مرکز درمان هموفیلی و تالاسمی مشهد ۲ هزار و ۱۱۰ بیمار را زیر پوشش دارد ایران کشوری فوق سالمند می‌شود معاون سازمان بهزیستی کشور: بیش از ۷۰ هزار کودک دارای اختلال بینایی هستند سالمندان چه مقدار ویتامین دی باید مصرف کنند؟ ۵ سارق مأمورنما در سبزوار دستگیر شدند (۲۳ مهر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۶۲۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۳ مهر ۱۴۰۳) معدن کوه رحمت تخت جمشید قطعاً تعطیل خواهد شد ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند درباره ممنوعیت بزرگ‌نمایی پیشامدها در حضور کودکان | همراه اضطراب‌های کودکانه باشیم ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار کوثر و سه‌راه دارایی در مشهد (۲۳ مهر ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از روند مراجعه چندباره تأیید دارو در مدیریت درمان تأمین اجتماعی | دارو‌های خاص در حصار تأیید الکترونیکی سرپرست سازمان بهزیستی کشور: ۳۰ درصد جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ سالمندان خواهند بود چهارچوب جامع برای نظارت بر کودکستان‌ها طراحی می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۳) | تداوم روند کاهش دما تا پنجشنبه «هوای پاک» مشهد روی میز بازرس کل | استنشاق «هوای پاک» با استنطاق متخلفان تمام خدمات بهداشتی کنترل بیماری سل به صورت رایگان ارائه می‌شود مخزن ۸۵ درصد سالک‌ها در ایران موش‌های صحرایی هستند مدارس نوبت عصر دوشنبه (۲۳ مهر ۱۴۰۳) هفت شهر استان خوزستان، به علت آلودگی هوا مجازی شد یک هواپیمای سبک در محله‌ای مسکونی در آمریکا سقوط کرد آنچه باید در باره مسمومیت با گاز  منوکسیدکربن بدانید | عبور ایمن از فصل مرگ‌بار جوان مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۳ مهر ۱۴۰۳) رسیدگی دیوان محاسبات کشور به تخلف مراکز آموزش عالی در زمینه احداث‌نکردن خوابگاه‌ متأهلین دستگیری سه قاچاقچی سوخت در بجنورد
سرخط خبرها

مخزن ۸۵ درصد سالک‌ها در ایران موش‌های صحرایی هستند

  • کد خبر: ۲۹۴۳۳۶
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
مخزن ۸۵ درصد سالک‌ها در ایران موش‌های صحرایی هستند
رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با بیان اینکه ۸۵ درصد موارد سالک (لیشمانیوز پوستی) در ایران از نوعی است که موش‌های صحرایی مخزن آن هستند، گفت: البته این بیماری به طور قابل توجهی در کشور کاهش پیدا کرده و اکنون در ۱۹ استان کشور به طور آندمیک (بومی) است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدرضا شیرزادی افزود: در ۱۵ سال اخیر موارد این بیماری در ایران به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است به طوری که در سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۲۶ هزار مورد سالک با میزان بروز ۳۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ثبت و گزارش شده است که این تعداد در سال گذشته به ۸ هزار و ۷۵۲ مورد با میزان بروز ۱۰.۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه لیشمانیوز پوستی یا سالک یک بیماری انگلی و بومی ایران است که عامل آن گونه‌های لیشمانیا بوده و به وسیله پشه خاکی منتقل می‌شود، افزود: این بیماری معمولاً به صورت زخم پوستی تظاهر کرده و ممکن است تا بیش از یک سال طول بکشد و محل اسکار آن تا پایان عمر باقی می‌ماند.

لیشمانیوز پوستی یا سالک یک بیماری انگلی و بومی ایران است که عامل آن گونه‌های لیشمانیا بوده و به وسیله پشه خاکی منتقل می‌شود

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به این که لیشمانیوز پوستی (سالک) در ایران به دو شکل است، اظهارداشت: شکل اول سالکی است که مخزن آن انسان است و به طور نادر سگ‌ها هم مبتلا می‌شوند که بیشتر در شهر‌های مشهد، کرمان و بم شایع است.

وی در خصوص دومین شکل سالک در ایران با مخزن موش‌های صحرایی، گفت: این نوع سالک در استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد، ایلام و مناطق دیگری شایع بوده و به صورت بیماری بومی آن مناطق است.

شیرزادی با بیان این که ۸۵ درصد موارد لیشمانیوز پوستی (سالک) در ایران از نوعی است که موش‌های صحرایی مخزن آن هستند، گفت: البته بیماری سالک همچنان در ۱۹ استان کشور آندمیک (بومی) است. انتقال بیماری بالقوه در ۱۵۰ شهرستان از استان‌های آلوده صورت می‌گیرد.

روش‌های پیشگیری از سالک

وی با تاکید بر اینکه ساکنان در شهرستان‌های در معرض خطر و همچنین مسافران به این شهر‌ها بایستی مراقبت باشند که مورد گزش پشه خاکی قرار نگیرند، روش‌های پیشگیری از سالک را استفاده از پشه بند، توری و پرده بهداشتی (منافذ ریز و آغشته به حشره کش) به خصوص در هنگام غروب و در طول شب، نریختن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف منازل، استفاده از لباس‌های کاملاً پوشیده با آستین‌های بلند و شلوار بلند به خصوص هنگام غروب و در طول شب عنوان کرد.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت در ادامه این موارد را چنین توضیح داد: استفاده از پماد‌های دورکننده حشرات به خصوص در هنگام غروب و در طول شب، نرفتن به مناطق آلوده در هنگام غروب و در طی شب، نگهداری نکردن دام‌ها در نزدیکی محل سکونت، مراجعه به مراکز بهداشتی در صورت بروز هر ضایعه مشکوک (هر ضایعه که بیش از ۱۰ روز طول کشیده باشد) به خصوص اگر سابقه مسافرت وجود داشته باشد.

دکتر شیرزادی در پایان با بیان این که در صورت ابتلای فرد به سالک، تکمیل دوره درمانی ضروری است، بر رعایت پانسمان محل زخم تا زمان بهبود به نحوی که روی زخم باز نباشد. تاکید کرد.

سالک یا لیشمانیوز نوعی بیماری انگلی به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی که به صورت جهشی پرواز می‌کند در تمام طول سال فعال است ولی بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریورماه هر سال است به انسان منتقل می‌شود و واگیردار است و زخم‌های آن بین ۶ تا ۱۲ ماه دوام می‌آورد که پس از بهبودی جای آن در ناحیه گَزش باقی می‌ماند.

انگل‌های لیشمانیا که باعث بیماری لیشمانیوز می‌شوند، در انسان‌ها و حیواناتی از جمله سگ، گربه، پوسوم، جوندگان و روباه زندگی می‌کنند. این انگل‌ها در شرایط مختلفی ممکن است پوست انسان را گزیده و باعث به جا گذاشتن اثراتی شود.

لیشمانیوز اغلب افرادی را که در مناطق روستایی مناطق گرمسیری یا مناطقی با بهداشت نامناسب زندگی می‌کنند مبتلا می‌کند. افراد مبتلا به اچ آی وی و سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی آنها را تضعیف می‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت لیشمانیا هستند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->