عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

اعضای «هیئت رئیسه سِنی» مجلس یازدهم مشخص شدند

  • کد خبر: ۲۸۰۱۵
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
اعضای «هیئت رئیسه سِنی» مجلس یازدهم مشخص شدند
یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از فردا کار خود را با حضور ۲۷۷ منتخب از ۱۹۷ حوزه انتخابیه آغاز می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در این فرصت باقی‌مانده تا آغاز به کار مجلس یازدهم، به میانگین سنی وکلای ملت در ده دور گذشته و مجلس پیش‌رو می‌پردازیم و به اعضای هیئت رئیسه سنی این مجالس اشاره خواهیم کرد.

 دوره اول مجلس، سال ۵۹-۶۳

اولین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد. میانگین سن نمایندگان در دوره اول ۳۹.۸ بوده و تنها پنج نفر از این نمایندگان ۲۵ سال سن داشتند.

در این دوره یدالله سحابی نماینده تهران با ۷۵ سال سن مسن‌ترین نماینده و مهدی بازرگان دیگر نماینده تهران با ۷۳ سال دومین نماینده مسن مجلس اول بودند.

سید محمدتقی آل سید غفور نماینده‌ی شوشتر، مجتبی استکی نماینده شهرکرد، محمد علی خسروی نماینده میاندوآب، غفور گرشاسبی نماینده بندر لنگه و سید مجتبی عرفانی نمایندگانی بودند که در دور اول مجلس شورای اسلامی تنها ۲۵ سال سن داشتند. در این دوره بیشترین فراوانی مربوط به سن ۳۲ سالگی است.

 دوره دوم مجلس، سال ۶۳-۶۷

مجلس دوم در سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد. در این دوره باز هم فراوانی سنی اکثر نمایندگان مجلس ۳۱ تا ۳۵ سال و میانگین کلی آن ۳۹.۶ بود. در این دوره سعید امانی همدانی نماینده همدان مسن‌ترین نماینده مجلس بود که ۶۹ سال سن داشت. عبدالمجید شرع پسند نماینده کرج نیز جوانترین نماینده مجلس در دور دوم بود که ۲۵ سال سن داشت. در این دوره نیز سن ۳۶ سالگی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود.

دوره سوم مجلس، سال ۶۷-۷۱

این دوره از مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۷ آغاز به کار کرد. بیشتر نمایندگان در دسته سنی ۳۱ تا ۳۵ سال قرار داشتند و میانگین کلی مجلس ۴۰ سال بوده است. بیشترین فراوانی سن در این دوره نیز مربوط به سن ۳۵ سالگی است. محمدحسین چهره‌گانی نماینده تبریز با ۶۸ سال سن در این دوره مسن‌ترین نماینده مجلس بود.

جوانترین نمایندگان مجلس در این دوره ۲۷ سال سن داشتند که بالا رفتن سن نمایندگان را نشان می‌دهد. در این دوره حبیب برومند داشقاپور نماینده مغان، یوسف بسنجیده نماینده کردکوی و بندر ترکمن، احمد حسین پودینه نماینده زابل، داوود توحیدی نماینده بروجن، اسدلله جامی نماینده تربت جام، بخش‌علی رحیم‌نژاد نماینده ماکو، کریم شامخی نماینده تبریز، میرعلی عبدالله‌پور حسینی نماینده تبریز و سید احمد موسوی نماینده اهواز از نمایندگانی بودند که در دوره سوم مجلس تنها ۲۷ سال سن داشتند.

در این دوره همچنان اکثر نمایندگان مجلس در دسته ۳۱ تا ۳۵ سال قرار داشتند و میانگین کلی مجلس ۴۰ سال بوده است.

دوره چهارم مجلس، سال ۷۱-۷۵

مجلس در این دوره از سال ۱۳۷۱ آغاز به‌کار کرد. در این دوره میانگین سنی نمایندگان مجلس افزایش پیدا کرد و برخلاف سه دوره گذشته بیشتر نمایندگان مجلس در دوره سنی ۳۶ تا ۴۰ سال قرار داشتند.

نمایندگانی که در بدو این دوره، ۳۹ سال سن داشتند، بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند. میانگین کلی سن نمایندگان مجلس در این دوره ۴۲.۲ بوده است.

 

در این دوره سیدعلی غیوری نجف‌آبادی نماینده تهران و سید عباس پاک‌نژاد نماینده یزد مسن‌ترین نمایندگان مجلس بودند که هر دو ۶۲ سال سن داشتند. جوانترین نماینده مجلس در این دوره نیز احمد مرادی نماینده چناران و طرقبه است که ۲۷ سال سن داشت.

 

دوره پنجم مجلس، سال ۷۵-۷۹

این دوره مجلس در خرداد ۱۳۷۵ آغاز به کار کرد. در این دوره که سن نمایندگان با یک رشد مواجه شده بود، بیشتر آن‌ها در دوره سنی ۳۶ الی ۴۰ قرار داشتند. در این دوره میانگین سنی نمایندگان ۴۳.۷ بوده است. بیشترین فراوانی سن در این دوره نیز مربوط به سن ۴۰ سالگی است.

جوانترین نمایندگان مجلس در این دوره ۳۱ سال سن داشتند که حیدر ابراهیم‌بای سلامی نماینده خواف و حسن الماسی نماینده مغان و همین طور ابراهیم کریمی نماینده لردگان از جمله آنهاست. در این دوره محمدعلی شیخ نماینده شوشتر نیز مسن‌ترین نماینده مجلس بود که ۶۹ سال سن داشت.

دوره ششم مجلس، سال ۷۹-۸۳

 

این دوره مجلس نیز در سال ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد و میانگین سنی نمایندگان ۴۴.۷ بود که بیشترین فراوانی مربوط به ۴۰ سال بوده است. در این دوره جوانترین نماینده مجلس ۲۹ سال سن داشته است که غلامعلی کوهساری نماینده رامیان بوده است. مسن‌ترین نماینده مجلس نیز محمدعلی شیخ نماینده شوشتر بوده است که ۷۱ سال داشته است.

 

دوره هفتم مجلس، سال ۸۳-۸۷

 

در دوره هفتم که از سال ۸۳ آغاز به کار کرد شاهد افزایش نمایندگان ۴۶ تا ۵۰ سال بودیم.

 

در این دوره میانگین سنی نمایندگان ۴۷ سال بود. در این دوره نیز نمایندگانی که ۴۶ سال سن داشتند، توانستند بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند. در این دوره سید عباس پاک‌نژاد نماینده یزد مسن‌ترین نماینده مجلس بود که ۷۵ سال سن داشت.

 

هوشنگ حمیدی نماینده سنندج، فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه و پیمان فروزش نماینده زاهدان نیز جوانترین نمایندگان مجلسی بودند که ۳۲ سال سن داشتند.

 

 دوره هشتم مجلس، سال ۸۷-۹۱

 

در این دوره از مجلس که از سال ۸۷ آغاز به کار کرد بیشتر نمایندگان مجلس در دسته‎ سنی ۴۶ تا ۵۰ سال قرار دارند و میانگین سنی آن‌ها نیز ۴۸.۸ بوده است. در این دوره محمدتقی رهبر نماینده اصفهان با ۷۳ سال سن مسن‌ترین نماینده مجلس شناخته می‌شود.

 

همچنین سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز جوانترین نماینده‎ این دوره است که در ابتدای ورود به مجلس ۳۲ سال سن داشت.

 

دوره نهم مجلس، سال ۹۱-۹۵

 

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد. میانگین سنی نمایندگان این دوره از مجلس ۵۱ سال بود که می‌توان گفت پیرترین مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

 

در این دوره علیرضا مرندی نماینده تهران با ۷۳ سال سن مسن‌ترین نماینده مجلس و ابوالقاسم جراره نماینده بندرعباس ومحمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا با ۳۱ سال سن جوانترین نمایندگان این دوره مجلس بودند.

 

دوره دهم مجلس، سال ۹۵-۹۹

 

در این دوره از مجلس شورای اسلامی که در خرداد ۹۵ آغاز به کار کرد، میانگین سنی وکلای ملت در این دوره ۵۰ سال بود.

 

در این دوره مجلس عبدالرضا هاشم زایی نماینده مردم تهران یا ۷۲ سال سن مسن‌ترین و سیده فاطمه حسینی دیگر نماینده تهران با ۳۱ سال سن جوانترین نماینده مجلس دهم بودند.

 

دوره یازدهم، سال ۹۹-۱۴۰۳

 

با انتخاب شدن تعداد زیادی از منتخبین مجلس یازدهم می‌توان مشخص کرد که در مجلس آینده هیئت رئیسه سنی متشکل از کدام نمایندگان است.

 

تاکنون میانگین سنی منتخبین مجلس یازدهم ۵۱ سال بوده است.

 

سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران با ۷۴ سال مسن‌ترین نماینده مجلس آینده خواهد بود و ریاست هیئت رئیسه سنی را نیز برعهده خواهد داشت.

 

روح الله نجابت منتخب مردم شیراز با ۳۰ سال سن نیز جوان‌ترین نماینده مجلس یازدهم خواهد بود.
منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->