اعلام زمان ثبت‌نام آزمون ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۴ کشف مواد مخدر از رادیاتور خودرو در گمرک بندرعباس (۲۴ مهر ۱۴۰۳) اجرای مانور امنیتی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) لزوم توجه به ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه دستگیری مرد خارجی که در نقش مامور از مردم اخاذی می‌کرد + عکس بیمه زنان روستایی و عشایری تا چه میزان توسط مسئولان جدی گرفته شده است؟ اعتبار خرید تا ۵ میلیون تومان به بازنشستگان کشوری تعلق گرفت (۲۴ مهر ۱۴۰۳) تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد ثبت‌نام بیش از ۵۰ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ خراسان رضوی نیازمند هزار و ۵۰۰ معلم تربیت بدنی اعتراضات به نتایج آزمون استخدامی کیفیت‌بخشی بررسی می‌شود ۸۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۱۵ درصد در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند بسیاری از باغ‌وحش‌های کشور فاقد استاندارد‌های لازم هستند | پایان رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها در سال ۱۴۰۳ از ۸۰درصد نابینایی ها می­ توان پیشگیری یا آن­ ها را درمان کرد | مراقبت از نور دیده حدود ۹۰ درصد کمردرد‌ها منشأ مکانیکال دارند و با تقویت عضلات بهبود می‌یابند  ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد شهریه مدارس هیئت‌امنایی چگونه تعیین می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۳) | دمای مشهد به ۳۰ درجه می‌رسد فرونشست زمین، یک چالش و بحران جهانی ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، سه‌راه دارایی و میدان شهدا در مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) با کودکی که دست بزن دارد چطور برخورد کنیم؟ با رعایت نکات پزشک می‌توان بیشتر مشکلات شایع حین بارداری را رفع کرد صنعت گردشگری و رونق اقتصاد ملی برگزاری «موت کورت» دادگاه نمایشی مرکز وکلای قوه قضائیه در مشهد
سرخط خبرها

با رعایت نکات پزشک می‌توان بیشتر مشکلات شایع حین بارداری را رفع کرد

  • کد خبر: ۲۹۴۵۴۰
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
با رعایت نکات پزشک می‌توان بیشتر مشکلات شایع حین بارداری را رفع کرد
فلوشیپ پریناتولوژی و عضو هیئت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شکایت‌های شایع مادران حین دوره بارداری در ۱۹ مورد بوده که برای رفع هر یک از این مشکلات باید طبق نظر پزشک مربوطه عمل کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سلمه دادگر، اظهار کرد: شکایت‌های شایع مادران حین دوره بارداری در مواردی همچون تهوع و استفراغ، سوزش سردل، یبوست و نفخ، هموروئید، کمر درد، اختلالات خواب و حافظه، کرامپ عضلات ساق پا، تکرر ادرار، درد سینه، احتقان بینی، احساس تنگی نفس، احساس خستگی، اختلالات خلق، حساسیت به بوها، افزایش بزاق، تغییر مزه‌ها، ژنژیویت و سر درد بوده و این مشکلات با انجام درست موارد اعلام شده از سوی پزشک مربوطه قابل رفع است.

وی در رابطه با مشکلات رایج در زمان تهوع بارداری، بیان کرد: تهوع و استفراغ از شکایت‌های شایع زنان در نیمه نخست دوران بارداری است که از ۵ و ۶ هفته شروع و تا ۹ هفته به حداکثر می‌رسد و اکثراً تا هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ بارداری ادامه دارد؛ این وضعیت در هنگام صبح معمولاً شدیدتر است و درمان آن به ندرت سبب بهبود کامل می‌شود، اما می‌توان علائم آن را به حداقل رساند.

دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص درمان تهوع بارداری هم گفت: برای رفع این مشکل مواردی همچون خوردن وعده‌های غذایی کم‌حجم با دفعات بیشتر و دارو‌های حاوی زنجبیل، ویتامین B۶ همراه با دوکسیلامین، آنتی هیستامین‌ها و ... توصیه می‌شود و در موارد شدید هم که منجر به دهیدراتاسیون و اختلالات الکترولیتی می‌شود بستری در بیمارستان و درمان وریدی طبق نظر پزشک مربوطه انجام می‌شود.

دکتر دادگر اضافه کرد: همچنین از شکایت‌های شایع خانم‌های باردار هم می‌توان به سوزش سر دل اشاره کرد که در اثر رفلاکس محتویات معده به داخل بخش تحتانی مری ایجاد می‌شود و علت آن جابه‌جایی رو به بالای معده و فشردگی معده توسط رحم همراه با شل شدن اسفنگتر تحتانی مری بوده است؛ در چنین شرایطی باید به مواردی همچون پرهیز از خم‌شدن زیاد به جلو یا صاف درازکشیدن که جنبه پیشگیرانه دارد و همچنین مصرف وعده‌های غذایی کم حجم، اما مکرر و نیز استفاده از آنتی‌اسید‌ها که کمک‌کننده هستند توجه کرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شایع در مادران باردار یبوست بارداری است. در این خصوص باید اشاره کنیم که در دوران بارداری، افزایش سطح پروژسترون منجر به کندی حرکات روده می‌شود، چیزی که معمولاً در ۳ ماه اول رخ می‌دهد و در ۳ ماهه سوم به علت افزایش سایز جنین شدیدتر می‌شود.

جراح و متخصص زنان ادامه داد: بین ۹ تا ۱۶ درصد زنان باردار یبوست بارداری را تجربه می‌کنند؛ همچنین باید اشاره کنیم یبوست در بارداری به علت عارضه دارو‌های مصرفی همچون ترکیبات آهن، اوندانسترون و ... در این دوران دیده می‌شود و برای درمان آن مصرف فیبر، مواد غذایی پروبیوتیک، نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از دارو‌هایی نظیر پسیلیوم، هیدروکسی‌منیزیوم، لاکتولوز و ... توصیه می‌شود.

دکتر دادگر همچنین در خصوص بیماری هموروئید حین بارداری گفت: هموروئید به معنی واریکوزیته‌های ورید رکتال بوده و ممکن است که اولین بار در دوران حاملگی با افزایش فشار‌های وریدی لگن پدیدار شود، اما به طور شایع این هموروئید‌ها معرف عود هموروئید‌هایی هستند که از قبل وجود داشته‌اند.

وی افزود: در کل دوره بارداری و ۶ تا ۱۲ هفته بعد زایمان ممکن است که آن مادر علامت‌دار شود و در چنین مواقعی بی‌حس‌کننده‌های موضعی، نشستن در آب گرم و عوامل نرم‌کننده مدفوع معمولاً کمک‌کننده است و در صورت بروز ترومبوز هموروئید خارجی هم ممکن است که درد قابل توجهی به وجود آید و نیازمند جراحی یا بی حسی موضعی باشد.

فلوشیپ پریناتولوژی تصریح کرد: مشکل شایع دیگر در خانم‌های باردار کمردرد باردرای است و تقریبا ۷۰ درصد آنها از کمردرد شاکی هستند؛ کمر درد خفیف به دنبال کشش شدید و خم شدن و بلند کردن اشیا یا راه رفتن بیش از حد رخ می‌دهد و به‌طور کلی کمر درد در بارداری در زنان چاق و افراد دارای سابقه کمر درد، شایع‌تر است.

دکتر دادگر خاطرنشان کرد: نشستن به جای خم شدن در هنگام برداشتن اشیا از روی زمین، حمایت کمر با بالش در هنگام نشستن و پرهیز از پوشیدن کفش پاشنه بلند، روش‌هایی جهت کاهش کمر درد در دوران بارداری هستند؛ همچنین در موارد کمر درد بسیار شدید هم مواردی مثل استئوپروز مرتبط با بارداری، استئوآرتریت ستون فقرات و آرتریت سپتیک مطرح می‌شود و در چنین مواقعی استفاده از مسکن‌های مجاز در بارداری، کمپرس گرم و استراحت کمک کننده است.

وی با ذکر این نکته که یکی از گلایه‌ها و شکایات رایج مادران باردار اختلالات خواب و حافظه است، تأکید کرد: دشواری در به خواب رفتن، بیدار شدن‌های مکرر، کاهش ساعات خواب شبانه و کاهش کیفیت خواب از هفته ۱۲ بارداری و تا ۲ ماه بعد از زایمان ا جمله این موارد بوده و بیشترین اختلال خواب این گروه از مادران هم در دوره بعد از زایمان است؛ همچنین در خصوص مشکلات حافظه‌ای هم باید بگوییم که در سرتا سر دوران حاملگی و اوایل دوره نفاس، زنان اغلب مشکلاتی در زمینه تمرکز و حافظه گزارش می‌کنند و کاهش حافظه در ۳ ماهه سوم بارداری به شدیدترین شکل خود می‌رسد و در چنین شرایطی خواب‌های کوتاه روزانه و مصرف سداتیو‌ها ممکن است که مفید باشد.

عضو هیئت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تکرر ادرار به دنبال افزایش سطح پروژسترون و BHCG در بارداری رخ می‌دهد و افزایش سایز رحم و اثر فشاری بر روی مثانه نیز موجب تشدید تکرر ادرار می‌شود، البته میزان آن در افراد مختلف متفاوت است، اما در صورت همراه نبودن با سایر علائم ادراری، نیاز به بررسی ندارد.

دکتر دادگر گفت: یکی از شایع‌ترین شکایات مادران باردار کرامپ عضلات ساق پا است که معمولاً در نیمه دوم بارداری رخ می‌دهد و به‌صورت انقباض دردناک عضلات پشت پا در هنگام شب تجربه می‌شود.

وی افزود: ایجاد این کرامپ‌های ثانویه به تولید اسید لاکتیک و پیروویک اسید در عضلات منجر می‌شود و در چنین مواقعی مصرف روزانه ویتامین B۱، ۱۰۰ میلی‌گرم با ویتامین B۶، ۴۰ میلی‌گرم به کاهش بروز آن کمک می‌کند، البته مصرف کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های C و D در این مورد تأثیر بسزایی ندارد، اما فعالیت‌های ورزشی کششی، مصرف مایعات فراوان، استفاده از کفش‌های با پنجه گرد در پیشگیری از کرامپ عضلات ساق پا در بارداری موثر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->