قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ و آیفون (۷ آبان ۱۴۰۳) سرمستی در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ آبان ۱۴۰۳) دوباره بحث کاهش ساعت کاری داغ شد | بررسی نظرات موافقان و مخالفان نحوه انتقال سهام متوفی به وراث اعلام شد سکه در مشهد گران و طلا ارزان شد (۷ آبان ۱۴۰۳) شرایط جدید پرداخت وام مسکن به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ابلاغ شد (۷ آبان ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ آبان ۱۴۰۳) | شاهین اتوماتیک پلاس ۹۹۵ میلیون تومان قیمت خورد افزایش قیمت ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران (۷ آبان ۱۴۰۳) امروز دوشنبه با گندمکاران تسویه می‌شود (۷ آبان۱۴۰۳) افت قیمت خودرو‌های خارجی ادامه یافت (۷ آبان ۱۴۰۳) | ریزش ۶۰ میلیون تومانی فیدلیتی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ چند درصد است؟ با چتری از آتش به مقابله با سرما بروید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ آبان ۱۴۰۳) | دلار ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی ۲۹ بهمن در روز اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود جانشین فرمانده سپاه امام رضا (ع) در بسیج اقشار: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زیربنایی برای پیشرفت کشور، وجود اقتصاد پویا و پایدار است مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: در شش‌ماه اول سال ۱۴۰۳، از خروج بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کردیم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: کاهش وابستگی ما به سایر کشور‌ها موجب آسیب‌پذیری کمتر در شرایط بحرانی خواهد شد ویدئو | هیچ تغییری در مبلغ یارانه نقدی ایجاد نشده است قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۳) رئیس سازمان بورس: تأکید مدیران ارشد دولت بر توسعه بازار سرمایه خرید خانه با حق مسکن کارگری ۵۸۰ سال طول می‌کشد | مهم‌ترین چالش بازار مسکن چیست؟ آخرین فرصت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه، امروز (۷ آبان ۱۴۰۳) است قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۷ آبان ۱۴۰۳) | ۴ مدل گلابی با ۴ قیمت متفاوت در میادین میوه و تره بار سهم ناچیز ۲ دهک اول از مسکن ملی سهم ناچیز شهرداری مشهد از مالیات بر ارزش افزوده | خیر دولت به مشهد نرسید وزارت جهاد کشاورزی دولت چهاردهم سیاست خودکفایی در تولید گندم را دنبال می‌کند
سرخط خبرها

نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد برگزار شد | خراسان رضوی، کانون تولید ۷۵ درصد زعفران کشور

  • کد خبر: ۲۹۶۵۲۶
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد برگزار شد | خراسان رضوی، کانون تولید ۷۵ درصد زعفران کشور
نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران با حضور استاندار خراسان رضوی، رؤسای اتحادیه‌های اصناف و فعالان اقتصادی در تالار همایش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، به مناسبت فرارسیدن پنجم آبان‌ماه، روز ملی زعفران، نخستین همایش نکوداشت این روز با حضور غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، محمدرضا توکلی‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان، امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، رؤسای اتحادیه‌های اصناف و فعالان اقتصادی در تالار همایش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد برگزار شد | خراسان رضوی، کانون تولید ۷۵ درصد زعفران کشور

چشم‌انداز‌های جهانی پیش‌روی زعفران ایرانی

در ابتدای این مراسم، علی شریعتی‌مقدم، عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با تأکید بر ضرورت ارتقای بهره‌وری در کشت و فراوری زعفران اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که امروزه کشور‌های متعددی به‌سمت کشت زعفران گرایش پیدا کرده‌اند و از سوی دیگر، خشک‌سالی هم ضرورت ارتقای بهره‌وری را به‌شدت افزایش داده است. به همین دلیل، در شرایط فعلی ما ناچار به افزایش تولید و ایجاد سازوکار‌های مهندسی کشت هستیم تا محصول کشاورز زحمتکش خراسانی بتواند بدون هیچ مانعی راه به بازار‌های جهانی پیدا کند.

وی افزود: برای برگزاری این نشست و همایش بزرگداشت روز ملی زعفران، بیش از ۳۵ جلسه تخصصی در قالب شش کمیته برگزار شد تا بتوانیم به‌موازات پرداختن به جنبه‌های اقتصادی این چرخه تولیدی، رویداد‌های فرهنگی‌هنری وابسته را نیز هم‌زمان برگزار کنیم. پیوست رسانه‌ای هم خیلی مهم است و تلاش شده تا مشارکت اصحاب رسانه نیز پای کار بیاید.

عضو شورای زعفران اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درحال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل ما مهجورماندن زعفران خراسان در جهان است؛ امروزه بسیاری از کشور‌هایی که به‌عنوان تولیدکنندگان مشهور زعفران در دنیا به حساب می‌آیند، در واقع واردکننده زعفران از ایران اسلامی هستند و پس از خریداری عمده محصولات اراضی زرخیز ایران، آن را در بسته‌بندی‌های مناسب به نام خود به بازار جهان عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر زعفران ایران شناسنامه‌دار نباشد، قابلیت رهگیری و ردیابی نداشته باشد و جهاد کشاورزی چشم‌انداز‌های جهانی برای تولید، فراوری و بازاریابی آن در نظر نگیرد، مشکلات امروز همچنان برقرار خواهند بود. این خیلی خوب است که پارک علم و فناوری ما دوشادوش مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی وارد میدان شده تا جدیدترین دانش روز را پای کار زنجیره فراوری زعفران بیاورد و باید از این تصمیم‌ها حمایت کرد.

زعفران‌کاران در سود صادرات شریک شوند

در این همایش، علی کمالی‌فر، زعفران‌کار نمونه کشور نیز به نمایندگی از جامعه کشاورزان زعفران، تصریح کرد: این یک حقیقت است که کشاورزان باید در سود حاصل از صادرات سهیم شوند. نمی‌شود کشاورز هر کیلو محصول خود را به نرخ حدود ۱۱ میلیون تومان به فروش برساند درحالی که قیمت صادراتی آن به ازای هر کیلو بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان است. علاوه بر این، ضرورت دارد تا برای خرید زعفران نیز نرخ خرید تضمینی ایجاد شود تا کشاورز هیچ دغدغه‌ای برای کشت محصول دارویی و صادراتی خود نداشته باشد.

وی تأکید کرد: امروزه به‌موازات تحریم‌های خارجی که چالش حوزه تولید و صادرات محسوب می‌شوند، تحریم‌هایی هم از داخل وجود دارد که تلاش دارد کشاورزان را در محرومیت و گرفتاری فعلی نگه دارد. صنعت زعفران می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور داشته باشد. امروزه بیش از یک میلیون نفر از جوانان این کشور فقط در حوزه‌های تولید، فراوری و بسته‌بندی زعفران مشغول به کار هستند و به همین دلیل اگر صادرات ما از مرز یک میلیارد دلار فراتر برود، به همین نسبت عایدی کشاورزان نیز افزایش خواهد یافت.

تولید سالانه ۲۵۰ تن زعفران در کشور

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران استان، با بیان اینکه کشت زعفران در ایران بیش از ۲۸۰۰ سال سابقه دارد، گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تولید زعفران در کشور حدود ۲۵۰ تن در سال است که از این میزان بیش از ۲۲۱ تن صادر می‌شود و مابقی در بازار داخلی به مصرف می‌رسد. به همین دلیل اگر در شرایط فعلی متوسط برداشت محصول زعفران از هر هکتار زمین حدود ۱۰ کیلو است، مهم است برنامه‌ریزی شود تا این میزان حتی به اندازه یک‌ کیلو افزایش پیدا کند. شاید به نظر این مقدار افزایش برداشت در یک زمین، اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در مقیاس کلان، تولید را به شکل چشمگیر رشد خواهد داد.

وی بیان کرد: متأسفانه در شرایط فعلی به جای اینکه متولیان امور از صادرکنندگان حمایت کنند، نامهربانی‌های فراوانی درقبال این قشر در جریان است؛ از جمله همین بحث برگشت ارز صادرات و اجبار فروش آن به سامانه نیماست که نتیجه‌ای جز تشویق قاچاقچیان و ناامیدی صادرکنندگان نخواهد داشت.

ایران، تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران دنیا

غلامرضا قنبری، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این همایش به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در حوزه تولید زعفران پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد در حوزه تولید محصولات کشاورزی، توجه به خودکفایی در تولید و حفظ امنیت غذایی مردم است که خوشبختانه در این حوزه، کشاورزی ایران در جایگاه تأمین‌کننده سهمی از سبد نیاز بسیاری از کشور‌های منطقه قرار دارد. با همه این تفاسیر، همچنان تا دستیابی به قله‌ها فاصله زیادی وجود دارد و مثلاً فقط در حوزه زعفران، مزیت‌های بسیاری از محصول ایرانی وجود دارد که در بازار‌های جهانی ناشناخته است.

نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد برگزار شد | خراسان رضوی، کانون تولید ۷۵ درصد زعفران کشور

وی با بیان اینکه به طور کلی ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود که محل تولید ۷۵ درصد زعفران ایرانی در خراسان رضوی است، افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه زعفران پیشرو باشیم، باید در همه مراحل کاشت، داشت، برداشت و همچنین مبانی آموزشی، فناوری بسته‌بندی و دانش تجارت به جایگاه مرجعیت دست پیدا کنیم. علاوه بر این، با ارتقای بهره‌وری تولید زعفران در اراضی کشاورزی، زعفران‌کاران را در سود حاصل از صادرات سهیم کنیم. افزایش درآمد کشاورز فقط با افزایش قیمت صادرات حاصل نمی‌شود بلکه اگر کشاورز در حوزه بهره‌وری مسئولیت پیدا کند، می‌تواند سود حاصل از آن را هم کسب کند.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروزه تولید زعفران به‌دلیل کنشگری خرده‌مالکان در کیفیت‌های مختلف صورت می‌گیرد و تفاوت در کیفیت نهایی باعث مخدوش‌شدن اعتماد مشتریان جهانی می‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم باید ایجاد همگرایی در زعفران‌کاران و شرکت‌های واسطه را به‌عنوان یک راهبرد حیاتی دنبال کرد. علاوه بر این، دیپلماسی اقتصادی هم باید پای‌کار بیاید تا بازار جهانی را با محصول ایرانی آشنا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->