روند افزایشی نرخ باروری در ۱۵ استان| آمار سالانه سقط غیرقانونی اعلام شد آمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان از ۲۷۰۰ تن گذشت (۷ آبان ۱۴۰۳) آتش سوزی منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد (۷ آبان ۱۴۰۳) خانه‌های اشتراکی عامل بروز مشکلات اخلاقی شده است جان باختن بیش از ۸۵۰۰ ایرانی بر اثر گازگرفتگی طی یک دهه گذشته خبر خوش وزیر بهداشت برای پرستاران| مبلغ اضافه کاری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد (۷ آبان ۱۴۰۳) آشنایی با مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در مدارس تعیین تکلیف پرداخت اضافه‌کار پرستاران به زودی (۷ آبان ۱۴۰۳) شرط کاهش شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شد | شرط و شروط برای پذیرفتن شهریه نجومی! آنتی‌بیوتیک‌هایی که باعث مسمومیت در برابر نور می‌شوند افزایش چند برابری هزینه ثبت نام در آزمون دکترا | سازمان سنجش: می‌توانید ثبت نام نکنید! در جنایتی هولناک، پسر جوان مادرش را به قتل رساند اعزام ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از واجدین شرایط به عمره مفرده مراجعه بیماران کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای درمان چشم به ایران دستگیری ۱۵ سارق خشن در جشن تولد موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد + عکس سازمان غذا و دارو دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی در بازار را معرفی کرد اعزام دو هزار و ۲۸۵ نفر به عمره مفرده از خراسان رضوی زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری اعلام شد «۱۳ آبان» فرصتی برای محک ظرفیت‌های فرهنگی کشور تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ + شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳) | بارش‌های پراکنده تا ظهر امروز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منصوب شد (۷ آبان ۱۴۰۳) هوش مصنوعی، راهکاری نوین در کنترل ترافیک آغاز دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون، علیه هپاتیت B آیا دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور هستند؟ همه چیز در مورد ژن درمانی سرطان و جایگزینی ژن سالم به جای ژن جهش یافته جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد طی ۷ ماه امسال رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد دیده شود
سرخط خبرها

جان باختن بیش از ۸۵۰۰ ایرانی بر اثر گازگرفتگی طی یک دهه گذشته

  • کد خبر: ۲۹۷۱۰۸
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
جان باختن بیش از ۸۵۰۰ ایرانی بر اثر گازگرفتگی طی یک دهه گذشته
بررسی آمار‌های پزشکی قانونی نشان میدهد از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۴۰۲ مجموعا ۸۶۸۷ ایرانی جان خود را بر اثر مسمومیت باگاز مونوکسید کربن از دست داده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، کاهش دما و سرد شدن هوا در مناطق مختلف کشور، استفاده از وسایل گرمایشی که اغلب گازسوز است، را افزایش داده و زنگ خطر مرگ خاموش ناشی از گازگرفتگی را در پی استفاده از لوازم غیراستاندارد گرمایشی و گازسوز یا بی‌احتیاطی و بهره‌برداری غیراصولی از این وسایل به صدا درآورده است.

خطری که همه خود را از آن مصون میدانیم در حالی که سایه به سایه ما را دنبال میکند و منتظر یک لحظه غفلت و سهل انگاری است.

اول تا هفتم آبان ماه به عنوان «هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها» نامگذاری شده که شعار محوری آن طی سال جاری «سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم» است.

متأسفانه هر سال تعداد زیادی از هموطنان ما بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خودشان را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری از افراد نیز بر اثر مسمومیت با این گاز در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

جان باختن بیش از ۸۵۰۰ ایرانی بر اثر مسمومیت با مونوکسید کربن طی یک دهه گذشته

بررسی آمار منتشره سازمان پزشکی قانونی کشور نشان میدهد طی ۱۰ سال اخیر (از سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۴۰۲) در مجموع ۸ هزار و ۶۸۷ نفر از هموطنان مان جانشان را بر اثر مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن از دست داده اند که ۶۵۸ مورد مربوط به خراسان رضوی است.

بعنوان مثال سال گذشته مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن جان ۷۹۴ نفر (۶۰۱ مرد و ۱۹۳ زن) را در کشور گرفت که خراسان رضوی با ۵۹ متوفی بعد از استان‌های تهران (۱۳۷ فوتی) و اصفهان (۶۶ قربانی) رتبه سوم مرگ و میر‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به خود اختصاص داده است.

در سه ماهه اول امسال نیز مجموع مرگ و میر‌های ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن در خراسان رضوی ۱۲ نفر شامل ۱۰ مرد و ۲ زن اعلام شده که البته باید گفت خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش حدودا ۵۰ درصدی نشان میدهد.

نکاتی برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

سیستم گرمایشی محیط‌های سربسته باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد. هر گونه وسیله‌ی گرمایشی و پخت و پز که با استفاده از سوخت فسیلی کار می‌کند خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را در پی دارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد. از اجاق‌های گریل و .. نباید در منزل استفاده شود. فضای باز برای چنین وسایلی مناسب هستند.

حتی سیستم اگزوز خودرو‌ها نیز باید به دقت بررسی شود تا محصولات احتراق به داخل اتاق ماشین نفوذ نکنند. زیرا حاوی گاز مونوکسید کربن هستند.

روش تشخیص گاز مونوکسید کربن در محیط

اولین و مهمترین نشانه، ناقص سوزی است. در اثر کمبود اکسیژن به هنگام سوختن، مقدار نور و گرمای کمتری تولید می‌شود و اصطلاحا به‌سوزی صورت نمی‌گیرد. رنگ شعله وسایل گاز سوز در شرایط به سوزی، آبی رنگ است ولی در هنگام سوختن ناقص به رنگ قرمز تغییر رنگ پیدا می‌کند. وجود سنسور‌ها و دتکتور‌های کربن مونوکسید می‌تواند در تشخیص وجود گاز کربن مونوکسید موثر باشد، اما استفاده از این وسایل خیلی رایج نیست. از آنجا که این گاز بدون رنگ و بو است بیشترین علامت وجود چنین گازی در محیط بسته، اثرات اولیه آن بر انسان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->