ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم
سرخط خبرها

۱۰ حاشیه از مجلس دهم

  • کد خبر: ۲۷۵۷۹
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
۱۰ حاشیه از مجلس دهم
نگاهی به حاشیه‌های کوچک و بزرگ مجلس دهم که دیروز به کار خود پایان داد.
محبوبه عظیم زاده/شهرآرانیوز، رکورددار ریاست مجلس شورای اسلامی کشورمان دیروز به کار خود خاتمه داد. علی اردشیر لاریجانی که از خرداد ۸۷ ریاست مجلس شورای اسلامی را عهده دار شد، دیروز بعد از ۱۲ سال، واپسین جلسه علنی مجلس دهم را برگزار کرد. در همین راستا و به بهانه آخرین جلسه مجلس دهم نگاهی داشتیم به برخی حواشی مجلس در این چهارسال.

۱/ بهارستان نشینان در آخرین روز‌های آخرین دوره کاری خود، به خاطر کرونا، روز‌های متفاوتی را از سر گذراندند. پخش پک‌های بهداشتی بین نمایندگان در روز‌های ابتدایی جولان کرونا، کلی سروصدا کرد و بعد لاریجانی واقعا به کرونا مبتلا شد. حاشیه‌های مجلس البته خیلی عجیب و غریب‌تر بود و تعدادی از آن‌ها نیز تبعات جدی‌تر و جبهه گیری‌های منفی زیادی را به دنبال داشت.

۲/ در روز‌های آغازین مجلس دهم شعرخوانی یکی از نمایندگان خانم، سکینه الماسی، نماینده مردم عسلویه، حاشیه ساز شد. او نطق خودش را با خوانش شعر «به نام خداوند رنگین کمان» آغاز کرد و همین، دست مایه شوخی‌های زیادی در فضای مجازی شد.
عکس‌های منتشر شده از مجلس نشان داد خود لاریجانی هم در قبال این شعرخوانی نتوانست جلوی خنده اش را بگیرد و شد سوژه دیگری برای فضای مجازی.

۳/ تلفظ برخی از اصطلاحات یکی دیگر از چالش‌های مجلس دهم بود. «FATF» و موزه «لوور» ۲ اصطلاحی بودند که ۲ تن از نمایندگان در قرائت آن‌ها با مشکل روبه رو شدند، تا جایی که حتی بعد از تلاش چندباره برای ادای درست آن‌ها باز هم موفق به این کار نشدند و نمایندگان دیگر، با فریادهایشان شکل درست تلفظ آن‌ها را بهشان یادآوری کردند.

۴/ حضور فدریکا‌موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا، در مجلس و تلاش تعداد زیادی از نمایندگان برای سلفی گرفتن با او نیز یکی دیگر از اتفاق‌های بحث برانگیز این دوره بود.

۵/ میوه خوردن نمایندگان در مجلس هم چند باری حاشیه ساز شد. یک مرتبه مربوط بود به نادر قاضی پور و گلابی خوردنش که خودش در صحن مجلس این گونه به آن پاسخ داد: «آذربایجان غربی مرکز تولید میوه جات است. الان هزاران تن میوه مانده روی دست کشاورزان عزیز. این کار را کردم تا رئیس جمهور و وزیر محترم جهاد بدانند که واردات میوه خارجی را قطع کنند. این کار را عمدا کردیم، چون می‌دانستیم آنجا فضول است و فضول‌ها عکس می‌اندازند.»

۶/ در یک اتفاق دیگر عکس نماینده میانه با یک کیسه پلاستیکی در دست در حال صحبت با وزیر امور خارجه منتشر شد که باعث شد درباره رژیم غذایی خاصش صحبت کند و بگوید که آن کیسه حاوی مغز کاهو بوده و به خاطر کالری کم و رژیم غذایی خاصش باید آن را رعایت کند.

۷/ حاشیه‌ها البته گاهی اوقات فراتر از این کنش و واکنش‌ها رفت و جنبه زشت و زننده‌ای به خود گرفت. برخورد نماینده سراوان با مأمور گمرک یکی از پربحث‌ترین اتفاقات مجلسی در دنیای مجازی بود.

۸/ درگیری لفظی، نماینده مردم شیروان، با یکی دیگر از نمایندگان که شاید اگر کسی جلوی او را نمی‌گرفت به زدوخورد فیزیکی هم منجر می‌شد، یکی دیگر از حوادث حاشیه ساز و دور از شأن نمایندگان مجلس بود.

۹/ در این بین جنجال‌های دیگری هم یقه نمایندگان را گرفته است؛ مثل وقتی که فریدون احمدی، نماینده زنجان، و محمد عزیزی، نماینده ابهر، را به اتهام اختلال در بازار خودرو بازداشت کردند. این اتفاقات واکنش‌های زیادی را از جانب کاربران در صفحات مجازی به دنبال داشت. فردی در این رابطه نوشته بود: «بهتر نیست شمایی که نماینده مجلس هستین یکم بیشتر از حد معمول مراقب خودتون و رفتار‌ها و چیزایی که می‌گید باشید؟»

۱۰/ علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و البته به عنوان کسی که باید نطق‌ها و زمان آن‌ها را همیشه در کنترل خود داشته باشد، همیشه به نوعی یک طرف این داستان‌ها بوده؛ داستان‌هایی که برخی اوقات خودش زمینه ساز آن بوده است، چه آن وقتی که با شوخی و خنده خطاب به نماینده‌ای که با صدایی غرا مشغول نطق کردن است می‌گوید: لازم نیست حتما از تمام ۱۵ دقیقه خود برای صحبت کردن استفاده کنید و چه آن وقتی که با وزیر اطلاعات شوخی می‌کند. علی لاریجانی پس از صحبت‌های حجت الاسلام علوی، وزیر اطلاعات، و هجوم تعدادی از نمایندگان برای بوسیدن او گفت: «آقای علوی این قدر‌ها هم بوسیدنی نیست و سلیقه هم چیز خوبی است». به هرحال، مجلس دهم با تمام حاشیه‌های ریز و درشتش به پایان راه نزدیک شده و این روز‌ها مردم چشم انتظار روی کار آمدن مجلس جدید هستند و اینکه ببینند در نهایت قرار است چه کسی کرسی ریاست دوره جدید را بر عهده بگیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->