۳ آزمون کشوری توسط سازمان سنجش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به‌زودی قیمت خرید تضمینی برنج ابلاغ می‌شود بازگشت دوباره تالار مجازی بورس (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آیا زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد؟ کود‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شد برداشت زعفران از مناطق سردسیر خراسان رضوی آغاز شد | هنوز زعفران نوبرانه به بازار عرضه نشده است درخواست جامعه کارگری از مجلس: هرچه سریع‌تر تحقیق در خصوص اموال سازمان تأمین اجتماعی را آغاز کنید پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه فشار عرضه کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور شرایط فروش اقساطی X ۵۵ پرو مدیران خودرو با اقساط بلندمدت از امروز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات نوسازی ۸ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ | اسقاط بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) «در صورت افزایش حقوق کارگران، کارفرما‌ها کارگران مازاد را اخراج خواهند کرد» یک نظریه اشتباه است با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان گوشی آیفون خرید؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) توقیف بیش از ۲۰۰ هزار پاکت زعفران تقلبی در چاپخانه‌های مشهد ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی در کشور از دست رفت آیا سهام عدالت به جاماندگان تعلق می‌گیرد؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) خرید خودرو برای حفظ ارزش پول کار مناسبی است؟ | کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ ۲۷۲ هزار دلار محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های دیگر صادر شد طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) کاهش قیمت در بازار خودرو‌های خارجی (۱۴ مهر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۴ مهر ۱۴۰۳) | ریزش ۱۲ میلیونی قیمت کوییک اتوماتیک اتحادیه املاک مشهد سکونت اتباع غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد را به‌صورت جدی رصد می‌کند
سرخط خبرها

بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند

  • کد خبر: ۲۹۲۵۸۷
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند
یک کارشناس حوزه کار گفت: باوجود آنکه موضوع طبقه‌بندی مشاغل در قانون دیده شده است، به دلیل نبود نظارت بر اجرای آن، بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند؛ درنتیجه، کارگران این مشاغل با حقوق ناچیز به انجام کار‌های طاقت‌فرسا مشغول‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر چمنی با اشاره به اظهارات وزیر کار مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد کارگران مشاغل سخت و الزام اجرای طبقه‌بندی مشاغل در این کارگاه‌ها، گفت: کار در معادن مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور است و مشاغل سخت و زیان‌آور آیتم‌های خاص خود را دارد. به ویژه در بحث آلاینده‌سنجی باید کارشناسان رسمی میزان آن را بررسی و تایید کنند.

وی افزود: در قانون تنها امتیازی که برای کارگران مشاغل سخت دیده شده، بازنشستگی پیش از موعد است که آن را هم در بسیاری موارد زیاد می‌بینند، در حالی که آسیب‌ها و فرسایش جسمی و روحی افراد نادیده گرفته می‌شود.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: اینکه وزیر کار از لزوم تغییر دستمزد کارگران مشاغل سخت سخن گفته، قدم خوبی است و امیدوارم که هر حرفی که در این باره زده می‌شود، عملی شود؛ مثل حادثه تلخ پلاسکو و جان باختن آتش نشانان نشود که سال‌ها طول کشید تا مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شوند و نمایندگان آنها چند سال جنگیدند تا بتوانند از این امتیاز استفاده کنند.

چمنی گفت: اگر در بحث معادن به دنبال اجرای طبقه‌بندی و تغییر حقوق کارگران هستیم، باید هرچه سریع‌تر عملیاتی نشود، چون ممکن است در حین بررسی و سال‌ها زمان بردن، جان چند نفر در حوادث معدنی به مخاطره بیفتد لذا این قبیل موضوعات باید هرچه سریع‌تر رسیدگی و آیین‌نامه آن بدون اتلاف وقت تدوین و ابلاغ شود تا دیگر چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم.

وی با یادآوری آسیب کار‌های سخت و زیان‌آور به انسان، گفت: باید متناسب با سختی کار برای کارگران این شغل‌ها دستمزد تعریف کرد. قطعا راه‌هایی برای شناسایی کار‌های سخت و زیان آور وجود دارد و کسانی هستند که بتوانند آلایندگی محیط را مورد ارزیابی قرار دهند. در معدن ذغالسنگ طبس بحث آلاینده‌سنجی و شناسایی کار سخت و زیان آور صورت نگرفته و بعید می‌دانم که مشمول طرح طبقه‌بندی هم شده باشد.

این کارشناس حوزه کار درباره الزام اجرای طبقه‌بندی در کارگاه‌های سخت و زیان‌آور گفت: در حال حاضر ماده ۴۹ قانون کار این مساله را مورد تاکید قرار داده و گفته است که در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر باید طرح طبقه‌بندی اجرا شود. اگر کارفرما زیربار اجرای طرح نرفت، اداره کار آن منطقه باید وارد عمل شود و طرح را اجرا کند.

به گفته چمنی علیرغم آنکه موضوع طبقه‌بندی مشاغل در قانون دیده شده ولی به دلیل آنکه بر اجرای آن نظارتی وجود ندارد، بسیاری از کارگاه‌ها مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند و کارفرمایان هم تمایلی به اجرا نمی‌بینند؛ در نتیجه کارگران مشاغل سخت با حقوق ناچیز به انجام کار‌های سخت و طاقت‌فرسا مشغولند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->