کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

در نظام تقنینی با محافظه‌کاری روبه‌رو هستیم/ پدر در جایگاه ولی دم در قتل فرزند قصاص نمی‌شود

  • کد خبر: ۲۸۰۹۵
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
در نظام تقنینی با محافظه‌کاری روبه‌رو هستیم/ پدر در جایگاه ولی دم در قتل فرزند قصاص نمی‌شود
باید ریشه فرار دختران زیر ۱۶ سال که در این حادثه هم رخ داده است بررسی شود تا با اطلاعات حاصله مسئولان بتوانند آن را مدیریت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، علی نجفی توانا، وکیل دادگستری با اشاره به ماجرای قتل رومینا اشرفی که توسط پدرش در خواب با داس سربریده شد، گفت: باید ریشه فرار دختران زیر ۱۶ سال که در این حادثه هم رخ داده است بررسی شود تا با اطلاعات حاصله مسئولین بتوانند آن را مدیریت کنند.

وی اظهارکرد: قتل های خانوادگی و جنایاتی که در آنها افراد همدیگر را می شناسند، ریشه درسوءتفاهمات و اختلافات گسترده و همچنین  ناتوانی افراد برای مدیریت بحران دارد، خشونت از «کلامی» شروع می شود و  در نهایت به جنایت منتهی می شود.

وی افزود: سوءتفاهمات باعث ایجاد بی اعتمادی و سوءظن می شود و این گونه است که دو برادر یا والدین و فرزندان و یا دو همسایه یا زن و شوهر به جایی می رسند که قدرت تحمل را نسبت به همدیگر ندارند و تنها در این حالت با توجه به شدت و هدت آن هر دو طرف با به زانو در آوردن طرف دیگر باعث ایجاد چنین جنایاتی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه جنایت جسمی حیوانی ترین رفتار نوع بشر است، گفت: قتل های خانوادگی بین زن و شوهر، ریشه در برخی از سوتفاهمات مسایل اقتصادی وجنسی دارد  یا قتل های خانوادگی بین فرزند و والدین مربوط به این است که فرزندان از والدین پیروی نمی کنند و نارضایتی والدین از آنها به حدی می رسد که امکان تحمل فرزندشان را ندارند و باعث می شود که فرزندان یا  از خانه فرار می کنند یا توسط  والدین بیرون رانده شوند و  یا قتلی به وقوع افتد. ریشه این اتفاقات  مشکلات اقتصادی و بیکاری وعدم ازدواج جوانان است که باعث وقوع قتل یا جنایتی می شوند.

نجفی توانا درباره سربریدن دختر ۱۴ ساله توسط پدرش در خواب گفت: حادثه ای که رخ داده ریشه سنتی دارد و ارزش های دینی و فرهنگی آنها با شرایط جدید و فضای مجازی چندان انطباق ندارد و گسست و اختلاف بین فرزندان باعث شده با کوچکترین اختلافی موضوع به جای تفاهم به درگیری برسد.

وی افزود: حادثه رخ داده شده واکنش های فراوانی را بدنبال داشته است. واکنش مدیریتی از بالا به پایین را شاهدیم. اکثرا در غرب کشور  فرزندان دختر آسیب پذیرتر نسبت به پسران هستند وحتی حق ایجاد رابطه دوستی با جنس مخالف را ندارند و بارها شاهد درگیری های دسته جمعی در این زمینه در غرب کشور بوده ایم.

وی افزود: باید ریشه فرار دختران زیر ۱۶ سال که در این حادثه هم رخ داده است بررسی شود تا با اطلاعات حاصله مسئولین بتوانند آن را مدیریت کنند. متاسفانه ریشه این جنایات به روابط قبلی والدین بر می گردد و نیز تعصب بی جا که باعث قتل خانوادگی می شود.

نجفی توانا گفت:  طبق  ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر در جایگاه ولی دم در قتل فرزند قصاص نمی شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می شود لذا متاسفانه درنظام تقنینی با محافظه کاری روبرو هستیم. عملی که این پدر انجام داده با شرایط امروز کشور  مطابقت ندارد و باید شرایط روحی و وضعیتی که قتل در آن انجام شده در کنار شرایط زندگی مقتول مورد بررسی قرار گیرد.


وی در پایان یادآور شد: در قانون مجازات سابق و فعلی براساس قاعده «انت و ما لک لابیک» و فحوای عدم قصاص پدر به دلیل قتل فرزند، از ادله ای است که در این قاعده  به آن استناد شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->