبل از خرید به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند و استعلام بگیرند تا بعد‌ها با عملیات تخریب ساخت‌وساز مواجه نشوند.

وی افزود: حتی در بعضی موارد دیده شده در قول‌نامه و حتی سند آن به مزروعی بودن زمین اشاره شده است، اما خریدار با هدف تغییر کاربری به سند شش‌دانگ ملک بسنده می‌کند و بعد‌ها به مشکل برمی‌خورد.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->