استقبال فعالان اقتصادی خراسان رضوی از انتصاب استانداری با رزومه اقتصادی تورم بخش خدمات چقدر است؟ وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن برای کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها + جزئیات هشدار! مراقب یخ‌زدگی کنتور آب منازل باشید بازار همچنان با مشکل کمبود و گرانی برنج دست‌وپنجه نرم می‌کند توانمندسازی و تقویت بنیه اقتصادی کشور، یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های دستگاه قضایی طی سال‌های اخیر بازار سنگین طلا و سکه مشهد | روند صعودی قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟ شدت ریزش بورس پس از درگیری‌های جدید در غزه | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ مهر ۱۴۰۳) حراج بعدی سکه دوشنبه (۳۰ مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود طی ۲ سال، بیش از ۶۰۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است نرخ امروز خودرو‌های خارجی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها صعودی شد طلا و سکه در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۳) رشد ۳۹.۵ درصدی صادرات خاویار از ابتدای ۱۴۰۳ در کشور نرخ امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | پراید ۳۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مشهد میزبان نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان | رشد ۳۲ درصدی صادرات استان به افغانستان در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ نرخ امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | طلا و سکه رکورد جدید قیمتی ثبت کردند قیمت محصولات لبنی غنی‌شده با ویتامین به‌زودی اعلام می‌شود + ویدئو لزوم ثبت برند ملی زعفران ایران در بیش از ۶۰ کشور با ابلاغ عارف، ۲ وزیر عضو جدید شورای عالی کار شدند سیاست‌های اقتصادی در افغانستان نوید برگزاری نمایشگاه موفق در مشهد را می‌دهد تشکیل پرونده برای ۳۲۶ واحد کافی‌شاپ مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۳ کنسرو‌ها مواد نگهدارنده‌ ندارند تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت آغاز پیش‌فروش بلیت‌های قطار از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۳) نرخ سود بین‌بانکی دوباره اوج گرفت (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت جدید محصولات لبنی پرمصرف اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت
سرخط خبرها

لزوم ثبت برند ملی زعفران ایران در بیش از ۶۰ کشور

  • کد خبر: ۲۹۵۲۶۴
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
لزوم ثبت برند ملی زعفران ایران در بیش از ۶۰ کشور
رئیس شورای ملی زعفران گفت: به رغم اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست، هنوز بسیاری از کشور‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی، ایران را نمی‌شناسند.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن احتشام در آستانه برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته در بحث برندسازی زعفران غفلت شده است و به رغم اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست، هنوز بسیاری از کشور‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی، ایران را نمی‌شناسند و از اسپانیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده دنیا یاد می‌کنند. از این رو ما باید به سمت یافتن جایگاه مناسب برای زعفران ایران، ارتقای این جایگاه و برندسازی این محصول در جهان حرکت کنیم تا از یکسو زعفران ایرانی در سبد مشتریان وفادار ماندگار شود و از سوی دیگر، در آینده نگران ورود کشور‌های جدید به حوزه کشت زعفران نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید با به‌کارگیری استراتژی جدید و از طریق برند‌های زعفران ایران و یا برند‌های جمعی به دنبال توسعه بازار باشیم تا بدین ترتیب برای زعفران ایرانی، بازار و مشتری وفادار ایجاد کرده و جایگاه این محصول استراتژیک کشورمان را در جهان تثبیت کنیم تا در صورت ایجاد بازار رقابتی بتوانیم مشتری وفادار خود را به پشتوانه کیفیت بی نظیر زعفران ایرانی حفظ کنیم؛ لذا در وهله نخست باید به سمت برندسازی و جایگاه‌یابی حرکت کنیم. همانطور که اسپانیا این روش و این الگو را در پیش گرفت و برای خود بازار پایدار ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته میزان تولید زعفران را ۲۳۰ تن و گمرکات نیز میزان صادرات این محصول را ۲۲۱ تن اعلام کرده است. ناگفته نماند بعضا ۲۰ درصد زعفران تولیدی به مصرف داخلی و بخشی نیز به صورت مسافرتی صادر می‌شود. هر چند که آمار دقیقی در خصوص میزان قاچاق زعفران و پیاز این محصول در دسترس نیست؛ اما به دلیل گران‌بودن و سبک و کم حجم بودن این محصول نمی‌توان منکر قاچاق آن شد. نکته قابل تامل آن است که اگر صادرکننده واقعی می‌توانست با روش‌های تعیین شده، تعهد ارزی خود را ایفا کند، بستر برای قاچاق مهیا نبود.

به گفته احتشام، سالانه حجم قابل توجهی زعفران از کشورمان به افغانستان صادر می‌شود و با توجه به اینکه موانعی که پیش روی صادرکنندگان ایرانی است، برای صادرکنندگان افغانستانی وجود ندارد؛ آنان به راحتی می‌توانند زعفران ایران را به نام خود صادر کنند؛ این در حالی است که ما با محدودیت برای ارسال به بازار‌های جهانی مواجه هستیم؛ لذا از یکسو افغاستان با پیاز زعفران ایران نسبت به توسعه کشت این محصول می‌پردازد و از سوی دیگر، این کشور زعفران ایران را به نام خود به صادر می‌کند که این تهدید بزرگی است.

لزوم پیش‌بینی مشوق‌هایی برای تسهیل صادرات زعفران از ایران

رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر لزوم تسهیل صادرات زعفران از کشورمان و پیش‌بینی مشوق‌هایی در این زمینه اذعان کرد: در حال حاضر کشور‌هایی مانند ازبکستان، چین، ترکیه، بلغارستان و… به حوزه کشت زعفران ورود کرده‌اند و کشور‌هایی مانند ایتالیا، اسپانیا و هند نیز از قدیم زعفران کشت می‌کردند و با توجه به گران‌شدن زعفران طی چند سال، اخیر نسبت به توسعه سطح زیرکشت نیز اقدام کرده‌اند. با همه اینها، هنوز هم بخش اعظم زعفران دنیا توسط ایران تولید و تامین می‌شود؛ اما بخش اعظمی از صادرات ما بی نام و نشان به کشور‌های دیگر صادر می‌شود و برخی از کشور‌ها با بسته‌بندی جدید زعفران ایران را به منظور مصارف مختلف به نام خود صادر می‌کنند.

وی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران نیز اظهار کرد: نام‌گذاری پنجم آبان ماه را به عنوان روز ملی زعفران، باید به فال نیک گرفت؛ جای این روز در تقویم ایران خالی بود؛ چرا که ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست و این محصول میراث و اصالت خراسان است و می‌بایست از این میراث بیش از این حراست کرد. این روز بهانه‌ای برای تقدیر از کشاورزان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان زعفران است که نقش مهمی‌در اشتغالزایی و ارزآوری به کشور دارند. از این رو تمام دست اندکاران این محصول در پنجم آبان ماه در اتاق بازرگانی مشهد گرد هم می‌آییم تا گرامیداشت این روز بزرگ را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از آبان ماه سال ۱۳۸۱ جشنواره طلای سرخ قائنات به مدت ۵ سال برگزار شد؛ اما این جشنواره بنا به دلایلی تعطیل گردید. طرح خرید توافقی زعفران از دستاورد‌های آن جشنواره بود که بر اساس آن، سازمان تعاون روستایی به این حوزه ورود پیدا کرد و برای کمک به کشاورزان زعفران را خریداری نمود. امیدواریم جشنواره روز ملی زعفران که از امسال برای نخستین بار برگزار می‌گردد، جشنواره‌ای ماندگار و دائمی باشد و شاهد دستاورد‌ها و نتایج مطلوب آن به نفع این محصول مهم و ارزشمند کشورمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->