شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز:

سلام ترسالی به خراسان رضوی/ افزایش ۳۷ درصدی بارش‌ها

  • کد خبر: ۲۸۴۲۴
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
سلام ترسالی به خراسان رضوی/ افزایش ۳۷ درصدی بارش‌ها
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: میزان بارش خراسان‌رضوی در مقایسه با سال گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته است که در عمل ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
سمیرا شاهیان/ شهرآرانیوز، حسن خواجوی افزود: بر اساس داده‌های ایستگاه‌های همدید سازمان هواشناسی و ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو، تغییرات بارش کشور از مهرماه سال گذشته تا امروز در مقایسه با مقدار بلندمدت، در کل کشور ۳۱ درصد افزایش داشته است.
 

افزایش پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده
او با اشاره به بررسی‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده‌ای که سیمای طبیعی‌شان کوهستانی است، حدود ۵۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته افزایش داشته است. همچنین پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده‌ای که سیمای طبیعی‌شان بیابانی و دشتی است به ترتیب حدود ۹۰ و ۱۲۰ درصد به دلیل نزولات آسمانی افزایش داشته است.

جلوگیری از آتش‌سوزی
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه افزایش پوشش گیاهی نیز آسیب‌هایی دارد، اظهار کرد: گرچه افزایش پوشش گیاهی، علوفه و تغذیه دام‌ها را تأمین می‌کند، آسیب‌های زیادی نیز به محیط‌های طبیعی تحمیل می‌شود. از جمله مشکلاتی که در پیش داریم، خطر آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده است که خوشبختانه اقدامات خوبی برای پیشگیری از آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

خواجوی دراین‌باره توضیح داد: نقاط حساس به آتش‌سوزی شناسایی شده و استفاده از تجهیزاتی مانند مکنده آتش پیشنهاد شده که بخشی از تجهیزات نیز خریداری شده است. همچنین با دستگاه‌های نظارتی مثل ستاد مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی هماهنگی شده است که اگر آتش‌سوزی‌ها در حدی بود که یگان حفاظت اداره محیط زیست نتوانست اطفا کند، از آن‌ها کمک بگیریم.

او با اشاره به آمادگی کامل تیم‌های واکنش سریع در مناطقی که مستعد آتش‌سوزی هستند، افزود: در جا‌هایی که گردشگران و طبیعت‌گردان ممکن است بیشتر تجمع کنند و به‌ویژه در تعطیلات نیز گروه‌های گشت و کنترل را فعال کرده‌ایم. به علاوه این اقدامات، بروشور‌ها و بنر‌های آموزشی در مناطق حساس و بحرانی توزیع و نصب شده است.

خشک‌سالی شدید نداریم
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درخصوص وضعیت خشک‌سالی در مناطق حفاظت شده خراسان رضوی گفت: اکنون کمبود منابع غذایی و آبی بسیار شدید و حتی شدید نیست، اما هیچ کارشناسی تأیید نمی‌کند که بگوییم دوران خشک‌سالی تمام شده است.

خواجوی ادامه داد: مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اقدام حفاظتی است؛ زیرا هرچه مناطقمان را در برابر چرا و شکار بی‌رویه حفاظت کنیم، مؤثرترین و مفیدترین کار را انجام داده‌ایم. از این رو، بهترین اهرم حفاظتی با فعالیت‌هایی مثل گشت و کنترل محیط‌بانان و حتی کار‌های احیایی و نهال‌کاری در کانون‌های گردوغبار است و اقدامات عمرانی خیلی مقطعی هستند.

اولین استان از نظر تعداد مناطق حفاظت شده
این مسئول گفت: خراسان رضوی به لحاظ دارا بودن مناطق حفاظت شده، اولین در کشور و به لحاظ وسعت در مقایسه با کل کشور نیز چهارمین استان است که به‌دلیل تنوع گیاهی و جانوری و به عبارتی غنای زیستی‌ای که دارد، تخصیص منابع استانی و ملی بیشتری را می‌طلبد.

تنوع زیستی استان
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به ۴۱ منطقه حفاظت شده خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پارک ملی تندوره و ۳ اثر طبیعی ملی به نام‌های چشمه گراب و دریاچه بزنگان و قلل بینالود و ۳ پناهگاه حیات وحش به نام‌های دشت لاغری بردسکن و پناهگاه شیر احمد و پناهگاه حیات وحش حیدری و ۲۱ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع دارایی‌های ارزشمند در دسترس استان هستند.

خواجوی افزود: به لحاظ تنوع جانوری، ۸۱ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده و ۶۷ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست و ۲۴ گونه ماهی شناسایی شده است. همچنین تنوع گیاهی با ۱۷۰ محیط‌بان و در قالب ۴۱ پایگاه حفاظتی مراقبت می‌شود.
او توضیح داد: مناطق شکار ممنوع جزو آن دسته مناطقی است که به‌صورت دوره‌ای در آنجا شکار ممنوع و باقی فعالیت‌ها هم کمی محدود می‌شود تا برای ارتقا به مناطق حفاظت شده آماده شوند. این‌ها عملا نقاط ذخیره برای مناطق حفاظت شده هستند.
 
تغییرات بارش خراسان رضوی ۳۷ درصد افزایش داشته است/ خشک‌سالی شدید نداریم

گفتنی است مناطق حفاظت شده الله اکبر، زرین‌کوه، باغچه شیر، تخت سلطان، قرچغه، سیرخون، کوه بزنگان و هنگام و رودخانه‌های حفاظت شده کشف‌رود و تجن، مناطق دُربادام و اُرس سیستان و افتخاری و بینالود و جنگل خواجه و هلالی از جمله مناطق زیر مدیریت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->