سرخط خبرها
معاون شهرسازی منطقه ۲ مشهد خبر داد

رصد کامل ساخت‌وساز‌های منطقه

  • کد خبر: ۸۵۷۱
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
رصد کامل ساخت‌وساز‌های منطقه

محبوبه فرامرزی - مشکلات و معضلات شهری همیشه ناشی از تخلفات برخی شهروندان بی‌قانون است، تخلفاتی مانند بلندمرتبه‌سازی‌های غیراصولی، ساخت بنا‌های غیرایمن، ساختمان‌هایی که بدون ضوابط شهرسازی در هر جایی ساخته می‌شوند همه مواردی است که در حوادث و بحران‌ها، شهر و مدیریت شهری را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد.
این زیاده‌خواهی شهروندان باعث می‌شود شهرداری‌ها مجبور شوند نظارتشان را بر ساخت‌وساز‌های مناطق افزایش دهند. شهرداری منطقه ۲ مشهد نیز با همه توان در مقابل بی‌قانونی و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز می‌ایستد. شاید در نگاه اول به جز ظاهر نازیبا مشکل دیگری این بنا‌ها به ارمغان نیاورد، اما این مسئله وقتی خودش را نشان می‌دهد که خطری مانند زلزله شهر را تهدید کند آن وقت است که همین بنا‌های نامستحکم دردسر بزرگی برای مدیریت شهری و خود شهروندان ایجاد می‌کند.
 معاون شهرسازی منطقه ۲ در این‌باره می‌گوید: این منطقه در راستای احقاق حقوق شهروندان از ابتدای سال تاکنون به پلمب مؤثر ۲۵۱ مورد ساختمان‌هایی اقدام کرده است که دارای تخلفات ساختمانی بودند و برای ۱۳۹ مورد نیز دستور پلمب دریافت شده است.
زهرا صحرایی به وسعت منطقه ۲ اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به واقع شدن منطقه در مناطق کم‌برخوردار، گاه شاهد ساخت‌وساز‌های غیرقانونی و خطرآفرین است که همگی نیازمند رصد لحظه‌ای و  نظارت مستمر اداره نظارت منطقه است و در همین راستا تاکنون با اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ از ۱۸۵ مورد بنای خطرساز در معابر شهری منطقه رفع خطر شد.
وی موارد خطرآفرین در ساخت‌وساز‌ها را  از قراردادن کولر‌های منازل داخل معابر تا دیوار‌های خطری بیان کرد و افزود: وجود مواد و مصالح ساختمانی در معبر یا کولر‌هایی که در خارج از ساختمان نصب شده همه جزو موارد خطرسازی است که باید رفع خطر شود.
معاون شهرسازی اجرای رأی قلع را با تصویب در کمیسیون ماده ۱۰۰ برمی‌شمارد و می‌گوید: از ابتدای سال افزون بر تخریب دیوار‌های خطری در محدوه منطقه، ۶ مورد بنایی که خلاف ضابطه‌های شهری ساخته شده بود نیز تخریب شد و پرونده ۳۶۱ مورد دیگر نیز به کمیسیون ارسال شده است.
وی وجود داربست‌های غیرمجاز را باعث تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌داند و می‌گوید: اگر به هر دلیل مانند وزش باد شدید این داربست‌ها به داخل معبر سقوط کند موجب وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی برای شهروندان می‌شود که شهرداری منطقه ۲ ابتدا برای جمع‌آوری آنان تذکر می‌دهد و در صورت تمکین نکردن مالک، شهرداری خود به جمع‌آوری اقدام می‌کند که از ابتدای سال تا کنون  ۱۵ مورد انجام شده است.
صحرایی مشارکت شهروندان در انعکاس مطالبات و پیشنهاد‌های خود را برای مدیریت شهری بسیار ارزنده بیان کرد و گفت: از ابتدای سال تعداد ۶ هزار و ۱۵ مورد پاسخ‌گویی به شکایت‌های مردمی، اتوماسیون اداری و سامانه ۱۳۷ انجام شده است.
وی یادآور شد: برای اقدامات انجام شده در عملیات از ۲۳۹ ماشین‌آلات مانند لودر، کامیون و جرثقیل استفاده شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->