دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود
سرخط خبرها

لزوم وجود وحدت رویه در بازسازی و بازآفرینی بنا‌های تاریخی

  • کد خبر: ۲۹۳۰۹
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
لزوم وجود وحدت رویه در بازسازی و بازآفرینی بنا‌های تاریخی
نایب رئیس شورای شهر مشهدگفت: به منظور بازسازی و بازآفرینی بنا‌های تاریخی باید الگوی مشترکی داده شود تا هر قطعه و ملک بنا به سلیقه شخصی بازسازی نشود و شاهد وحدت رویه باشیم؛ وحدت رویه‌ای که هویت تاریخی بنا و زمان ساخت، دوره قاجار و پهلوی، را برای بازدیدکننده تداعی کند.
به گزارش شهرآرانیوز،حمیدرضا موحدی‌زاده، در حاشیه بازدید جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و شهردار از دفاتر تسهیلگری محلات «سرشور» و «جنت» افزود: سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد ماموریت پیدا کرده تا بتواند فضا‌های سنتی شهر مشهد، که تعداد بسیاری هم هستند، را بویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی شناسایی و بازآفرینی کند.

وی با بیان اینکه برای تحقق و اجرایی شدن این ماموریت، حدود ۴۰ دفتر تسهیلگری پیش‌بینی شده که تاکنون ۲۸ دفتر در محلات هدف مستقر شده‌اند و ۴۰ دفتر دیگر نیز تا پایان سال فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، گفت: بخشی از هویت معماری و تاریخی شهر ما به بنا‌ها و آثاری متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی برمی‌گردد و ضمن اینکه معرف تاریخ ارزشمند ماست، هموطنان و مردم را با سلیقه و نگرش و دیدگاه مشهدی‌ها در بیش از ۱۰۰ سال قبل آشنا می‌کند؛ لذا این ماموریت را به سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد دادیم.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: بخشی از بنا‌های تاریخی به جا مانده از سال‌ها قبل، در حال خراب شدن است و بخشی هم به حال خودش رها شده چراکه برنامه جدی و مشترکی برای تشویق مردم به نوسازی و احیاء این بنا‌ها وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و ارگان‌های مربوطه و مالکان میتوانند در تعامل با یکدیگر گام‌های ارزشمندی در جهت بازآفرینی بنا‌های تاریخی بردارند، گفت: برخی از این بنا‌ها به دلیل فوت مالکان، درگیر مسائل وراثتی شده و باید پیش‌بینی مشوق و یا نحوه مشارکتی سازنده، با کمک ورثه این بنا‌ها را بازسازی کنیم.

موحدی‌زاده افزود: بخشی از بنا‌های تاریخی و میراثی را دفاتر تسهیلگری شناسایی کرده و این آثار در سازمان بازآفرینی نیز رصد شده و بانک اطلاعاتی آن‌ها درحال تکمیل است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم، حتی الامکان، شناسایی آثار تاریخی باارزش و بازسازی و بازآفرینی آن‌ها با کمک مالکان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است، اظهارکرد: شناسایی این بنا‌ها و راه حل‌های ارائه شده در قالب دفاتر تسهیلگری و با بهره‌گیری از مهندسان و معماران زبده اجرایی می‌شود.

موحدی‌زاده گفت: به منظور بازسازی و بازآفرینی بنا‌های تاریخی باید الگوی مشترکی داده شود تا هر قطعه و ملک بنا به سلیقه شخصی بازسازی نشود و شاهد وحدت رویه باشیم؛ وحدت رویه‌ای که هویت تاریخی بنا و زمان ساخت، دوره قاجار و پهلوی، را برای بازدیدکننده تداعی کند.
 
فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی، رویکردی نو در مدیریت شهری مشهد

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد گفت: به منظور آغاز حرکتی نو و رویکردی جدید در مدیریت شهری مشهد، شهرداری و سازمان بازآفرینی تصمیم به فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی گرفت؛ با این هدف که بنا‌های باارزش میراثی در حوزه شهرسازی خود را حفظ کنیم و بازآفرینی را در این رابطه فعال کنیم.

 احمد نوروزی نیز در این بازدید افزود: بافت‌های فرسوده گونه‌های مختلفی، اعم از بافت‌های ناکارآمد مرکز شهر، حاشیه نشینی، روستا‌های الحاق شده به شهر، مراکز نامتجانس مثل زندان و کارخانجات، گاراژ‌های مسافربری و بافت‌های تاریخی را شامل می‌شود.

نوروزی افزود: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود توجه ویژه‌ای به مقوله بازآفرینی داشت و در گام نخست شهرداری مشهد را مکلف به تشکیل سازمان بازآفرینی کرد؛ سازمانی که در میان نامهربانی‌های وزارت کشور و اعمال نظرات نادرست آن‌ها نهایتا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد در گام دوم ملزم به ایجاد ۲۰ دفتر تسهیلگری شد و در حال حاضر ۲۸ دفتر مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: به منظور آغاز حرکتی نو و رویکردی جدید در مدیریت شهری مشهد، شهرداری و سازمان بازآفرینی تصمیم به فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی گرفت؛ با این هدف که بنا‌های باارزش میراثی در حوزه شهرسازی خود را حفظ کنیم و بازآفرینی را در این رابطه فعال کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: بنا‌های تاریخی، سرمایه متعلق به مالکان است و باید شرایط را به نحوی پیش ببریم که صرفنظر از زیبایی شهری، نمای ساختمان‌ها و بازسازی و مرمت داخل بنا، به اقتصاد آن‌ها هم بپردازیم.

نوروزی افزود: اگر همه این تلاش‌ها را بکنیم، ولی به لحاظ اقتصادی، این ساختمان‌ها برای مالکان دارای بازدهی نباشد و ارزش افزوده ایجاد نکند، عملا نمیتوانیم از آن‌ها نگهداری کنیم؛ شیوه غلطی که سازمان میراث فرهنگی پیش گرفته و هر بنا باارزش و تاریخی که روی آن دست می‌گذارد، باعث قفل شدنش می‌شود و بسیار رفتار صلب و سختی دارد.

وی همچنین گفت: در تعامل برای حفظ هویت تاریخی شهر و مسائل اقتصادی باید برنامه‌ریزی کنیم که آثار حفظ شود؛ در غیراینصورت دچار مشکل خواهیم شد.
 
 
ثمره حمایت شورای پنجم از بنا‌های تاریخی را در گوشه‌وکنار شهر شاهد هستیم
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهدمقدس گفت: شورای پنجم شهر از ابتدای فعالیت خود مانع از تخریب بنا‌های ارزشمند و میراثی شد و برنامه‌ای منسجم برای حمایت از بافت‌های تاریخی و احیاء این فضا‌ها و بازآفرینی فضا‌های میراثی و ارزشمند تنظیم کردیم و امروز در گوشه و کنار شهر، بویژه هسته مرکزی، ملموس است.
 
 احسان اصولی نیز در ادامه این بازدید با بیان اینکه افزایش حس تعلق خاطر شهروندان به شهر، تقویت هویت جمعی و هویت تاریخی و پیشینه و دیرینه مشهد که بر محوریت امام‌رضا (ع) شکل گرفته، یکی از سیاست‌های شاخص شورای پنجم است، اظهارکرد: برهمین اساس، سیاست‌گذاری‌ها و رویکرد‌هایی تنظیم شده و امروز شاهد به ثمر نشستن مصداقی این نگاه هستیم.

اصولی در ادامه گفت: تاریخ شهر، اعم از خانه‌های تاریخی و بافت‌های تاریخی و ...، از جمله مصادیقی هستند که فضای هویتی شهر را نشان می‌دهند؛ این مهم کاملا مرتبط با مدیریت شهری قابل تعریف است و بر همین اساس، توجه به بافت تاریخی شهر و پهنه‌های تاریخی در بافت مرکزی یکی از نکات مورد توجه شورای شهر در این دوره بوده و اعتبارات خوبی هم به آن اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه عدم توجه به بافت‌های تاریخی شهر در سال‌های گذشته موجب تخریب گسترده بنا‌ها و خانه‌های تاریخی و آب‌انبار‌ها و ... شده است، افزود: این تخریب در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و هسته مرکزی شهر که واجد ارزش میراثی بسیاری هستند، بیشتر بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد در ابتدای فعالیت خود مانع از این تخریب‌ها شد و برنامه‌ای منسجم برای حمایت از بافت‌های تاریخی و احیاء این فضا‌ها و بازآفرینی فضا‌های میراثی و ارزشمند تنظیم کردیم و امروز در گوشه و کنار شهر، بویژه هسته مرکزی، ملموس است.

اصولی با تاکید بر اینکه در فرآیند بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت‌های تاریخی ارتباط مستقیمی باید با منافع و خواسته‌های مردم برقرار کنیم، گفت: وقتی مردم ببینند شهر و محله‌شان با شواهد تاریخی، در قالب منازل و ابنیه تاریخی احیا می‌شود و موجب جذب زائر و مسافر و گردشگر و رونق اقتصادی می‌گردد و تعلق خاطر آن‌ها به زادگاهشان مضائف می‌شود، مشارکت بیشتری خواهند کرد و مانع از تخریب بنا‌های تاریخی می‌شوند.
 
عدم احیاء بافت مرکزی مشهد موجب زوال شهری خواهد شد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: با تکیه بر روش مداخله غیرمستقیم، بهره‌گیری از ظرفیت دفاتر تسهیلگری و پیش‌بینی مشوق‌های مختلف برای مالکان بنا‌های واجد ارزش و تاریخی میتوان به مرور زمان بافت مرکزی شهر را احیاء کرد و در غیر اینصورت شاهد زوال شهری خواهیم بود.
 
محمدهادی مهدی‌نیا افزود: این موضوع در شهر مشهد جزو اولویت‌های سازمان قرار گرفته و به آن ماموریت داده شده که بهسازی و بازآفرینی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و هسته مرکزی شهر که همان مشهد قدیم می‌شود را در دستورکار خود قرار دهد.

وی  گفت: متاسفانه ضرب‌آهنگ تغییرات در مشهد و نوسازی بافت‌های قدیمی به نحوی سریع بوده که امروز بنا‌های زیادی از گذشته باقی نمانده است؛ در ۱۰۰۰ هکتار بافت تاریخی شهر مشهد تعداد بسیار کم، زیر ۱۰۰ بنای ثبت میراثی داریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد همچنین خاطرنشان کرد: در محدوده ۱۲۰ هکتاری محله سرشور هم بنا‌های تاریخی و ثبتی ما کمتر از انگشتان یک دست است؛ این آمار نشان می‌دهد در گذشته آنگونه که باید و شاید مکانیزم‌های درستی برای حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی وجود نداشته است.

مهدی‌نیا در ادامه با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد با استقرار دفاتر تسهیلگری و تصویب مشوق‌های عملکردی سعی کرده انگیزه لازم را برای مالکان بنا‌های واجد ارزش و بنا‌های ثبتی ایجاد کند، گفت: این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از تسهیلات و مشوق‌های درنظر گرفته در جهت بهره برداری مناسب ملک خود گام بردارند.

وی افزود: امیدواریم با تکیه بر این رویکرد، در سال‌های آتی به مرور زمان بتوانیم بافت مرکزی شهر را احیاء کنیم وگرنه دچار زوال شهری خواهیم شد و ساکنان بومی به سایر نقاط شهر مهاجرت می‌کنند.

مهدی‌نیا با تاکید بر لزوم توجه به هویت و فرهنگ شهر مشهد، گفت: این بافت‌های تاریخی و بناها، هویت و فرهنگ ما هستند و توجه به آن‌ها موجب تقویت حس تعلق خاطر شهروندان به شهر می‌شود.
 
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->