مناسب‌سازی‌نشدن مدارس خراسان رضوی، مانعی پیش پای معلولان مراکز پیشخوان دولت در خراسان رضوی برای تردد معلولان مناسب‌سازی می‌شود بررسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان استثنایی در مشهد؛ از هزینه‌های حمل‌ونقل تا کمبود نیروی انسانی راهیابی دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی خراسان رضوی به مسابقات جهانی ۲۰۲۴ محاسبات سریع ذهنی راه‌اندازی سامانه اعزام مترجم، حلال مشکلات ناشنوایان | تسهیلات مناسب‌سازی منازل ناشنوایان خراسان رضوی به ۴۰ میلیون تومان رسید خبری از واریز مستمری ۱۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی نیست حضور معلولان مقابل استانداری خراسان رضوی برای پیگیری اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان | ناشنوایان: می‌خواهیم صدایمان را بشنوند گلایه توان یابان مشهدی از هزینه‌های سرسام آور خرید و تعمیر وسایل توان بخشی | ترکش گرانی بر تن توان یابان گردهمایی معلولان ضایعه نخاعی مشهد برگزار شد + فیلم فراخوان وزارت رفاه برای انتخاب رئیس سازمان بهزیستی کشور با جذب ۴ هزارو ۲۰۰ نفر معلول در کشور مسیر استخدام معلولان خراسان رضوی هموارتر می‌شود افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری معلولان کمک‌هزینه معیشتی ویژه اردیبهشت با تأخیر پرداخت شد (۲ مرداد ۱۴۰۳) مستمری تیرماه حق پرستاری معلولان شدید و خیلی شدید واریز شد (۲ مرداد ۱۴۰۳) افزایش تعداد خانواده‌های مددجوی تحت پوشش بهزیستی به ۱.۵ میلیون خانواده آخرین آمارها از اقدامات سازمان بهزیستی کشور شهادت بی‌رحمانه جوان معلول فلسطینی به دست صهیونیست‌ها رعایت حقوق معلولان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها حجم سرمایه صندوق حمایت از اشتغال معلولان پنج برابر شد کارنامه عملکرد ۳ ساله سازمان بهزیستی به مناسبت هفته بهزیستی؛ معلولان مغفول ماندند
سرخط خبرها

مناسب‌سازی‌نشدن مدارس خراسان رضوی، مانعی پیش پای معلولان

  • کد خبر: ۲۹۳۸۹۱
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
مناسب‌سازی‌نشدن مدارس خراسان رضوی، مانعی پیش پای معلولان
معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی: کمتر از ۱۰ درصد مدرسه‌های استان مناسب‌سازی شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مناسب‌سازی‌نشدن مدارس معضلی است که دانش‌آموزان معلول را دچار مشکل کرده است و به گفته معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی «درصد کمی از مدارس استان مناسب‌سازی شده‌اند که فکر نمی‌کنم این میزان به ۱۰‌درصد برسد.» این در حالی است که مناسب‌سازی برای معلولان چه در فضای شهری و چه در سازمان‌ها و ادارات ضروری است و در قانون حمایت از معلولان نیز همه ادارات، سازمان‌ها و‌... موظف به انجام مناسب‌سازی شده‌اند.

حمیدرضا علیزاده در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه مدارس استان از نظر مناسب‌سازی مشکل دارند و چندین‌بار این موضوع را اعلام کرده‌ایم، افزود: علاوه بر اینکه در این زمینه به همکاری آموزش‌و‌پرورش و اداره‌کل نوسازی نیاز است، بهتر است خیران مدرسه‌ساز در این زمینه ورود کنند و حتی مدارس قدیمی را مناسب‌سازی کنند. مدارس باید دست‌کم سرویس بهداشتی مناسب‌سازی‌شده و آسانسور داشته باشند تا معلول بتواند به‌راحتی در مدرسه تردد کند.

نبود مناسب‌سازی، حتی در مدارس جدید

وی اظهار کرد: حتی با‌وجود جلسات متعددی که در‌این‌خصوص برگزار کرده‌ایم، هنوز هم مدارسی ساخته می‌شوند که متأسفانه مناسب‌سازی نشده‌اند؛ بنابراین نیاز است که خیران برای پرداخت هزینه‌های مناسب‌سازی ورود پیدا کنند؛ ضمن اینکه جدا از مشکلی که نبود مناسب‌سازی مدارس برای دانش‌آموزان به وجود می‌آورد، مواردی داشته‌ایم که معلول در آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش قبول شده، اما به‌دلیل مناسب‌سازی نشدن مدارس رد شده است.

علیزاده درباره مشکل دیگر دانش‌آموزان معلول که بُعد فرهنگی دارد، بیان کرد: دانش‌آموزان باید پذیرای معلولان باشند و بدانند که اگر هم‌کلاسی آنها معلول است، نیاز به ترحم ندارد، بلکه به‌توجه نیاز دارد. بهزیستی این آمادگی را دارد که برای آموزش سایر دانش‌آموزان به مدارس برود و حتی پیشنهاد داده‌ایم کتابچه‌هایی تهیه و در‌این‌حوزه به کودکان آموزش داده شود.

۲ هزار دانش‌آموز استان زیر‌پوشش بهزیستی

معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه مجموع دانش‌آموزانی که در سال گذشته از همه گروه‌ها (معلول، نابینا و‌...) زیرپوشش بهزیستی استان بود‌ه‌اند، ۶ هزارو ۷۶۶ نفر است، ادامه داد: حدود ۲ هزار نفر از این تعداد دانش‌آموزان ساکن مشهد بوده‌اند.

وی اضافه کرد: ۱۰۲‌نفر تعداد دانشجویان زیرپوشش بهزیستی در دانشگاه‌های دولتی استان و ۱۱۱۹‌نفر نیز تعداد دانشجویانی است که تحت‌حمایت سازمان بهزیستی در دانشگاه‌های آزاد استان تحصیل کرده‌اند. البته دانشجویان زیرپوشش باید شرایط خاصی داشته باشند تا برای تحصیل در دانشگاه‌های آزاد مورد‌حمایت بهزیستی قرار بگیرند. وی درباره آمار دانش‌آموزان و دانشجویان زیرپوشش امسال بیان کرد: جمع‌آوری این آمار در سال تحصیلی جدید چند‌ماهی طول می‌کشد.

فعالیت ۱۰۰ مرکز روزانه برای معلولان

علیزاده به فعالیت صد مرکز روزانه برای معلولانی مانند طیف اتیسم، کم‌شنوا، ناشنوا و‌... که نمی‌توانند در مدارس دیگر ثبت‌نام کنند یا در موعد ثبت‌نام آن مدارس موفق به انجام این کار نشده‌اند، اشاره کرد و گفت: به‌طو‌رمعمول ۳ هزار‌و ۸۰۰ نفر در طول سال در این مراکز روزانه استان خدماتی از جمله حرفه‌آموزی دریافت می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->