سرخط خبرها

مشکلات اراضی رها شده در طبرسی شمالی/ مسئولان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند!

  • کد خبر: ۲۹۳۶۱
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
مشکلات اراضی رها شده در طبرسی شمالی/ مسئولان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند!
محمدرضا فیضی/ شهرآرانیوز - محله طبرسی شمالی یکی از محلات پرجمعیت منطقه ما محسوب می‌شود. در اطراف این محله زمین‌های رها شده زیادی وجود دارد که مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است. بعضی از همین زمین‌های رها محل انباشت و تخلیه نخاله‌های ساختمانی و در پی آن وجود بیماری‌های مختلفی گریبانگیر شهروندان شده است. در این شماره با ۲ نفر از شهروندان محله طبرسی شمالی هم‌کلام شدیم و مشکلات آن‌ها را از نزدیک مشاهده کردیم.
طبرسی شمالی ۵۶ محل قرار ما با آقایان موسویان مهر و فیروزآبادی از شهروندان محله است. طبرسی شمالی ۵۶ را به نام شهید نیک خلق که یکی از جوانان محله بوده است مزین کرده‌اند. این خیابان به محله سیس‌آباد یا همان رسالت ۹۱ منتهی می‌شود و در واقع یکی از پرترددترین خیابان‌های محله طبرسی شمالی است. تقریبا به انتهای طبرسی شمالی ۵۶ که می‌رسیم زمین‌های رها به چشم می‌خورد. سمت راست خیابان زمین‌های قطار شهری که با دیوار بتنی محصور شده است؛ سمت چپ خیابان در فاصله چند قدمی منازل مسکونی زمین‌های رها وجود دارد که شهرداری با نصب تابلو از برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز در این اراضی هشدار داده است.
سیدعلی موسویان مهر ۱۳ سالی می‌شود که ساکن این محله است. او می‌گوید: زمانی که ما به این محله آمدیم زمین بایر خیلی زیاد بود، اما بعضی از شهروندان به دلیل توان مالی ضعیف شبانه ساختند و الان در همین منازل مسکونی با استحکام بنای پایین زندگی می‌کنند. البته بخش زیادی از همان زمین‌ها رها مانده و مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود آورده است. گرد و غبار یکی از مشکلات مهم اهالی این خیابان است. وی در این باره می‌گوید: همان‌طور که می‌بینید فاصله منازل با زمین‌های رها خیلی کم است فقط کافی است بادی ملایم بیاید، گرد و غبار بلند و محله غبارآلود می‌شود. اینجا افزون بر اینکه مشکلات تنفسی برای شهروندان به وجود آورده است داخل منازل هم اگر سری بزنید روی وسایل حجم زیادی گردو‌غبار نشسته است. موسویان مهر در ادامه صحبت‌ها به موضوع سگ‌های ولگرد اشاره می‌کند و می‌گوید: به واسطه همین زمین‌های رها همه روزه شاهد حضور سگ‌های ولگرد هستیم متأسفانه بعضی از شهروندان زباله‌های خود را در همین زمین‌های بایر می‌ریزند و باعث حضور سگ‌های ولگرد می‌شود، چند مرتبه از طریق ۱۳۷ موضوع را گزارش داده‌ایم، اما اقدام مناسبی از سوی شهرداری انجام نشده است.
حسین فیروزآبادی ضمن تأیید صحبت‌های هم محله‌ای‌اش رشته کلام را به دست می‌گیرد و می‌گوید: این زمین‌ها هم چهره محله را زشت کرده و هم باعث شده است خانه و زندگی مردم پر از گرد و خاک شود. حالا دیگر بحث حیوانات و کارتن‌خواب‌ها و معتادان بماند. دست‌کم باید دیواری اطراف این زمین‌ها کشیده شود تا مشکلات ناشی از آن‌ها تا اندازه‌ای کاهش پیدا کند. هرچند علاج قطعی، استفاده درست از این زمین‌هاست تا هم صاحبان زمین، هم شهرداری و هم مردم سود ببرند.
وی در ادامه صحبت‌هایش در حالی که نخاله‌های ساختمانی را نشانمان می‌دهد، بیان می‌کند: محله طبرسی شمالی جزو محله‌هایی است که زمین‌های بایر و دست نخورده زیادی دارد. این موضوع هم حسن دارد و هم اشکال. حسنش این است که اگر درست و بجا از آن‌ها استفاده شود، امکانات خوبی در محله و منطقه ایجاد خواهد شد. در نقطه مقابل اگر همین‌طور به حال خودش رها شود، منشأ بسیاری از مشکلات باقی خواهد ماند. مشکلاتی از قبیل تجمع و زاد و ولد حیوانات، حضور افراد معتاد و کارتن‌خواب و بزه‌کار، تبدیل شدن به محلی برای تخلیه انواع زباله و نخاله و ضایعات که الان می‌بینید. شهرداری و دیگر نهاد‌هایی که دغدغه فعالیت و خدمت در مناطق کم برخوردار را دارند باید در کنار هم بنشینند و این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند مثلا از همین زمین‌های بایر که تعداد آن‌ها هم کم نیست برای برطرف کردن بعضی از کمبود‌ها مثل بیمارستان، مراکز فرهنگی، آموزشی و تفریحی استفاده کرد.
حجت فرقانی، شهردار منطقه۳، سامان‌دهی اراضی رها و بایر محله طبرسی شمالی را جزو مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری می‌داند. او باور دارد که این اراضی مشکلات اجتماعی و بهداشتی زیادی برای شهروندان به وجود آورده است.
یکی از درخواست‌های شهروندان تملک زمین‌های بایر از سوی شهرداری است، دراین‌باره شهردار منطقه۳ می‌گوید: شهرداری از نظر قانونی به جز ارائه اخطار و اجبار مالکان برای محصور‌کردن این اراضی، توان قضایی و اجرایی دیگری ندارد و نمی‌تواند اراضی رها شده را به تملک درآورد و آن‌ها را به فضای فرهنگی، فضای سبز یا پارک محلی تبدیل کند.
فرقانی درباره ساما‌ن‌دهی زمین‌های بایر طبرسی شمالی بیان کرد: تعیین تکلیف اراضی طبرسی شمالی باید به‌صورت جدی و در سطحی کلان بررسی شود؛ زیرا بخش زیادی از این اراضی که امروز در محدوده‌های شهری قرار گرفته، کاربری کشاورزی دارد و نمی‌توان به‌راحتی درباره آن‌ها تصمیم گرفت با این حال سامان‌دهی این اراضی به صورت جدی در دستور کار منطقه قرار گرفت و امید است تا پایان سال شاهد اقدامات مؤ‌ثری در این‌باره باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->