تصادف دو پراید در خواف هفت مصدوم برجای گذاشت (یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳) وزیر آموزش و پرورش: ۴ هزار کلاس درس سنگی و ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان پستان چقدر نقش دارد؟ حداکثر سن بازنشستگی برای زنان و مردان اعلام شد + جزئیات عملیات اطفای آتش بازار شادآباد ادامه دارد| سه فوتی و هشت مصدوم کشف ۳۶ فقره سرقت کابل‌های برق در جنوب شهر مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) شیوع یک بیماری پوستی در مشهد و خراسان رضوی ثبت‌نام وام بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) الزام طلافروش‌ها به نصب دوربین مشرف به چهره مشتریان بهبود کیفیت نان و ترویج مصرف آرد و نان کامل، در اولویت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصرف زیاد قند‌های ساده ممکن است باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان شود یارب، نظر تو برنگردد! بازدید مقامات قضایی خراسان رضوی از روند احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) مشهد شناسایی ۷۲۶۱ فرد مبتلا به سل در سال ۱۴۰۲ | هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای درمان هر مورد ابتلا به سلِ مقاوم منع اجتماعی، تنها راه حذف پدیده شوم «زباله‌گردی» است اعترافات تکان دهنده مردی که خانواده همسر خود را گروگان گرفت + عکس یک گروه خونی نادر در کرمان شناسایی شد افزایش ۳۶ درصدی ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان | ۵۰ درصد پاداش بازنشستگی فرهنگیان باید در بودجه ۱۴۰۴ لحاظ شود سرپرست سازمان بهزیستی کشور: ۴۰۰ هزار زن سرپرست‌خانوار در کشور وجود دارد | اجرای طرح بیمه طلاق توافقی انتقال هوایی قلب اهدایی نوجوان چهارده‌ساله؛ این بار در اصفهان (۲۲ مهر ۱۴۰۳) اصرار بر مصرف برند خاص شیرخشک رگولار توجیه ندارد درباره انجمن حمایت از زندانیان خراسان رضوی | حامیان روز‌های سخت طرح سامان‌دهی نظارت بر دانشگاه آزاد مجدداً در مجلس کلید خورد
سرخط خبرها

شیوع یک بیماری پوستی در مشهد و خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۹۴۲۵۰
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
شیوع یک بیماری پوستی در مشهد و خراسان رضوی
رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت که تعداد مبتلایان به سالک در سال گذشته به ۸ هزار و ۷۵۲ مورد رسیده است. او همچنین اسامی شهرهایی که سالک در آن‌ها بومی است را اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا شیرزادی؛ رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: در ۱۵ سال اخیر موارد بیماری در ایران به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است به طوری که در سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۲۶ هزار مورد سالک با میزان بروز ۳۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ثبت و گزارش شده است که این تعداد در سال گذشته به ۸ هزار و ۷۵۲ مورد با میزان بروز ۱۰.۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه لیشمانیوز پوستی یا سالک یک بیماری انگلی و بومی ایران است که عامل آن گونه‌های لیشمانیا بوده و به وسیله پشه خاکی منتقل می‌شود، افزود: این بیماری معمولاً به ‌صورت زخم پوستی تظاهر کرده و ممکن است تا بیش از یک سال طول بکشد و محل اسکار (زخم) آن تا پایان عمر باقی می‌ماند.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت بااشاره به این که لیشمانیوز پوستی(سالک) در ایران به دو شکل است، بیان کرد: شکل اول سالکی است که مخزن آن انسان است و به طور نادر سگ‌ها هم مبتلا می‌شوند که بیشتر در شهرهای مشهد، کرمان و بم شایع است.

وی در خصوص دومین شکل سالک در ایران با مخزن موش‌های صحرایی گفت: این نوع سالک در استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد، ایلام و مناطق دیگری شایع بوده و به صورت بیماری بومی آن مناطق است.

شیرزادی با بیان این که ۸۵ درصد موارد لیشمانیوز پوستی(سالک) در ایران از نوعی است که موش‌های صحرایی مخزن آن هستند، افزود: البته بیماری سالک همچنان در ۱۹ استان کشور آندمیک(بومی) است. انتقال بیماری بالقوه در ۱۵۰ شهرستان از استان‌های آلوده صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ساکنان در شهرستان‌های در معرض خطر و همچنین مسافران به این شهرها بایستی مراقبت باشند که مورد گزش پشه خاکی قرار نگیرند، روش‌های پیشگیری از سالک را عنوان و بیان کرد: استفاده از پشه بند، توری و پرده بهداشتی(منافذ ریز و آغشته به حشره‌کش) به خصوص در هنگام غروب و در طول شب، نریختن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف منازل، استفاده از لباس‌های کاملاً پوشیده با آستین‌های بلند و شلوار بلند به خصوص هنگام غروب و در طول شب توصیه می‌شود.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت در ادامه توضیح داد: استفاده از پمادهای دورکننده حشرات به خصوص در هنگام غروب و در طول شب، نرفتن به مناطق آلوده در هنگام غروب و در طی شب، نگهداری نکردن دام‌ها در نزدیکی محل سکونت، مراجعه به مراکز بهداشتی در صورت بروز هر ضایعه مشکوک (هر ضایعه که بیش از ۱۰ روز طول کشیده باشد) به خصوص اگر سابقه مسافرت وجود داشته باشد.

شیرزادی در پایان با بیان این که در صورت ابتلای فرد به سالک، تکمیل دوره درمانی ضروری است، بر رعایت پانسمان محل زخم تا زمان بهبود به نحوی که روی زخم باز نباشد، تاکید کرد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->