دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

بلای عادی شدن کرونا

  • کد خبر: ۲۸۴۹۰
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
بلای عادی شدن کرونا
مهدی عسکری - روزنامه‌نگار
در ماجرای کرونا به دورانی رسیده‌ایم که شاید بتوان از آن به‌عنوان دوران بی‌تفاوتی یاد کرد؛ دورانی که اغلب ما خطر را می‌شناسیم، عوارض رعایت نکردن بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و سرپیچی از نکات توصیه‌شده بهداشتی را هم می‌دانیم، مطلع هستیم که در شرایط هشدار هستیم (به‌ویژه در خراسان‌رضوی و طبق اعلام وزارت بهداشت در ۶ استان دیگر)، اما درعین‌حال به نوعی رخوت اجتماعی رسیده‌ایم؛ رخوتی که بیشتر به‌دلیل عادی شدن نگرش مردم به بیماری کرونا ایجاد شده است. به عبارت بهتر، دیگر ماسک نمی‌زنیم، فاصله دست شستن‌هایمان بیشتر شده است و خرید مواد ضدعفونی‌کننده هم سهم کمتری در سبد خانوارمان دارد و درست همین نقطه است که جامعه‌شناسان از آن به‌عنوان عادی شدن ترس یاد می‌کنند که در نگاه اول شاید مواجه شدن مستقیم با ترس مطلوب باشد، اما قطعا منشأ برخی انتحار‌های اجتماعی خواهد بود که در ماجرای کرونا به شیوع موج دوم بیماری تعبیر می‌شود. برخلاف تمام روز‌های اسفند و فروردین و نیمی از روز‌های اردیبهشت که اگر در هنگام مواجهات رودررو از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کردیم، همه از ما دوری می‌کردند، حالا در اتوبوس، تاکسی، فروشگاه‌های بزرگ، پارک‌ها و... کمترکسی را می‌شناسیم که از ماسک استفاده کند و به روایت آنچه می‌بینیم، همه به این بیماری به‌چشم یک بیماری عادی نگاه می‌کنند و این درحالی است که هنوز خبری از کشف واکسن نیست، آمار‌های ابتلا به ویروس کرونا که در کشورمان سه‌رقمی شده بود، حالا به بیش از ۲۵۰۰ نفر در روز رسیده است و شمار فوتی‌ها هم معمولا کمتر از ۵۰ نفر نیست. همه این‌ها نشان می‌دهد که همچنان باید مراقب باشیم. همچنان باید خطر را احساس کنیم و همچنان باید پروتکل‌های اجتماعی را رعایت کنیم. در این میان، رفع برخی محدودیت‌های اجتماعی توسط دولت اگرچه به‌دلیل حمایت از کسب و پیشه و بازار بوده است، به معنای آزادسازی تعاملات اجتماعی و بازگشت به دوران پیش از کرونا نیست.
اگر نگاهی به روند ایجاد حساسیت‌زایی تبعات کرونا در رسانه ملی نیز بیندازیم، حتی رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها نیز با فاصله معناداری از گذشته، درمورد ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه می‌سازند و منتشر می‌کنند، به هرحال آنچه مشخص است، اینکه رویه بی‌تفاوتی مردم دربرابر ادامه حضور کرونا، به هیچ عنوان مطلوب نیست. درست است که از جذابیت اخبار کرونا در رسانه‌ها کاسته شده و شاید تولید محتوا در این زمینه نیز در برخی مواقع به ورطه تکرار افتاده است، ولی نمی‌توان منکر این قضیه شد که کرونا دیگر نیست، دیگر خطر ندارد و باید با آن عادی برخورد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->