پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

صفر تا صد ETF به زبان ساده/ آیا سرمایه‌گذاری در صندوق واسطه‌گری مالی یکم سودآور است؟

  • کد خبر: ۲۷۴۳۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
  • ۹
صفر تا صد ETF به زبان ساده/ آیا سرمایه‌گذاری در صندوق واسطه‌گری مالی یکم سودآور است؟
صدای زنگ پیامک تلفن همراهتان را می‌شنوید و صندوق ورودی را بررسی می‌کنید. برای بار چندم از شما دعوت شده است با هر میزان سرمایه‌ای که دارید...
فرزانه شهامت/شهرآرانیوز -  ... به جمع خریداران سهام دولت در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بپیوندید.
خبر‌ها و تحلیل‌های مرتبط با ETF در هفته‌های گذشته بار‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، صدا‌و‌سیما، روزنامه‌ها و حتی برخی نرم‌افزار‌های پرداخت موبایلی تکرار شده است.
امروز، ۳۱ اردیبهشت، آخرین مهلت پذیره‌نویسی اعلام شده است و گویا بنا به تمدید آن هم نیست. اگر جزو بورس‌بازان حرفه‌ای هستید، احتمالا تا الان اطلاعات لازم را کسب کرده‌اید و تصمیمتان را برای خریدن یا نخریدن سهام گرفته‌اید، اما اگر در این گروه قرار ندارید و از سوی دیگر با خبر‌های تخفیف قیمت سهام و سودآوری شرکت‌های صندوق، همچنان برای خرید دو‌دل مانده‌اید، مرور دیدگاه‌های موافق و مخالف می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی کمکتان کند.

کلیات ماجرا این است که امسال دولت می‌خواهد سهام خود را در مجموعه‌های مالی (بانکی و بیمه‌ای)، صنایع پالایش نفت و پتروشیمی و صنایع خودروسازی و فلزی عرضه کند. این کار در قالب ۳ صندوق مجزا انجام می‌شود و صندوق واسطه‌گری مالی یکم، نخستین آن‌ها به شمار می‌رود. قرار است سهام دولت در ۵ مجموعه مالی و بیمه‌ای شناخته‌شده شامل بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و بیمه‌های البرز و امین در قالب این صندوق ارائه شود. البته دولت برای ایدرو و ایمیدرو هم برنامه‌هایی دارد و آن‌ها را احتمالا در قالب یک هلدینگ وارد بورس خواهد کرد.

دیدگاه موافقان و منتقدان
اصلا چرا دولت تصمیم به عرضه سهام خود گرفته است؟ آیا اجازه چنین کاری را دارد؟ در اینکه اصل اقدام دولت قانونی است، تردید نکنید. مجلس شورای اسلامی در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹، مجوز این نوع واگذاری تا سقف ۶۷۰۰ میلیارد تومان را به دولت داده است.

بخش دولتی، از جمله وزیر اقتصاد تا مدیران کل تابعه در استان‌های مختلف، درباره دلیل استفاده از این ظرفیت، به نکات مشترکی اشاره می‌کنند. آن‌ها معتقدند این کار با هدف مردمی کردن اقتصاد، دسترسی آحاد جامعه به بازار سرمایه، سودبردن مردم از رشد این بازار و کوچک‌کردن دولت انجام می‌شود.
 
برخی کارشناسان اقتصادی مانند یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، نیز هم‌سو با این دیدگاه، به مزایای دیگر تصمیم دولت اشاره می‌کنند؛ مواردی مثل جذب سرمایه‌های سرگردان که یک روز از بازار طلا سر در می‌آورد، یک روز بازار ارز و روز دیگر خودرو یا مسکن. این گروه از کارشناسان به کشور‌های توسعه‌یافته و سهم بالای بازار سرمایه در تأمین سرمایه‌شان اشاره می‌کنند و ضمن مقایسه آن با بانک‌محوری در اقتصاد ما می‌گویند که در مجموع، تصمیم دولت یک اقدام رو‌به‌جلوست.
 
اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بازارگردانی و جلوگیری از افت قیمت سهام صندوق در بازار بورس از دیگر مزایای آن اعلام می‌شود.

در مقابل، مصادف‌شدن این واگذاری‌ها با مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا باعث شده است جبران کسری بودجه، از سوی منتقدان به عنوان دلیل اصلی اقدام دولت مطرح و بر شیوه اجرای آن نقد‌هایی وارد شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز پذیره‌‍‌نویسی، با انتشار گزارشی به نقد کاستی‌های تصمیم دولت پرداخت و درباره عواقب احتمالی آن هشدار داد.

البته این نخستین گزارش بازوی پژوهشی مجلس در‌این‌باره نیست و در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق نیز این مخالفت‌ها مطرح شد. رعایت‌نکردن سقف ۶۷۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت، امکان حفظ کنترل دولت بر بنگاه‌های مشمول واگذاری حتی در افق بلندمدت، مغایرت با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تضییع دارایی‌های عمومی تعدادی از دلایلِ بیان شده است.
 
این مرکز در نهایت با بیان اینکه «به‌نظر می‌رسد هدف اصلی از این اقدام، تأمین سریع کسری بودجه و درعین‌حال، حفظ مدیریت دولت بر این شرکت‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه است»، این‌طور نتیجه‌گیری کرده: «استفاده از سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اگر چه مسئله کوتاه‌مدت دولت را به نحو ساده‌ای حل می‌کند، اما مسئله‌ای بزرگ برای کشور در آینده ایجاد خواهدکرد.»

صندوق واسطه‌گری مالی یکم در یک نگاه

قیمت هر سهم: ۱۰ هزار تومان
سقف سرمایه‌گذاری: صاحب هر کد ملی، ۲۰۰ سهم
محدودیت سنی: ندارد
نماد بورسی: دارایکم
زمان آزادسازی معامله در بورس: حداقل ۲ ماه پس از پایان پذیره‌نویسی
نحوه خرید سهام:
الف) دارندگان کد بورسی: درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌های منتخب (ملی، سپه، مسکن، اقتصاد نوین، پست بانک، توسعه تعاون، کشاورزی، رفاه، ملت، تجارت، صادرات، مهر ایران)، درگاه آنلاین کارگزاری‌ها (ساعت ۱۴ تا ۱۶).
ب) فاقدان کد بورسی: نرم‌افزار‌های پرداخت موبایلی، درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌های منتخب.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
1
سلام.شماره شبا حتما باید با هر کد ملی مطابق باید یا پرداخت کننده میتواند برای ثبت نام همه اعضای خانواده شبای خود را (یک شبا) بدهد؟
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
ببخشید من پریروز هشصد تومنی از سایت گرفتم بعدش که تمدید کردن ۱۲۰۰ تومنی هم از بورس نماد دارایکم گرفتم اشکال که نداره اینجوری؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
4
سلام من ازدرگاه مبایلی دومیلیون خریداری کردم بفرماییدالان چجوری پیگیراصل وسودمبلغ باشم شماره شباازماگرفته نشده به چه طریق پرداخت میشه
نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
سلام،سامانه سجام ثبت نام کنید،خودتون هم با گوشی موبایل یا کامپیوتر میتوانید،آنجا شماره شبا بدهید
فرشته
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
1
سلام، من یبار واسه خرید سهام ETF تا قبل از مرحله پرداخت رفتم،ولی پرداخت نکردم، الان که میخوام بخرم خطا میده بیشتر از 2 میلیون نمیتونی بخری، چجوری میتونم خریدم و تکمیل کنم؟
فرشته
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
سلام، من یبار واسه خرید سهام ETF تا قبل از مرحله پرداخت رفتم،ولی پرداخت نکردم، الان که میخوام بخرم خطا میده بیشتر از 2 میلیون نمیتونی بخری، چجوری میتونم خریدم و تکمیل کنم؟
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
باسلام. من خواستم سهام صندوق رو خرید کنم ولی بدلیل ترافیک موفق نشدم لطفا مهلت رو تمدید کنید. باتشکر
منصور علی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
سلام بنده درتاریخ 20 /2از بانک اقتصاد نوین اوراق خرید کردم وبعد دو روز بعد برای پیگیری باهمان سامانه رفته ام باز هم از من دو میلیون دیگر از من کم شد در ضمن بایک کد ملی تا حالا بر گشت نخو رده لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم
روشن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
0
0
سلام سرنوشت این سهام ها چه شد؟ کی معلوم میشه چقدر تعلق گرفته ؟ کجا مقدار سهام رو میشه دید؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->