نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا رونق به بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز باز می‌گردد؟

  • کد خبر: ۲۸۱۵۳
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
آیا رونق به بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز باز می‌گردد؟
گزارش بانک مرکزی از افزایش ۸ برابری تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین حکایت دارد
مسعود سلطانی/شهرآرانیوز - بسیاری از کارشناسان برای ارائه تحلیل درباره آینده بازار مسکن منتظر انتشار گزارش بانک مرکزی از معاملات مسکن در شهر تهران بودند. این گزارش بر اساس داده‌های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور تهیه می‌شود که تنها برای شهر تهران به صورت دقیق در دسترس است و در سایر شهرستان‌ها جدی گرفته نمی‌شود.
آمار بانک مرکزی از معاملات مسکن تهران در اردیبهشت‌ماه سال جاری حکایت از افزایش ۸ برابری معاملات نسبت به فروردین ماه دارد. این آمار حکایت از آن دارد که رکود ایجاد شده در بازار مسکن در دوران شیوع کرونا به روز‌های آخر خود رسیده است. بنگاه‌های معاملات املاک در مدت زمان شیوع این ویروس بر اساس دستور ستاد مبارزه با کرونا فعالیتشان متوقف شده بود و این موضوع روی بازار مسکن نیز تأثیر جدی گذاشت و اکنون افزایش ۸ برابری معاملات مسکن در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین‌ماه حکایت از عادی شدن شرایط بازار بعد از کرونا دارد.
نکته مهم دیگر این است که به طور معمول انتظار می‌رود بازار در سایر کلان‌شهر‌ها نیز به صورت موازی و همگام با بازار مسکن تهران نوسان کند، پس با توجه به وضعیت بازار مسکن در تهران می‌توان گفت تعداد معاملات در مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران با همین شیب افزایش پیدا کرده است.
براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافته است.
همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۶۹.۷ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
علاوه بر این، بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت‌ماه امسال حاکی از آن است که از مجموع ۱۱ هزار و ۳۱۰ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۸.۸ درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند که سهم مذکور در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل حدود ۲.۲ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قیمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ سال و بیشتر افزوده شده است.

موج پایتخت به بازار مشهد می‌رسد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد دراین‌باره گفت: در اردیبهشت‌ماه مقداری بازار باز شد. اسفند و فروردین تعطیل شدند و اجازه قولنامه نداشتند. آمار پایین آمد.
 علی مراد‌زاده ادامه داد: در اردیبهشت فعالیت بیشتر شد و چیزی که بانک مرکزی اعلام کرده است برای مشهد هم صادق است. موج‌ها از تهران شروع می‌شود و با فاصله زمانی یک‌ماهه به شهرستان‌ها می‌رسد.
وی با اشاره به رشد بورس تهران نیز گفت: یک تورم انتظاری ایجاد می‌کند و کسانی که صاحب املاک و مستغلات هستند نیز انتظار دارند قیمت بالاتری برای دارایی‌هایشان تعیین شود. این انتظارات تورمی باعث شده است که اغلب افرد قیمت‌های بالاتری برای دارایی خود تعیین کنند.
همچنین یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با شهرآرا با اشاره به رونق بازار مسکن در مشهد گفت: روانه شدن بخشی از سود‌هایی حاصل‌شده در بازار سرمایه به بازار مسکن یکی از دلایل رونق معاملات ملک در اردیبهشت است. سید علی عقیلی افزود: همچنین زمزمه حذف ۴ صفر از پول ملی سبب شده است، بخشی از مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به خرید مسکن و زمین کنند. این مسئله به رشد تقاضا برای خرید خانه دامن زده است. وی بیان کرد: بسیاری از افرادی که در اسفند و فروردین قصد خرید و فروش مسکن را داشتند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا دست نگه داشته بودند، به نظر می‌رسد که از اردیبهشت وارد این بازار شده‌اند. همین مسئله سبب رونق گرفتن معاملات مسکن در مشهد شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->