نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

بازگشایی مدارس فوتبال زیر تیغ کرونا

  • کد خبر: ۲۹۳۷۲
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
  • ۱
بازگشایی مدارس فوتبال زیر تیغ کرونا
شیوع ویروس مرگ‌بار، فعالیت تابستانه آکادمی‌های ورزشی را با چالش‌هایی جدی رو‌به‌رو کرده است
مرتضی اخوان/ شهرآرانیوز - تابستان ۹۹ برای نوجوانان و جوانانی که علاقه‌مندانه بعد از تعطیلی مدارس سودای ورزش اوقات‌فراغت را در سر می‌پروراندند، امسال کم‌رنگ‌تر و بی‌رمق‌تر از همیشه است؛ چراکه از طرفی تعطیلی مدارس ماه‌هاست به سبب شیوع ویروس منحوس رقم خورده و دیگر لذتی ندارد و ازسوی‌دیگر فعالیت مدارس فوتبال با تردید‌ها و چالش‌های کرونایی زیادی همراه است. گویی قرار است تابستان ۹۹ برای علاقه‌مندان به حضور در فعالیت‌های مدارس فوتبال همراه با سایه سنگین کووید ۱۹ باشد. مدارس فوتبال اگرچه چالش‌هایی جدی برای فعالیت‌هایشان در تابستان دارند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز‌های لازم را به ادارات ورزش و جوانان استان‌ها داده تا چنانچه این مدارس تضمین بدهند که بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌توانند تابستان فوتبالی را دوباره در زمین چمن مستطیل سبز بسازند.

وقتی هیچ‌چیز به‌صرفه نیست!
درد اول مدارس فوتبال برای فعالیت در تابستان کرونایی ۹۹ صرفه اقتصادی است. مدارسی که در سال‌های پیش‌از‌این روی شهریه‌ای که از هنرجویان می‌گرفتند، حساب می‌کردند؛ اما حالا پروتکل‌های بهداشتی و تأکید بر این مسئله که باید در هر زمین چمن تعداد محدودی از هنرجویان حضور داشته باشند، خود باری بر دوش باشگاه‌هاست. اصغر رحیمی، مدیرعامل باشگاه ابومسلم ثامن، با اشاره به این تنگنا‌ها برای فعالیت مدرسه فوتبالش در تابستان پیش‌رو گفت: امسال کار خیلی سخت است و باشگاه‌هایی که درآمدشان از مدارس فوتبالشان است، کار دشواری پیش‌رو دارند. مسئله‌ای که مهدی سخن‌سنج از مدرسه فوتبال عالی‌حرفه‌ای بابک نیز به آن اشاره و اظهار کرد: شرایط اصلا عادی نیست. شاید بچه‌ها در سن‌وسال رده‌های پایه کمتر دچار علائم بالینی کرونا باشند، اما بی‌تردید می‌توانند ناقل باشند و این برای خانواده‌هایشان هم خطرناک است. بااین‌همه، چون تعداد نفراتی که مدارس می‌توانند جذب کنند کم است، صرفه اقتصادی ندارد. وی تأکید کرد: باوجود‌این معتقدم مدارس فوتبال باید امسال فکر درآمدزایی نکنند و فقط برای فوتبال فعالیتشان را آغاز کنند. وی یادآور شد: امسال نه‌تن‌ها درآمدی در کار نیست، بلکه ضرر هم می‌دهیم؛ اما خب سلامتی بچه‌ها و خانواده‌ها مطمئنا برای ما و همه همکارانمان در مدارس دیگر هم باید در اولویت باشد. بهزاد میثاقیان یکی دیگر از کسانی است که مدرسه فوتبال دارد و درمورد چالش جدی صرفه اقتصادی فعالیت مدارس فوتبال در تابستان پیش‌رو اذعان کرد: شرایط عجیب است. الان هزینه اجاره زمین هر جلسه ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان است و با این شرایط نه می‌توان تعطیل و نه فعالیت کرد! خودمان هم گیج هستیم. وی درباره فعالیت مدرسه فوتبال یاران میثاقیان اظهار کرد: اگر قرار باشد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، یقینا هزینه شهریه کلاس‌ها بالا می‌رود و به نظرم ریزش ۶۰، ۷۰ درصدی به‌همراه خواهد داشت. میثاقیان یادآور شد: کار ما در عرصه مدارس فوتبال یک رقابت است و به هر تقدیر برای اینکه از رقابت خارج نشویم مجبوریم با حداقل امکانات و حتی هزینه‌هایی که خودمان متقبل می‌شویم، وارد عرصه کارزار شویم تا از قافیه عقب نمانیم. وی تصریح کرد: هنوز شهریه کلاس‌های امسال مشخص نیست، اما امیدواریم نهاد‌های ذی ربط هم در این زمینه به ما کمک کنند تا دست‌کم بخشی از خسارت مدارس فوتبال جبران شود.

تردید خانوادگی برای فوتبال در تابستان
«با‌این‌شرایط خانواده‌‎ها برای فرستادن بچه‌هایشان به مدرسه فوتبال رغبتی نمی‌کنند.» این را اصغر رحیمی می‌گوید. پیش‌کسوت فوتبال مشهد که حالا فعالیت مدرسه فوتبال ابومسلم ثامنش هم متأثر از شیوع کووید ۱۹ با چالش جدی رو‌به‌روست. او گفت: وضعیت کرونایی سبب شده هم هزینه‌ها بالا برود و هم ترس خانواده‌ها باعث تردیدشان برای فرستادن بچه‌ها به مدرسه فوتبال شود. شاید درنهایت ۲۰ درصد آن هم با اصرار خود بچه‌ها، فرزندانشان را به کلاس‌های تابستانی بیاورند. زینلی، مالک باشگاه سایپا مشهد، نیز که یکی از فعالان مدارس فوتبال است، دراین‌باره خاطرنشان کرد: خانواده‌ها حق دارند نگذارند بچه‌هایشان به مدرسه فوتبال بیایند. اگر در این رفت‌وآمد‌ها یک بچه ناقل باشد و آن را به خانواده انتقال بدهد، چه کسی پاسخ‌گوست؟ وی افزود: تا همین الان ما کار ثبت‌ناممان را آغاز نکردیم و هنوز در تردید هستیم که باید با شرایط موجود چه کنیم؟! البته ما مجوز سلامت را از اداره ورزش و جوانان گرفتیم، اما واقعا نمی‌دانیم استقبال خانواده‌ها از کلاس‌های تابستانه فوتبال چطور خواهد بود.

مسئله مدارس سودجو!
اصغر رحیمی معتقد است باید حساب مدارس فوتبال سودجو را از مدارسی که فعالیتشان مختص تابستان نیست و در طول سال فعالیت می‌کنند، جدا کرد. او دراین‌رابطه اظهار کرد: برخی مدارس فوتبال هستند که فقط به‌دنبال سودشان هستند و در تابستان دایر می‌شوند، اما در مقابل برخی مدارس هستند که به باشگاه‌ها متصل‌اند و در طول سال کار استعدادیابی برای رده‌های پایه را انجام می‌دهند. اگرچه هردو در شرایط کرونایی کنونی متضرر می‌شوند، اما باید حسابشان را از یکدیگر جدا کنیم. وی افزود: باید هیئت فوتبال و نهاد‌های ذی‌ربط به این مدارس که کار تقویت فوتبال پایه را به دوش می‌کشند، کمک کنند و اجازه ندهند چرخه آموزش در مدارس فوتبال متصل به باشگاه‌ها قطع شود. او حتی دراین‌زمینه پیشنهاد ویژه‌ای داد و اظهار کرد: اگر مدارس فوتبال باشگاهی به حد نصاب نرسند، می‌توان ثبت‌نام‌کنندگان را در کنار تیم‌های رده‌های پایه تمرین داد. این‌طوری حتی می‌توان استعداد‌ها را کشف و به این تیم‌ها تزریق کرد. زینلی، مدیر باشگاه سایپا مشهد، تصریح کرد: هر جا صحبت از موفقیت در فوتبال می‌شود، کسی از مدارس فوتبال چیزی نمی‌‎گوید، درحالی‌که مدارس فوتبال هر شهری موفقیت تیم‌های پایه آن شهر را تضمین می‌کنند. وی افزود: باشگاه‌هایی که در رده‌های پایه کار می‌کنند، در این چند ماه به زیر صفر رسیده‌اند و اگر قرار باشد مدارس فوتبال تابستانه‌شان هم تعطیل شود، هیچ‌چیز از آن‌ها باقی نمی‌ماند. وی افزود: به هر حال ما که باشگاه هستیم و در رده‌های پایه تیم‌داری می‌کنیم مجبوریم از گوشه و کنار بزنیم و هر طور شده شرایط استعدادیابی را برای آینده باشگاه فراهم کنیم. امیدوارم مسئولان هم در این زمینه به ما و مدارس فوتبالی که باشگاه هستند و فعالیت‌های مداوم سالانه دارند، کمک کنند. وی یادآور شد: هنوز ما ثبت‌ناممان را شروع نکردیم و تا راهکار‌های آن مشخص نشود، قولی نمی‌دهیم که فردا زیرش بمانیم.

فرصت تابستان کرونایی برای مدارس فوتبال!
حسین بادامکی، رئیس هیئت فوتبال مشهد که خود در سال‌های گذشته کار مدرسه فوتبال می‌کرد، حالا درباره شرایط ویژه کرونایی و فعالیت مدارس فوتبال دیدگاه جالبی دارد. او برخلاف دیدگاه‌های تهدیدی، از فرصتی می‌گوید که شاید کمتر به آن توجه می‌شود. بادامکی دراین‌باره گفت: شاید همه باشگاه‌ها و مدارس فوتبال از اینکه مجبورند تعداد کمی را در هر زمین چمن پذیرش کنند، شاکی باشند و راست هم می‌گویند؛ چراکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هزینه‌ها بالا می‌رود، اما باید این را هم در نظر گرفت که این اتفاق یک فرصت است. وی تصریح کرد: خلوتی زمین چمن فرصت کار آموزشی بهتری را به مربیان می‌دهد و اگر مدارس فوتبال، فنی به قضیه نگاه کنند، می‌توانند آموزش بهتری داشته باشند و استعدادیابی انجام دهند. به ویژه مدارس فوتبالی که باشگاه هستند و در رده‌های پایه هم تیم‌داری می‌کنند، می‌توانند از این قضیه بهترین استفاده را ببرند. بادامکی یادآور شد: البته کار برای مدارسی که فقط در تابستان سروکله‌شان پیدا می‌شد و به فکر درآمدزایی بودند، سخت می‌شود. بادامکی با اشاره به پیش‌بینی‌اش از میزان استقبال خانواده‌‎ها اظهار کرد: من مطمئنم خانواده‌‎ها باز هم استقبال می‌کنند. شاید کمتر از سال‌های قبل باشد، اما این‌طور نیست که هیچ‌کس بچه‌اش را به مدرسه فوتبال نفرستد. رئیس هیئت فوتبال مشهد یادآور شد: روز یکشنبه (امروز) قرار است جلسه‌ای در هیئت فوتبال استان با حضور نمایندگان مدارس فوتبال برگزار شود و به هیئت مشهد هم نقش نظارتی داده شده و در کنار هیئت استان کمک خواهیم کرد تا بهترین تصمیم‌ها اتخاذ شود.

پروتکل‌های بهداشتی و آینده مدارس فوتبال
رعایت فاصله‌گذاری هوشمند در ترتیب حضور هنرجویان فوتبال در مستطیل سبز، استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج و اکسیژن برای بررسی وضعیت حاضران در مستطیل سبز آموزشی، ضدعفونی پیش، حین و بعد از تمرین محیط آموزشی و... ازجمله‌موارد مهم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که قرار است مدارس فوتبال با رعایت آن‌ها تابستان ۹۹ را سپری کنند. مواردی که به‌خودی‌خود برای باشگاه‌ها و مدارس فوتبال هزینه‌زاست و این ممکن است بر تعرفه شهریه کلاس‌های تابستانه‌شان اثر مستقیم بگذارد. اگرچه قرار است امروز (یکشنبه) جلسه مهمی دراین‌زمینه در هیئت فوتبال استان برگزار و نتایج آن برای آغاز فعالیت‌های مدارس فوتبال در تابستان اجرایی شود، اما از همین حالا می‌توان چالش‌های جدی پیش‌روی مدارس فوتبال و خانواده‌ها را پیش‌بینی کرد. چالش‌هایی که فوتبال مشهد باید امیدوار باشد به سلامت از آن‌ها عبور کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
0
خوبه بد نیست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->