صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ بازگشایی ۲۴ ساعته صحن‌های روباز حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران اعلام برنامه‌های سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در خراسان‌رضوی ویژه برنامه‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد صداوسیمای خراسان‌رضوی حسن توفیق، کاریکاتوریست و مدیرمسئول نشریه طنز توفیق، درگذشت کمک سه میلیاردی خیران برای آب بهره‌برداری از ۴۹۳ پروژه با ۱۷۰۰ کلاس درس در سال جاری «طفلی به نام شادی»، مجموعه شعر شفیعی کدکنی، بعد از ۲۳ سال منتشر شد معرفی و نقد فیلم «کشتارگاه» عباس امینی: انجماد انتقام در سردخانه سعید نجاتی دبیر چهاردمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی شد ساخت «سوپرایز» محمد کارت به‌زودی آغاز می‌شود برگزیدگان جایزه مهرگان ادب/ رمان «کتابِ خَم»، نوشته علیرضا سیف‌الدینی، تندیس بهترین رمان را برد ۵۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز است بازیگران سریال «زمین گرم» سعید نعمت الله مشخص شدند اولین شب حرم مطهر رضوی بدون محدودیت زمانی+فیلم امسال، ۱۳۴ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی در خراسان رضوی به مدرسه می‌روند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خبر ویژه
پوریا ذوالفقاری، منتقد سینما:

مسعود فراستی آخرین منتقدی ست که حق دارد از زوال سلیقه مخاطبان سینمای ایران گله کند

  • کد خبر: ۲۷۷۷۷
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
پوریا ذوالفقاری، منتقد سینما، در صفحه اینستاگرام خود به اظهارات فراستی در برنامه دوهمی واکنش نشان داد

به گزارش شهرآرانیوز؛ پوریا ذوالفقاری در پاسخ به مسعود فراستی نوشته است:

«مسعود فراستی آخرین منتقدی ست که حق دارد از زوال سلیقه ی مخاطبان سینمای ایران گله کند.او تنها منتقد تاریخ سینمای ماست که جدا از برنامه های پراکنده تلویزیونی اش بیش از یک دهه هفته ای چندساعت آنتن زنده ی تلویزیون را در اختیار داشته. اگر سلیقه ی مخاطب افت کرده -که کرده-فراستی قطعا دراین زوال نقش داشته است. او می توانست در این ده سال نقد رابه صدور حکم خوب و بد فرو نکاهد. میتوانست به جای آویختن به «نولان این کاره نیست» و «فورد اینکاره ست» از لزوم مواجهه با آثار متنوع و ضرورت یافتن راه های ورود به دنیای هر اثر بگوید. می توانست بگوید هیچ فیلم خوبی کامل و بی نقص و هیچ فیلم بدی فاقد دست کم سکانس یا لحظه‌ای سینمایی نیست. پس باید دید ودرگیر فیلم شدو نگاه انتقادی را با نگاه تمسخر آمیز اشتباه نگرفت.

می توانست به جای تفاخر به نقد کردن با دیدن چند دقیقه از یک فیلم، بگوید گاه ازاثری متوسط و حتی بد می توان نجوایی ارزشمند شنید که تحسین شده ترین آثار فاقد آنند. می توانست نقد را تبدیل به راهی برای تقسیم لذت کند و از اهمیت نفس «آیین فیلم دیدن» بگوید واز هر برنامه اش، ضیافتی از سینما و ادبیات و موسیقی بسازد و به مخاطبانش در دورافتاده ترین نقاط کشور، سرنخ هایی برای شروع زندگی فرهنگی بدهد تا فریب هر جنس بنجلی را نخورند. می توانست بیاموزد وبیاموزاند که نقد یک اثر گفتگو با آن اثر است. مهم نیست اگرحتی مخاطب نفهمد شما فیلم را دوست داشته اید یا نه. نقد اصلا خودش یک اثر است. 

 

ولی چه کرد؟ حکم داد.طعنه زد. تیتر شد. سلبریتی شد. مضحک ترین تصویر ممکن را از یک منتقد ساخت.کارش رسید به جایی که مثل مسعود شصت چی مرد دوهزار چهره (که «من اشتباهی بودم»اش را در عروسی ها اجرا می کرد)، دعوت شود به محافل ومثل همین حضورش در دورهمی بگوید فیلم بداست و ملت بخندند وبرایش دست بزنند. فراستی تصویر منتقد رامخدوش کرد. نقد را به اظهار نظر و صدور حکم تقلیل داد. گاو پس از ده سال چنته اش چنان خالی مانده که در کتاب باز،کتاب اشتباهی معرفی می کند و در دورهمی از بیضایی و کیارستمی خاطره می گوید تا دیده شود. از کسانی که حتی یک دقیقه آنتن تلویزیون در اختیارشان قرار نگرفت اما فرهنگ ساز بودند.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
توجه : نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمیشود.
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}