سرخط خبرها

نشست زمین؛ وقتی شهرداری مشهد جور شرکت‌های خدماتی را می‌کشد

  • کد خبر: ۲۸۳۲۳
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
نشست زمین؛ وقتی شهرداری مشهد جور شرکت‌های خدماتی را می‌کشد
نشست زمین در خیابان‌های پرتردد باعث اضافه شدن به ترافیک می‌شود، این در حالی است که مردم هم ترافیک ناشی از کنده‌کاری‌ها را تحمل می‌کنند و هم وقتی همین کنده‌کاری‌ها نشست کرد باید به زحمت بیفتند و در ترافیک بمانند.
فرامرزی/شهرآرانیوز - شاید آن‌قدر تکرار شده است که دیگر به چشم نمی‌آید. شاید آن‌قدر مردم گلایه کرده‌اند که خسته شده‌اند. شاید ناراضی‌اند، اما دیگر دل و دماغ گله کردن هم ندارند، چون هر چه گفتند و به هر دری زدند، نشد که نشد. شاید، چون می‌دیدند گلایه از وضعیت آسفالت معابر چیزی را حل نکرد آن وقت اگر از نشست زمین نگران باشند و حرفی بزنند باز هم آب از آب تکان نمی‌خورد. از انصاف نگذریم در بسیاری از موارد وقتی مردم با ۱۳۷ تماس می‌گیرند اگر نشست زمین خطرناک باشد مشکل بعد از چند روز رفع می‌شود، اما موضوع اینجاست که به تازگی تعداد نشست‌ها خیلی زیاد شده است. در این گزارش به موضوع نشست زمین در کوچه و خیابان‌های منطقه پرداخته‌ایم.

نشست و ترافیک
حسن رادمنش، یکی از اهالی خیابان مطهری، است. او به ترافیک چهارراه مطهری به دلیل همین نشست‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی پیش چند جای خیابان مطهری نشست کرده بود. دور نشست‌ها را پوشانده بودند، قرار دادن همین حفاظ‌ها در خیابان کم عرض مطهری باعث ترافیک زیادی شده بود.
وی اضافه می‌کند: نشست زمین در خیابان‌های پرتردد باعث اضافه شدن به ترافیک می‌شود، این در حالی است که مردم هم ترافیک ناشی از کنده‌کاری‌ها را تحمل می‌کنند و هم وقتی همین کنده‌کاری‌ها نشست کرد باید به زحمت بیفتند و در ترافیک بمانند.

مدیریت شهری نداریم
زهره احمدی دانشجو است. او که ساکن خیابان هنرور است در این باره نبود مدیریت واحد شهری را عامل این نابسامانی‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر شهرداری به عنوان سازمان متولی همه امورات مربوط به کنده‌کاری و پرکردن آن را به عهده بگیرد و تمامی شرکت‌های خدماتی تنها با نظارت شهرداری کار کنند شرایط بهتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شرکت آب برای خودش به کنده‌کاری اقدام می‌کند، شرکت گاز هم برای خودش. در کل هر کدام از شرکت‌ها در راستای بهبود زیرساخت‌هایشان در شهر کنده‌کاری می‌کنند، اما معمولا وقت پرکردن چاله‌ها دقت لازم نمی‌شود. تنها دو سه هفته بعد از کنده‌کاری شاهد نشست زمین هستیم.

این ساکن خیابان هنرور از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهد سری به هنرور ۴ بزنند، چون چند جای این خیابان به دلیل همین کنده‌کاری‌ها نشست کرده است و ادامه می‌دهد: بعضی وقت‌ها وقتی کامیون از این کوچه عبور می‌کند، نگران می‌شوم و با خودم فکر می‌کنم مبادا خودرو‌های سنگین باعث نشست بیشتر زمین و فرورفتن خودرو یا آدم در آن شوند.

شرکت‌های خدماتی مقصر هستند
اکرم عرب ثانوی، یکی دیگر از ساکنان منطقه ما، است. او در این‌باره شرکت‌های خدماتی را مقصر می‌داند و می‌گوید: شهرداری خیابان‌ها را با هزار زحمت و هزینه آسفالت می‌کند، اما تنها مدت کوتاهی بعد کارگران این شرکت‌ها با کلنگ و ابزار‌های پرسروصدایشان خیابان‌ها را شخم می‌زنند. بر کارشان هم واقعا نظارت نمی‌شود انگار با خودشان می‌گویند در نهایت شهرداری نواقص را رفع می‌کند، چون آن‌قدر مردم گلایه می‌کنند و به ۱۳۷ زنگ می‌زنند که بالاخره شهرداری مجبور می‌شود کار ناقص آن‌ها را کامل کند.

آسفالت کم و بارندگی‌های زیاد
معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ در این‌باره می‌گوید: بعد از شیوع گسترش ویروس کرونا، کارخانجات تولید آسفالت در شهر تعطیلی شد. از سوی دیگر بارندگی در دو ماهه اخیر افزایش داشت. این موضوع باعث شد کوتاهی در انجام وظایف برخی از دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان دولتی تقریبا به یک روال عادی تبدیل شود.

احسان قیطاقی در ادامه اضافه می‌کند: شهروندان مشهدی از نشست‌های متعدد حفاری مربوط به شرکت‌های خدماتی، خرابی طولانی مدت آسفالت معابر و بی‌توجهی به ترمیم آن دچار آسیب و خسارت شده‌اند که گواه این موضوع حجم بسیار زیاد شکایات روزانه ثبت شده در سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ شهرداری است.

وی  ادامه می‌دهد: شرکت‌های خدمت‌رسان کم کاری می‌کنند، اما شهرداری مشهد به عنوان مدیر امور شهر طبق قوانین موجود تنها نظارت بر حسن اجرای حفاری‌ها را بر عهده دارد، اما به این دلیل که شهرداری به شهر و شهروندان احساس مسئولیت می‌کند با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های درون سازمانی و همچنین پیمانکاران طرف قرارداد مستقیما وارد عمل شد.

قیطاقی می‌افزاید: این امر در کنار بودجه صرف شده برای مبارزه با بیماری کرونا، موجب تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین بر مجموعه شهرداری شد و بخش بزرگی از تمرکز و توجه شهرداری معطوف مباحث مرتبط با حفاری‌ها و ترمیم آن‌ها شده است.

نشست زمین گواه این مدعاست که تنها مدیریت شهری می‌تواند حلال مشکلاتی از این دست باشد و تا وقتی مدیریت یکپارچه محقق نشود، اوضاع همین است که مردم از آن گلایه دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->