اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رانت‌بازی در بازار خودرو

  • کد خبر: ۲۸۰۵۴
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
رانت‌بازی در بازار خودرو
سید محسن موسوی زاده
همین ۵ سال پیش بود که در فضای مجازی بحث مقابله با گران‌فروشی خودرو حسابی داغ شد و یک‌دفعه «نه به خرید خودرو» گل کرد. آن‌روز‌ها این پویش به حدی گل کرد که نه تنها کار‌و بار خودروسازان را از سکه انداخت، بلکه خشم نعمت‌زاده، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، را برانگیخت، به‌طوری‌که به افرادی که تبلیغ نخریدن خودرو می‌کردند، نسبت ضد‌انقلاب داد.
هر‌چه از عمر این پویش می‌گذشت، وضعیت فروش خودروسازان بدتر می‌شد، برای همین چندنفر از وزرا با سیف، رئیس وقت بانک مرکزی، دورهم نشستند و تصویب کردند که برای خرید خودرو به شهروندان وام دهند.
این وام به این صورت بود که متقاضیان خرید خودرو با دریافت تسهیلات ۲۵ میلیون‌تومانی می‌توانستند با پرداخت فقط ۲۰ درصد از قیمت، خودرو صفرکیلومتر خریداری کنند. براساس این وام شهروندان برای خرید خودرو تیبا ۲ که قیمت کارخانه‌اش ۲۷.۳ میلیون تومان بود،
۸۰ درصد، یعنی ۲۱.۸ میلیون تومان را در قالب اقساطی که به ازای آن وام دریافت می‌کردند، می‌پرداختند و ۵.۵ میلیون تومان دیگر را باید به‌طور نقد پرداخت می‌کردند. بازپرداخت وام دریافتی در دوره ۴ ساله و با سود ۱۶ درصد بود. براین اساس هر قسط ۶۲۲ هزار تومان با مجموع پرداختی ۲۹.۸ میلیون تومان بود. (اکنون همان تیبا ۲ مدل ۹۴ در بازار حدود ۶۴ تا ۶۶ میلیون تومان است) اختصاص این وام سبب شد در بازه زمانی ۶ روز، ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شود.
کمتر از ۳ سال بعد، در سال ۹۷ هم‌زمان با رشد قیمت خودرو‌ها در بازار آزاد، دوباره بحث احیای پویش «نه به خرید خودرو» در فضای مجازی شروع شد و حتی یکی از بازیکن‌های فوتبال نیز از آن حمایت کرد، اما این بار شروع تحریم خودروسازان و از طرفی کاهش درآمد‌های نفتی سبب شد معادلات اقتصادی وضعیت را به سویی ببرد که حتی خود شروع‌کنندگان پویش هم آن را جدی نگیرند و شایعاتی مبنی بر خرید خودرو خارجی در همان زمان توسط آن‌ها منتشر شود. با‌این‌حال تشنگی بازار و تفاوت قیمت رسمی و غیررسمی در کنار گرانی روزافزون دلار، سکه و مسکن فضا را برای رونق بازار پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان فراهم کرد.
همین تفاوت قیمت سبب شده تا از آن تاریخ تاکنون حسابی بازار پیش‌فروش خودرو پرطرف‌دار باشد. به‌خصوص اکنون که شکاف قیمت کارخانه و بازار بسیار بیشتر است. این بازی برای خودروسازان و پیش‌خریداران بازی برد-برد است.
خودروسازانی که این روز‌ها از تزریق بی‌حساب‌و‌کتاب دلار‌های نفتی محروم شده اند، حالا می‌توانند با پول‌های تأمین‌شده از طریق پیش‌فروش به فعالیت خود ادامه دهند و پیش‌خریداران خودرو نیز با فروش خودرو‌های تحویلی، می‌توانند درآمد چند سال یک نیروی کار را یک‌دفعه کسب کنند. هر‌چه عرضه خودرو از سال ۹۴ تاکنون تغییر کرده و شرایط تولید متفاوت‌تر شده باشد، یک منطق همچنان بر آن حاکم است. توزیع رانت! مسئولان به خودروسازان دلار‌های نفتی تزریق می‌کنند تا بر ناکارآمدی آن‌ها سرپوش گذاشته شود و همچنان تولید خودرو‌های بی‌کیفیت سودده تداوم بیابد. از طرفی بازار رانتی خودرو که سال‌ها با کلید‌واژه دلال‌ها توجیه می‌شود، به حیات خود ادامه دهد تا در این بازار مکاره شهروندان برای حفظ ارزش نقدینگی خود دست به رقابت بزنند.
هرچند این روز‌ها بحث گله از گرانی خودرو زیاد به گوش می‌رسد، اگر روند قیمت‌های خودرو در چند سال اخیر و واکنش خودروسازان و خریداران را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که خودرو بخش کوچکی از  مشکل بزرگ‌تر اقتصاد ایران است، مشکل رانتی بودن اقتصاد کشور و تلاش برای دستیابی به رانت بیشتر است. چه در زمان ثبات چه در زمان بی‌ثباتی قیمت‌ها.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->